Wegdek dat je auto laadt: een stukje ligt al in Italië
Innoveren moet.
Daarover zijn we het allemaal wel eens, zeker in deze uiterst onvoorspelbare tijden van hoop en vrees, van oorlogseconomie en energietransitie. Dat een innovatie dan soms nog niet heel realistisch lijkt zoals een wegdek die je vol elektrische auto al rijdend oplaadt, is dan totaal ondergeschikt. Het gaat om het principe. In de “Arena del futuro” een experimenteel testcircuit pal naast de A35 ter hoogte van Chiari tussen Milaan en Brescia, ligt een wel heel speciaal stukje asfalt. Dat het naast deze beroemde hoofdader ligt is overigens geen toeval, want zoals je misschien wel weet zijn Italiaanse snelwegen in het bezit van bedrijven, in dit geval Brebemi S.p.A. (Brebemi is een acroniem voor Brescia, Bergamo en Milaan, het knooppunt waar de firma over waakt), dat tevens initiatiefnemer is in dit experiment. Stellantis leverde uiteraard de testvoertuigen vanuit Turijn.
Dynamic wireless power transfer.
Zo heet het systeem dat de aangepaste BEV al rijdend laadt, maar in het Nederlands spreken we ook wel van een inductieweg, gezien de techniek. Denk maar aan het gelijknamige systeem waar menig huishouden op kookt. Het is nog redelijk uniek in de wereld en Italië is samen met Zweden koploper op dit terrein. De technische ontwikkeling van het systeem dat (in Zweden) en Lombardije is getest dit voorjaar, komt uit de koker van het Israëlische ElectReon. Onder het wegdek worden koperen spoelen aangebracht (foto boven). Daarnaast worden er aan de rand van de weg computers geplaatst die het systeem regelen. Dankzij magnetische inductie is het mogelijk om elektriciteit draadloos om te zetten naar de elektrische aandrijflijn van de auto (zie filmpje hieronder). Auto’s die gebruik willen maken van deze technologie hebben wel een aantal kleine aanpassingen nodig om hiervoor geschikt gemaakt te worden. De belangrijkste toevoeging is een ontvanger die in het chassis wordt geplaatst. In Orbassano werd dit toegepast op een Fiat 500 BEV en een elektrische stadsbus van IVECO Bus genaamd E-Way.
Nadelen.
We zeiden al dat je een innovatie altijd moet beproeven, ook als deze niet direct haalbaar lijkt. Nadelen van dit systeem is het verlies van energie tijden de overdracht en het feit dat een wegdek als deze nogal onderhoudsgevoelig en kostbaar is in aanleg. Toch is het mooi om te zien hoe het Italiaanse bedrijfsleven hand in hand met Fiat een dergelijk experiment tot uitvoer brengt. Pas bij dergelijke initiatieven gaat de weg naar een nieuwe vorm van mobiliteit ook echt open in onze ogen.
Wegdek is onzijdig. Deze kop doet pijn aan mijn ogen. Wegdek DAT (…)
Gecorrigeerd! Maar pijnig uzelf niet te veel, want het zijn maar getypte letters op een beeldscherm. 😉