Welkom in het Alfa Romeo paradijs!
En dit keer bedoelen we niet het Museo Storico in Arese, nee we bedoelen in dit geval een echt groen en prachtig stukje paradijs op aarde…
“Schat ik ken een prachtig resort in Italië, daar kan geen CenterParks tegenop! Een prachtige accomodatie met museum, restaurant en heerlijke wandel (rij!) routes. De kinderen zullen er volop genieten! We gaan naar Balocco!”
Je zou er inderdaad je vakantie door kunnen brengen, in deze hamonieuze omgeving, waar onlangs de 8C Competizione Spider en Coupé rijen dik volmaakt stonden te zijn in combinatie met hun omgeving. Dit weekeinde was het de beurt aan de mini Competizione, de MiTo. De hete QV MultiAir met 170 pk, de MultiAir 135 pk en de 1.4 op LPG konden door de pers aan de tand worden gevoeld. We waren er als AutoEdizione dit keer nog niet bij, maar we verwachten dat dát niet lang meer zal duren. Balocco roept ons!
In het mini museum zie je krachtige wonderschone sculpturen staan, die op Michelangelo-achtige wijze de bezoeker weten te verleiden. Of je nu iets met techniek hebt of niet, de imponerende motoren die hier staan uitgestald maken je stil van diep ontzag. Wie dacht dat Alfa Romeo een voetnoot in de autogeschiedenis is, of enkel te maken heeft met kleine lichte schreeuwende autootjes, moet hier op z’n knieën vallen en zijn zonden der misvatting en minachting direct opbiechten.
Het begint op het circuit in de provincie Vercelli allemaal standaard met een intro praatje tijdens de briefing. Dit keer door Umberto Sibelli de prduct manager van de Alfa MiTo. In die briefing vertelde Sibelli ook over het succes van de MiTo tot nu toe. Van alle verkochte MiTo’s tot vandaag is maar liefst 80% een rijk uitgevoerde variant. In Italië is de kans dat je een B segment auto tegenkomt met een Alfa logo inmiddels 15,6%. De grootste inruk maakt wel de uitspraak dat Alfa Romeo vandaag en in de toekomst geen nieuw te ontwikkelen product meer aan het toeval wil over laten. Fouten uit het verleden zoals de Arna behoren écht tot het verleden. Ook halve maatregelen staan niet meer in Alfa’s programmaboekje. Alfa Romeo manager Maurizio Consalvo vervolgde de introductie en zei dat ondanks dat een auto op gas rijdt, een diesel is of stationwagon, het een écht Alfa gevoel kan geven. De MiTo LPG is daar het bewijs van. Deze nieuwe ultra zuinige Alfa heeft zelfs een goede wegligging dankzij het extra gewicht op de achteras vanwege de gasinstallatie (52). Het vermogen stelt helemaal niet teleur (0-100 in 8,8 seconden en max. koppel van 206Nm). Er is geen mits of maar te verzinnen bij deze LPG variant!
Zowel de 120 pk LPG variant als de 135 MulitAir bleken in de dynamic stand van de DNA ‘manettino’, levendige sportieve wagentjes die aan het asfalt kleefden en een trekvermogen hadden die je deed verbazen. Vooral ook dankzij het Q2 systeem blijkt de MiTo een brok dynamiek. De Mini van BMW is slaapverwekkend als je het stuurgedrag van de MiTo met turbo ontdekt. Helemaal verbluffend is de QV. Deze krachtpatser voelt zeer solide aan, heeft een zwaardere koppeling en stuurt met nóg meer gevoel. Een indrukwekkend kanonnetje dat met gemak doortrekt tot de 6500 toeren en een dijk van een wegligging heeft (ook op hobbelige wegen) dankzij het SDC veersysteem. De remmen zijn ware ankers. De nieuwe 6 versnellings C635 bak is een genot om mee te wisselen. Als je dan bedenkt dat deze heerlijke ‘klaverblad-beauty’ in Italië al voor 21000 eurie op je oprit staat!
