Zastava tast in het duister
Het Servische Zastava lijkt onverwoestbaar.
De fabriek uit Kragujevac begon oorspronkelijk als fabrikant van kanonnen in 1851. Vanaf de jaren ’30 werden er in het industriestadje ten zuiden van Belgrado legertrucks gebouwd en later ook Jeeps. Die militaire reputatie is Zastava duur komen te staan, want om die reden werd in 1999 redelijk nodeloos de autofabriek gebombardeerd. En hoewel Fiat al vanaf de jaren ’50 vaste partner is van het merk uit het voormalige Joegoslavië, zijn de geharde Serviërs nog immer onafhankelijk. Een redelijk uniek gegeven onder autofabrikanten uit het gebied dat vroeger bekend stond als het oostblok. Dacia en Skoda zijn bijvoorbeeld al lang een vast onderdeel van een groter moederconcern. Dat niet veel fabrikanten heil zien in de Serviërs is duidelijk (politiek?), want na veel gebedel elders is Zastava altijd (al dan niet vrijwillig), aan Fiat verbonden gebleven.
Onlangs was op AutoEdizione al te lezen dat FGA de introductie van de in Servië te produceren stadsauto heeft uitgesteld. Een micro Fiat en Lancia zouden daar van een geheel nieuwe assemblage lijn rollen, na een grondige modernisering (en omscholing) van een deel van de fabriek. Dat zou na de komst van de Zastava ’10’ op basis van de ‘Punto classic’ een nieuwe overwinning zijn voor de strijdende onderneming met negen levens. Maar dat uitstel van die te produceren stadsauto, voelt voor het grootste Servische bedrijf nu als afstel. Het bestuur zit met de handen in het haar. Gister zou er een nieuw contract getekend worden, maar er is geen Italiaan op komen dagen. Er is ook nog steeds geen definitief productieplan getoond. “We hebben werkelijk geen idee wat er gaande is”, meldt het bestuur van Zastava aan het Servische dagblad Danas.
FGA zou alvast met 100 miljoen euro over de brug komen, voor investeringen waar Zastava inmiddels al mee was begonnen. Behalve de uitbreiding van de fabriek, zou er ook een nieuw model in 2011 in productie gaan. De fabrikant en de vakbonden tasten inmiddels compleet in het duister. De reden voor de mist rond Kragujevac is onduidelijk. Het stadsbestuur van Kragujevac zegt dat geld nog wel eens het plotselinge probleem kan zijn. Terwijl zij dinsdag klaar stonden voor een handtekening, kregen ze een afzegging door die bijzonder vaag was. Het zou met het ‘kruisen van andere businessplannen’ te maken hebben. Een soort dubbele afspraak dus. De afspraak van FGA met Zastava dateert in ieder geval al van mei 2008.
We wachten in spanning de verklaring van Marchionne af. En Zastava? Dat zal wel weer overleven.
[nggallery id=96]