Zeldzame ‘winnende’ Alfa Romeo Matta onder de hamer
Deze mooie robuuste Alfa Romeo AR51, beter bekend als Matta, moet volgens veilinghuis Coy’s behoorlijk wat opleveren. Al was het om het dat deze Milanese jeep (de basis was daadwerkelijk een Jeep) met 1900 DNA, in de jaren ’50 deelnam aan de Mille Miglia en winnend deze race afsloot (kapitein Costa en luitenant Verga, foto onder) in de categorie militaire voertuigen. De Matta staat op Grieks kenteken en is in 2007 tot in de puntjes gerestaureerd. De waarde ligt op papier ergens tussen de 14 en 16 duizend euro, maar het Britse veilinghuis verwacht volgend weekend voor meer te kunnen veilen. Van het model -deze heeft chassisnummer AR5101906- werden er iets meer dan 2000 geproduceerd tussen 1952 en 1954. Van een tweede serie, de AR52, werden slechts 154 stuks gebouwd.
Giuseppe Busso, Guido Moroni, en kolonel Ferruccio Garbari (namens het leger) stonden aan de basis van dit project. AR staat anders dan je zou verwachten voor ‘Autovettura da Ricognizione’ (verkenningsvoertuig). Het model had ook een binnenlandse ‘concurrent’, namelijk de goedkopere Fiat Campagnola. Behalve voor het leger, maakten ook bijvoorbeeld politie en brandweer gebruik van de Matta. De samenstelling van het voertuig vond plaats in de vliegtuigfabriek te Pomigliano d’Arco (waar later Alfa Sud ontstond). Voor de basis werd in deze periode net na de oorlog goed gekeken naar de Jeep Willys en ook de Britse Land Rover stond model. Onder kap lag de 1900 4 cilinder, afgeleid van het eerste naoorlogse seriemodel, de 1900 berlina.
Kenmerkend is de aparte zogenaamde droge carterpan voor de opvang en toevoer van smeerolie, zodat ook bij grotere beschadigingen aan de onderzijde alles nog naar behoren kan blijven functioneren. De bijnaam ‘Matta’ komt van de publiciteitscampagne rond de AR51. Daarin is te zien hoe Busso, Moroni en kolonel Ferruccio Garbari erg behendig maar ook op ‘knotsgekke’ (‘Matta’) wijze met de jeep over trappen rond de basiliek van Assisi reden (foto onder) en over de steile hellingen van de Monte Stella in Milaan (niet ver van Portello) joegen. Dit laatste is een heuvel die lokaal ook wel de ‘montagnetta’ (kleine berg) werd genoemd en in 1945 door mensenhanden is gemaakt van verzameld puin, dat tijdens de oorlog ontstond door bombardementen van de geallieerden. Heel toepasselijk voor een militair voertuig.