Zal Lancia’s nieuwe logo geïnspireerd zijn op de naoorlogse hoogtijdagen?
Veel chroom en een grote ‘L’.
Lancia heeft nog niets laten zien van de beoogde nieuwe stijl voor de toekomst. Wel is het al heel duidelijk dat men bepaalde kernwaarden uit de hoogtijdagen van het merk nieuw leven in zal blazen. De terugkeer van het merk wordt een geschiedenisles met een innovatief en modern kader. Verfijnde materialen, hoogwaardige kwaliteit, duurzaamheid, stijl in eenvoud (‘Linea pulita’). Kortom het ultieme Italiaanse premium-gevoel dat tot in detail is doorgevoerd. Het nieuwe beeldmerk en mogelijk ook het altijd zo herkenbare front van de auto’s, zullen mogelijk hinten op de eerste 30 jaar van Lancia na de Tweede Wereldoorlog. In het beeldmateriaal van Lancia’s afdeling van het Centro Stile (zie afbeeldingen boven en onder), zien we steeds een letterlogo terugkeren zoals we ze vaak zagen in deze periode. Kenmerkend is een grote ‘L’ die deels onder de rest van de achternaam van de oprichter doorgaat. Die lange ‘L’ was weliswaar reeds in gebruik in logo’s van voor de oorlog, maar de letters zijn nu ook weer langgerekt zoals die in de jaren vanaf de laatste Appia’s, de FFF Lancia’s (Fulvia, Flavia en Flaminia) en de eerste Beta’s (foto onderaan) en Gamma’s.
De terugkeer van het vaandel als blauw vierkant?
Eerder liet men al doorschemeren dat het nieuwe logo, dat we mogelijk eind dit jaar misschien al op een concept zullen zien verschijnen, een soort herinterpretatie zal zijn van iets uit het verleden. Gezien de letterlogo’s in het Centro Stile denken we dat teruggegrepen zal worden op het bovenstaande logo dat vanaf de jaren ’50 is gebruikt tot begin jaren ’70. Kenmerkend is de openheid van het schild en het blauwe vaandel. Modern en tijdloos als je het goed beschouwd. Weten doen we het natuurlijk niet precies, maar gezien de sfeer die men nastreeft, lijkt het best logisch.
Tegenwoordig zijn de logo’s of naam bij andere merken (dikwijls) zwart.
Volvo, Polestar, Skoda, etc. Geen chroom meer.
Misschien enkel maar bij de ’top’-versies ? Geen idee.
Mooi ? Nee, vind ik niet. Maar dat is vandaag de mode.
Ik weet niet of Lancia (weer) de voorloper zal zijn om een mooi logo (met kleur ipv zwart) te maken / lanceren als eerste.
En de rest (Duits dus) volgt dan jaren later….
Vorsprung bij die Duitsers ??? Hahaha….zeker niet in design en “wohlfühlen” (hihi).
Wat een marketinggezever over een nieuw logo, dat mogelijk al eind dit jaar te zien zal zijn. Met dat tempo is het begrijpelijk dat er in de komende 6 jaar maar liefst 3 nieuwe modellen verschijnen. Liever zie ik op korte termijn een paar nieuwe modellen met het oude logo, dat er nog best mag zijn.
Waren super auto’s, mijn vrouw reed Ypsilon en ik Thema. Ben benieuwd.
Lancia Dedra 21 jaar tot grote tevredenheid zonder problemen heel comfortabele wagen