Zoals verwacht gaat Stellantis meer inzetten op hybride
Stellantis vertelt niet wat maar wel dat.
Op de vraag of bijvoorbeeld Alfa Romeo’s en Lancia’s aanstaande topmodellen zoals Stelvio, Giulia en Gamma ook hybride varianten komen, wilde het management van Stellantis nog even niet ingaan. Maar ze melden wel vervolgens dat er maar liefst 30 nieuwe hybride modellen verspreid over de hele groep gepresenteerd zullen gaan worden voor het einde van 2026. De genoemde modellen van de Italiaanse premiummerken Alfa Romeo en Lancia vallen ook binnen die termijn. Overigens is er diverse malen in de wandelgangen wel gesproken over de komst van meerdere hybride’s en een uitstel van volledige elektrificatie voor 2030. Dat laatst is simpelweg verkooptechnisch niet haalbaar. Op de markt heerst nu eenmaal een andere tendens om verschillende redenen. Intussen zullen de EV’s wel blijven komen en vormen ze bijvoorbeeld de paradepaardjes van het topsegment met hoge vermogens.
Meer eDCT transmissies uit Turijn.
De transmissie met dubbele geëlektrificeerde koppeling eDCT gaat binnen dit hybride plan een grote rol spelen en dat is onder andere goed nieuws voor de productie in Turijn (plus die in het Franse Metz). De regenererende werking van het hybride systeem (met 21 kW elektromotor en 48V /0,9 kWh batterij) zorgt voor een afname van 20% aan brandstofverbruik en ongeveer evenveel CO². De milde hybride’s zijn voor de betaalbaarheid van auto’s onmisbaar en staan aan de basis van andere systemen zoals Plug-in en BEV. Dankzij het Belt Starter (startsysteem met riem) systeem zijn deze milde hybride’s in staat om op zeer comfortabele en vloeiende wijze om te schakelen van elektrisch naar hybride. Deze modellen hebben technisch 93% gemeen met de gestekkerde hybride’s en zijn dus relatief makkelijk door te ontwikkelen naar een Full Hybrid (als de markt daar om vraagt). Er komen straks naar verwachting 1,2 miljoen eDCT systemen per jaar uit de fabrieken in Turijn en Metz.
Hybride heeft toch meer toekomst dan een EV.
Zolang de batterijen zo zwaar zijn degraderen en beperkte range geven is een PHEV de gulle midden weg local verkeer als EV en vakantie ritten op benzine zonder 20 tussenstops van een half uur. Dat geldt dan voor de EV waar ik mee rij want die is na 2 jaar 50K al hard aan het minderen ☹️
Belachelijk én achterhaald commentaar. PHEV zou verboden moeten worden. Uren aan de stekker voor amper 80 km elektrisch (meestal amper 50 in realiteit).
Dit is zo, maar daar houdt het niet mee op. Met een lege batterij op secundaire wegen haal ik met mijn PHEV gemakkelijk 45 % van het traject in ZE mode.
Minihybride zoals deze aandrijflijn eigenlijk heet is wat mij betreft een prima oplossing voor iedereen die overwegend wat langere ritten maakt. Dan kan je zuinig blijven en zelfs elektrisch rijden in een file en rond verkeerslichten en het extra gewicht van de auto blijf beperkt.
Een plug-in hybride is vooral handig als je geregeld stadsverkeer doet, waar je helemaal elektrisch rijdt, en zelfs alles elektrisch zolang je niet te lange afstanden rijdt. Maar wel behoorlijk zwaar en complex door dubbel aandrijfsysteem.
Misschien nu al en zeker op termijn is de EV toch wel de beste aandrijving. Veel efficiënter dan een brandstofmotor, minder onderhoud en slijtage, elektriteit is duurzaam op te wekken (nu vooral zonnige dagen in voorjaar en zomer, op termijn hopelijk het jaar rond).