[nggallery id=77]
Heeft iemand trouwens de ordinaire copy-paste nieuwsgeving van AutoVisie al gezien? Ik hoop dat Quattroruote voldoende betaald heeft gekregen of zich anders alsnog laat betalen.
http://www.autovisie.nl/magazine/archief/autovisie-22-2009/index.xml
@Mattia Mariani: Was inderdaad PS werk van Quattroruote 😛
Elke rijtest met de Mito die ik lees, vertelt dat de auto “te Fiat-achtig” stuurt, en dat hij zich op dit gebied totaal niet kan meten met de Mini. Jullie melden hier het tegenovergestelde.
Nu ben ik niet zo iemand die een AW of AV gelijk gelooft, maar wat is hier waar van? Of is dit slechts extra reclame voor Alfa van jullie zijde? 😉 Heb helaas nog nooit in een Mito gereden, maar ben gewoon benieuwd.
Er is het nodig veranderd aan de stuurbekrachtiging sinds de launch van de Mito. Ik heb met de eerste versie gereden en die voelde erg licht en niet communicatief aan voor een alfa. Alhoewel je dat ook in perspectief moet zien tov van bijvoorbeeld een Golf. Maar vergeet niet dat de veel duurdere Mini echt goed stuurt en een prima wegligging heeft.
Ik heb recent met een nieuwere versie gereden en die was qua afstelling een heel stuk beter. Nog steeds niet het niveau 156. Maar wel veel beter dan de in introductie versie.
De vraag is of AW ook echt heeft gereden, want ze schrijven heel veel over of baseren nieuwe revieuws (introductie motor) op baisis van oude teksten.
@Henkie: Het probleem is dat de elektrische bekrachtiging van de Mito te weinig weerstand geeft. Maar schrijven dat de Mito hetzelfde als een Fiat stuurt, is puur stemmingmakerij. Bij AW/AV zijn het overigens allemaal personen met een negatieve pre judgement t.o.v. Italiaanse massamerken. Met de Mito zijn minimaal dezelfde bochtsnelheden als met de Mini mogelijk.
Ik denk dat het tijd wordt dat AutoEdizione ook eens het stuur van de Mito gaat testen. Suggestie?
hmmm, had de afbeeldingen al in juli gezien in een croatische tijdschrift…
ben het niet helemaal eens met de negatieve berichtgeving over autovisie. Ton Roks, hoofdredacteur is autokenner (mag ook wel met zijn bezigheden) en draagt een zeer warm hart toe aan italiaanse auto’s en alfa in het bijzonder (rijdt/reed zelf Fulvia en meerdere Giulia’s). Het zijn vooral de jongere/nieuwere redacteuren die ‘objectief’ in het duits schrijven…
ik lees zelf autovisie met veel plezier en kijk altijd uit naar de stukken van Ton Roks.
Ben ook AV abonnee, en onderschrijf ook dat Ton Roks zich profileert als Alfa liefhebber (met een nieuw gerestaureerde Giulia in de AV garage) maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat met name de hedendaagse Alfa’s (zeg maar van na de Fiat overname) op beduidend minder enthousiasme kunnen rekenen. Zie bijvoorbeeld ook de onlangs verschenen Italië special van AV. Als je soms leest hoe hedendaagse Audi’s de hemel in worden geschreven (snap ik niet maar dat zal aan mij liggen) moet ik concluderen dat het Alfa hart bij AV niet verder gaat dan wat geluid, olie en benzine geuren uit de langvervlogen carburateurtijd. Ik mis daar wel wat diepgang.
De laatste lichting MiTo’s sturen met een hoop meer gevoel. Het verschil in positieve zin met de gecontroleerde Mini zit ‘m vooral in het totaalplaatje. De Alfa geeft veel meer rijplezier en is veel levendiger. (Fifth gear trok dezelfde conclusie trouwens)
Wat AV betreft: Ik lees het niet graag vanwege de vlakke manier van onderwerpbenadering. Verder vind ik het erg goedkoop dat men QR beelmateriaal wil presenteren als nieuws onder de titel ‘primeur’.
