We komen er zo ook wel
In november krijgen we dus een uitgebreid plan te zien van FGA. Vandaag blijkt dat het om een wereldplan zal gaan.
In een interview van persbureau Reuters met CEO Marchionne, komt naar buiten dat de feiten die we de afgelopen dagen hier wisten te plaatsen, slechts de Europese kant is van het verhaal. Eind volgende maand zal de uiterst begaafde CEO van een nieuw megaconcern, namelijk met feiten komen die iets verder reiken dan nieuwe plannen voor Pomigliano en Bertone.
Indrukwekkend is de uitspraak dat FGA en Chrysler samen, geen uitbreiding middels een nieuwe fusie nodig hebben, om aan de cruciale norm van 5,5 – 6 miljoen jaarlijks geproduceerde auto’s te komen. Eerder dit jaar hield Marchionne nog de druk op de ketel, in de periode dat de samensmelting met het noodleidende Chrysler nog maar net een feit was. Toen werd de noodzaak op een derde fusie voor overleving met klem onder ieder z’n neus geschoven. Klinkt achteraf goed, aangezien ’big Sergio’ een hekel heeft aan vroegtijdig achterover leunen, bij een blik op een mogelijke fleurige nabije toekomst. Spreekwoordelijk ‘een stoel onder iemand z’n gat vandaan schoppen’, is de beeldspraak die Marchionne alweer een paar jaar geleden daarbij gebruikte. Nu zien we wat hij daarmee bedoelde. Niet alleen tijdens de transformatie in Italië, maar ook tijdens de grote operatie die ‘Phoenix’ heet. Marchionne weet precies wanneer je wel en wanneer je niet zult overleven als fabrikant. In de agressieve wereld van de heilige koe is dat niet bepaald een overbodige luxe. Je moet niet alleen letten op morgen, maar je moet vooral ook bezig zijn met overmorgen.
Volgende maand horen we dus hoe de visionair Marchionne zijn plan van omvang gaat onderbouwen. In dat plan zal het dus niet alleen over te produceren modellen gaan en merk strategiën.