VW jaagt op Giugiaro
VAG is de McDonalds van de autowereld.
Je kunt er niet omheen, bijna iedereen maakt er op een of andere manier gebruik van, het is sfeer- en smaakloos en je krijgt na het geconsumeerd te hebben er absoluut geen voldoening van. In de toekomst lijkt het er voor de liefhebber van diversiteit niet veel beter op te worden aangezien VAG op weg is naar de 10 miljoen geproduceerde auto’s per jaar. Om dat te bereiken zoeken de heren uit Wolfsburg constant om zich heen naar nieuwe overname kandidaten. Onlangs werd Suzuki in de richting van VW getrokken.
De werkgever van De Meo en Da Silva is blijkbaar ook op zoek naar nog meer creativiteit, want vandaag komt het gerucht naar buiten dat VW een meerderheidsbelang wil krijgen in Italdesign Giugiaro SpA. Het Italiaanse zelfstandige ontwerpbureau verkeerde de afgelopen jaren net als Pininfarina en Bertone steeds vaker in financiële moeilijkheden en is naarstig op zoek naar nieuwe samenwerkingen. Het bedrijf dat vooral in Moncalieri (TO) is gevestigd heeft een personeelsbestand van 975 mannen en vrouwen. Giugiaro heeft in het verleden veel voor de merken die wij hier graag behandelen betekend.
Autonews zegt over deze nieuwe informatie te beschikken, maar beide partijen houden de lippen vooralsnog stijf op elkaar. Giorgetto Giugiaro stichtte de firma in 1968. In de toekomst zal Giugiaro vooral buiten Europa auto’s ontwerpen zoals de toekomstige hybride auto’s van het Chinees-Amerikaanse HK Motors.
If you can’t beat them (in design), join them…
mwoah..GG is niet meer wat het ooit geweest is..laten we eerlijk zijn.
de Golf I en eerste Scirocco waren ook Giugiaro.. zover als ik weet..
Nou, de aardbijenmilkshake van MC geeft me best veel voldoening.
Heb nog nooit een betere gevonden.
Maar als Giugiaro weer VAG’s ala Golf 1 gaat tekenen kan ik het een beetje toejuichen. Maar ja, dat front van de Golf 1 was bijna 1 op 1 overgenomen van de Giulia. Geen wonder dat ik het dan mooi vind. 😉
Ach eigenlijk gaat er niets veranderen… VAG teert als ruim 35 jaar op GG design voor haar hele modellengamma..
Van Polo tot Touareg en Scirocco..alles lijkt wel terug te herleiden tot dat ene design.
Enige waar ik bang voor ben is dat GG hetzelfde staat te wachten als Ghia. Wel top van VAG dat ze vrijwel elk opgekocht merk in het land van herkomst laten blijven produceren. Grote kans dat het personeel weinig zal merken van de overname.
Maar ondanks dat VAG een meerderheidsbelang in GG zal krijgen, is er denk ik toch nog altijd een kans dat men open blijft staan voor design-projecten voor “derden”? (lees FGA)