Welkom terug Fiat Scudo, ook elektrisch
Vaarwel Talento, welkom terug Scudo.
Fiat’s kleinste busje is een kwestie van oude namen die komen en weer gaan. De Talento in samenwerking met Renault vormde enkele jaren geleden de terugkeer van een naam, die vooral op Italiaanse bodem veel ondernemers terug deed denken aan die succesvolle kortere Ducato ui de jaren ’80. De terugkeer van de naam Scudo zal bij een veel grotere groep chauffeurs de nodige herinneringen oproepen, aangezien dat model al een paar generaties mee is gegaan en in heel Europa succesvol was. Bovendien is ook deze Scudo weer van Noord-Frans fabricaat. Het lijkt erop dat niemand straks nog weet dat de Scudo een tijdje niet verkrijgbaar was. Binnenkort komt bovendien ook de personenversie Ulysse terug en is het feest weer compleet.
Gegarandeerd succes.
Het ‘nieuwe model’ kennen we natuurlijk allemaal al. PSA kwam er samen met Toyota mee op de markt nadat de wegen van de firma’s uit Parijs en Turijn uiteen gingen in dit segment. Inmiddels zijn de Franse een Italiaanse fabrikant een hecht huwelijk aangegaan en was de terugkeer van dit model een logisch gevolg. Fiat Professional beschikt nu over een praktisch kleine bus die eigenlijk rijdt als een comfortabele personenauto. Toevallig hebben we bij AutoEdizione zowel de Talento als de Citroën Jumpy uitvoerig gereden en viel het ons op hoe de Talento enerzijds meer praktisch talent heeft, terwijl de Scudo/Jumpy comfortabeler en beter rijdt. Fiat heeft in het verleden veel Scudo’s (eerste en tweede generatie) weten te slijten, maar wist die commercieel succesvolle lijn overigens ook gewoon door te zetten met de Talento.
Uitbreiding van het elektrische gamma.
Met de komst van de Scudo kan Fiat na de E-Ducato straks haar elektrische gamma verder uitbreiden. De E-Scudo heeft een elektrische krachtbron van 136 pk en 50 of 75 kWh. De autonomie kan oplopen tot 330 km WLTP. De 4 cilinder 1.5 diesel is er met 102 of 120 pk en de 2 liter diesel is er met 145 of 177 pk. Beide met automaat of handgeschakeld. De Scudo is 5,3 meter lang en 1,9 meter hoog. De ladingscapaciteit is maximaal 1,4 ton en tussen de 4,6 en 6,1 m³. De Fiat Scudo (Easy, Business en Lounge) wordt in de Stellantis-fabriek van Hordain gebouwd en is in 4 configuraties te krijgen (bestelbus, bestelbus Crew Cab, cabine + laadbak en Combi M1). Op de voorzijde van de Scudo prijkt ook het nieuwe trotse letterlogo dat in Brazilië al volop wordt gebruikt en wij al kennen van de Tipo en de elektrische 500.
Hopelijk komt hier ook een campster variant van zodat Fiat in het segment onder de Ducato wat markt bij VAG weg kan pakken. De Peugeot en Citroën variant zijn er al (Conform Ducato segment)