@OttoCi: begin volgend jaar gaan we je blij maken 😉
De “emotie” die klassiekers uitstralen, zoals de geur, carburatiemotoren etc. mist elke nieuwe auto, door eisen mbt emissie en veiligheid (plus onze eigen veeleisendheid wat betreft luxe). Daar moeten ze bij de automagazines niet meer naar gaan zoeken. Tijd dus om de moderne Alfa’s te leren waarderen. (AW lukte dit pas geleden zowaar tijdens de test met de blauwe Brera TBi)
Ik sluit me aan bij OttoCi, als de Mito Multiair 135cv in de showroom staat zou ik graag een rijtest daarvan op Auto Edizione lezen, met speciale aandacht voor het stuurgedrag.
We zullen het overwegen. De QV ligt sowieso in de planning. Maar die besturing schijnt al helemaal prima te zijn.
Henkie je kent die blauwe Brera natuurlijk al van onze test. 😉
Ja dat klopt, maar ik dacht dat schrijf ik er maar niet bij, want dat weet iedereen toch al 😉
Haha ok. Maar idd de Brera TBI is door veel media lovend beschreven.
Bravo voor de LPG-versie. Milieuvriendelijk en voordelig met behoud van de goede prestaties.
@Henkie: de laatste lichting T-Jet Mito’s stuurt eigenlijk net zo goed, zo niet beter dan het laatste Mini-model (ik kan het weten, want ik heb er 4,5 jaar opzitten in Mini’s (zowel het 2006 als het 2007 Model). De 2006-Mini is de grootste pretmachine (compromisloze ophanging, hydraulische stuurbekrachtiging). De 2007 Mini is wat meer op algemeen comfort afgesteld en heeft electrische stuurbekrachtiging, waardoor die veel lichter stuurt, eigenlijk té licht naar mijn smaak. De T-Jet Mito waarin ik een aantal keren heb gereden heeft me behoorlijk verrast (teveel geluisterd naar de media?), vooral in Dynamic stuurt die gewoon beter dan de 2007-Mini. Als second opinion heb ik mijn vader ook eens laten rijden (voormalig trotse bezitter van een Spider uit 74) en hij was ook positief onder de indruk. Ik ga zaterdag bij de dealer langs, want ik ben getipt dat hij een aantal Multi-Air modellen binnen heeft. Als een proefrit mogelijk is, zal ik mijn indrukken wel neerpennen
Alex bedankt voor je uiterst waardevolle verslag en houd ons op de hoogte van je volgende bevindingen! 🙂
electrische stuurbekrachtiging is natuurlijk de boosdoener en noodzakelijk kwaad in de zoektocht naar een lager benzineverbruik. dat ze daar achterlopen bij Mini (D label voor de cooper S?) zijn ze nu ook achtergekomen. tja, wat verkoopt beter heden ten dage? goed stuurgevoel of een lager verbruik…?
Misschien voor de mensen hier die AV hebben of AW. Ik zelf heb AV opgezegt en ben nu overgestapt op het Engelse Auto Italia Magazine echt een heerlijk blad die zeer positief zijn over de handeling van de Mito.
Ciao
Squadra
Auto Italia is prachtig. Ik heb zelf ooit de enige Nederlandse editie gekocht die ooit uit is gekomen. Mijn abonnementaanvraag is toen gecancelled omdat er niet genoeg animo was voor dit blad, of omdat het geld op was bij die club.
MIjn lijfblad is het Engelse EVO magazine.
Gaat in hoofdzaak om the thrill of driving. Dus heel veel gedetailleerde artikelen die het stuurgevoel beschrijven en gedrag van de auto etc.
Staat in de uitgave van deze maand een stukje over de Mito QV in die ze in Italia gereden hadden.
Ging natuurlijk over het stuurgevoel waar nu een software aanpassing voor gekomen is maar ook dat de nieuwe motoren daar aan hebben bijgedragen. De 135pk vonden ze zelf het lekkerste sturen.
In een kadertje stond een interviewtje met het hoofd ontwikkeling wegligging die voor Fiat , Lancia en Alfa de auto’s opzet.
