Wester bevestigt achterwielaangedreven opvolger Giulietta
We konden het jullie onlangs reeds vertellen, maar nu is het ook de CEO van Alfa Romeo, Maserati en Abarth zelf die over achterwielaandrijving spreekt als het om de opvolger van de Giulietta gaat. Wester deed dit uiteraard vanuit Genève. Het kan Harald Wester zelfs bekoren dat Alfa Romeo zoals het er nu naar uitziet straks het enige merk zal zijn dat in het C-segment voor aandrijving op de achterwielen kiest. Verder zei Wester; “Ik ben er van overtuigd dat de keuze voor achterwielaandrijving op alle modellen de juiste is en doorslaggevend is voor het product zoals we deze in gedachten hebben. Auto’s die voor emotie zorgen als het om rijervaring gaat, waarbij de bestuurder zich een voelt met het voertuig. Iets heel anders dan wat de Duitsers maken, die in hun koele technocratische benadering misschien nooit falen maar tevens ook nooit in staat zijn die emotie erin te leggen.”
Een goed besluit qua imagebuilding, en mooi verwoord ook door Wester in zijn vergelijking met de Duitsers. Tegelijkertijd zie je dat BMW juist afstapt van uitsluitend achterwielaandrijving, en dat uit onderzoek blijkt dat de helft van BMW bezitters niet eens weet of de auto voor- of achterwielaandrijving heeft. Maar goed, in het kader van componenten en platforms delen is dit waarschijnlijk sowieso een handige keuze.
Het hybride verhaal is een doorbraak in de strategie van Marchionne, die tot voor kort steeds riep niet mee te willen in deze ontwikkeling. Ik ben blij dat hij nu om is, want de ontwikkeling gaat zo hard dat er geen ontkomen meer aan is. Je ziet het al aan de laatste verkoopcijfers van Maserati in Europa: die lopen alweer terug, omdat met name Porsche en Tesla hybride alternatieven heeft die het rijden stukken goedkoper en schoner maakt dan met conventionele brandstofmotor.
Een gedurfde en ijzersterke strategie, voor Alfa alleen achterwielaandrijving. FCA heeft genoeg andere merken voor FWD modellen.
BMW en Mercedes worden om economische reden gedwongen ook modellen met FWD aan te bieden waardoor het imago vooral van BMW, ondanks optimistische berichten van BMW, duidelijk negatief beïnvloed wordt. Audi heeft nooit het BMW/Merc imago kunnen halen door de FWD.
Mogelijk is Marchionne angstig voor de invoering va de WLTP-verbruikstest: Het ziet er naar uit dat de EU de test wil invoeren zonder de CO2-normen waar fabrikanten aan moeten voldoen te verruimten. Met andere woorden: Auto’s gaan vanaf 2018 op papier opeens een hoop meer CO2 te produceren. Lobbyen haalt weinig uit omdat veel lidstaten, waaronder Nederland, zeer veel belang hechten aan een betere verbruikstest.
In 2021 mag je gemiddeld als fabrikant maximaal 95 gram Co2 uitstoten, wat equivalent is aan een benzineauto die 1 op 25 rijdt, volgens de nieuwe verbruikstest. Waarschijnlijk kunnen fabrikanten niet meer om hybride heen, in ieder geval voor de grotere modellen.