Hij vertelde hoe een Alfa op de weg moet liggen. Daar heb je helemaal geen plankharde afstelling voor nodig zoals sommige VAG merken denken.
De QV ligt door het nieuwe veersystem dan ook prachtig op de weg.
Ben vandaag even bij de dealer langsgeweest en hij had idd drie Multi-airs binnen. Helaas was een proefrit pas over twee weken mogelijk 🙁 dus ik heb alleen even in het showroom-model gezeten (in het echt is Alfa-rood trouwens mooier dan op de foto). Die verkoper vertelde me trouwens ook nog dat de RDW de typegoedkeuring van de Multiair Mito’s overnieuw moet doen: ze krijgen geen b-label, maar een a-label! Helaas leidt dat wel tot drie weken wachttijd voor de uitlevering van Multi-air Mito’s, omdat er geen kentekens kunnen worden uitgegeven tot de heruitvoering is geweest
Ik heb vorige week in een leen-Mito gereden (155pk). Ik vond het stuur ook wat lichter dan die van de 147 en 156. Ik merkte trouwens niet echt verschil bij het switchen tussen D en N, had dat niet de bedoeling moeten zijn? Of gaat dat pas bij de Milano verschil geven? In ieder geval wint de 147 toch nog steeds, misschien dat de QV dat inmiddels ingehaald heeft?
Wat wel een HUGE verschil was was de reactie op het gas, waar die op de N-stand het gevoel gaf dat de handrem aanstond was het op de D-stand een dolle boel! Wat een acceleratie! De Mito voelt echt 2x sneller aan dan mijn 2.0TS. Wow…
@Alex: die A-label, betekent dat nou ook automatisch 20% bijtelling? Ik snap helemaal niets meer van die labeling 😐
@LaTiNo147:
A label betekent niet automatisch 20% bijtelling. Het label heeft invloed op de hoogte van het BPMbedrag dat afgedragen dient te worden. Bij A betaal je uiteraard minder.
20% bijtelling ipv 25% vindt daarentegen plaats bij een uitstoot voor benzinemotoren van minder dan 140gr/km meen ik
@LaTiNo147: I know, dat systeem is nogal moeilijk, maar: “Wanneer een benzine motor tussen de 111 en de 140 gram CO2 uitstoot heeft, en een diesel tussen de 96 en de 116 gram dan is het 20 % tarief van de fiscale bijtelling van toepassing.”
In short, de uitstoot van de Mito Multiairs ligt bij alledrie de modellen onder de 140 gram, dus 20% bijtelling op alledrie.
De labelling heeft normaliter te maken met de uitstoot van koolstofdioxide in grammen per gereden kilometer, maar in Nederland doen we graag lekker anders en kijken we naar de zuinigheid van een auto in vergelijking met auto’s die in dezelfde klasse vallen. Daaruit kwam naar voren dat de 135pk eigenlijk 1 gram teveel uitstootte om een A-label te krijgen. Vraag me niet hoe, maar Alfa heeft die laatste gram teveel eraf gekregen en nu is in ieder geval de 135pk rijp voor een A-label. Als ze nou maar bij het RDW opschieten met die herkeuring 👿
Die ene gram eraf krijgen is waarschijnlijk vrij eenvoudig… door de nederlandse homologatie een beetje te wijzigen… smallere eco-bandjes.. of een iets andere chip.. (allebei gelukkig eenvoudig te wijzigen als ze eenmaal op kenteken staat ;-))..
vervelender is het als men andere versnellingsbakverhoudingen hanteert… dat gebeurde veel in de jaren 80, om op papier zogenaamd bij 120kmh zuinig te zijn… heb ooit een alfasud gehad waarbij de motor zowat afsloeg in de vijf bij 120.. maar wel zuinig 😉
Vrijdag de 13e was geen ongeluksdag, want gisteren is bekend geworden dat de typegoedkeuring voor de Mito’s er (weer) is: de 135 pk Multiair heeft nu een A-label gekregen! Vandaag ben ik weer bij de dealer geweest en nadat ik in de stromende regen even een Tornado Blauw exemplaar had staan bewonderen, kreeg ik binnen de sleutel van de demo-auto mee: een Nero-etna exemplaar met Premium Pack en Sport Pack 1. Afgelegde afstand tijdens dit ritje: 45 km (o.a. door de stad, over b-wegen, 100 km wegen en de snelweg). Omstandigheden: wisselvallig (regen, daarna alleen bewolking en tenslotte zonnig).
In het stadsverkeer heb ik vooral in N-stand gereden (je kunt toch niet harder dan 50) en gemerkt dat de Mito zich hier gedraagt als Dr. Jeckyll: beleefd, rustig en kalm. Een ideale wagen voor cruisen dus, stuurrespons is zelfs zo licht dat je hem bij wijze van spreken met twee vingers de bocht om krijgt.
De gearshift-indicator is waarschijnlijk door een Het Nieuwe Rijden Fundamentalist geprogrammeerd, want nét boven de 1500 toeren begint dat ding al te knipperen, totaal onnodig eigenlijk. Het startstop systeem werkt vrij simpel: stilstaan, in zijn vrij, koppeling los. Wil je weer starten, koppeling in en voila. Eerlijk gezegd heb ik het maar een keer of drie gebruikt, daarna stond de wagen in D-modus en gebruikte ik dus de Initial D manier van wegrijden: in zijn 1, koppeling in, handrem aan. Bij groen handrem los en weg!
En dan verandert dit vriendelijke stadsautootje ineens in Mr. Hyde. De Turbo-grafiek laat zich op het dashboard zien, de besturing is ineens strak en zwaar zoals ik het bij m’n 2006- Mini gewend ben en de motor produceert een luide grom waar je de eerste keer van schrikt. En BOEMM… ineens wordt je afgeschoten richting de horizon. De grauw van de motor klinkt nog luider omdat ik de radio uit heb staan: dít wil ik horen. Ik ga er zelfs zo in op dat de naald tot mijn schrik de 140 nadert. “Dju, je mag hier 100, gek!” roept m’n verstand. Iets rustiger maar nog altijd met een leuk tempo zoeft de Mito verder. De tussenacceleraties zijn fenomenaal, de wagen stuurt snaarstrak en dankzij de armsteun en een iets kortere pook kun je zelfs aan relaxed speeding doen. Ik heb voor de lol eens een lijstje bijgehouden wat men in de media en op fora allemaal te zeuren had over de Mito, gaande van afrolgeluiden van de Pirelli banden tot irritant geklik van de ruitewissers. Allemaal niks van gemerkt dus. Op de snelweg raak ik verzeild tussen twee opgevoerde SUV’s: een dikke Touareg en een Outlander Turbo. De Outlander probeert een paar keer in te halen, maar verder dan met 140 naast me rijden doet ie niet veel. De Touareg gaat me wel voorbij, maar ik hou hem vrij gemakkelijk bij, opnieuw dankzij de tussenacceleraties. Op het laatste stuk snelweg naar Roermond rijdt helemaal niemand meer, dus geef ik nog even volgas. De naald tikt de 180 aan voor ik hem uit laat rollen tot aan de afslag. Conclusie: de Mito Multiair is helemaal gebleken wat ik er persoonlijk van had gehoopt. En als ik er een ga bestellen bij de leasemaatschappij ga ik voor Tornado Blauw.
Mooi rijverslag Alex! Grazie! 🙂
We hebben zelf trouwens een broertje dood aan ‘relaxed speeding’. Dat was ook een minpuntje in de Brera dat lullige pookje dat meer lijkt op een stompe punt op een ouwe duitse helm, dan op het handvat van een romeins zwaard. Waardeloos.
Wat is trouwens een Outlander? Is dat een ‘buitenlander met een Mitsoebietsie’? 😉
@Mattia Mariani: Grinnik, bijna helemaal goed, da’s een Duitser in een Japanse kopie van een Citroen C-Crosser 😉
De pook van de Mito is ongeveer 2 inch korter, maar niet zo kort dat het vervelend is. Ik vond de Mito-pook uit de T-Jet juist iets te lang.