Vraag elektrische FIAT 500 neemt enkel toe
Relatief hoge aantallen.
Cijfermatige successen (qua verkoopaantallen) waren ooit de belangrijkste graadmeter binnen de auto-industrie. Inmiddels is dat door allerlei aspecten op mondiaal niveau allang niet meer het geval en zoekt men het vooral in de marges. Toch is het soms nog wel een gegeven dat de moeite waard is om te vermelden. Vooral als het een elektrische auto betreft van een relatief klein merk als FIAT. De 500 toont in de nieuwe elektrische hoedanigheid opnieuw z’n iconische kracht. Deze mooie en goede BEV wordt notabene in Turijn gemaakt. De tijd dat in deze stad hoge aantallen werden bereikt liggen reeds ver achter ons.
Nog hogere aantallen.
De elektrische FIAT 500 is in een kleine twee jaar tijd al meer dan 100.000 keer geproduceerd. Volgens Stellantis kan dit aantal nog veel hoger worden en zal alleen al in 2023 100.000 stuks geproduceerd worden. Ook een debuut op de Amerikaanse markt zal daar aan bijdragen. De Europese vraag is intussen groot. Een mooi bewijs daarvan is het feit dat de FIAT 500 de populairste import-auto van Duitsland was in 2022. Dat is dus inclusief het vorige model (de Hybrid), maar is vooral te danken aan bovengenoemde. Bonden melden dat in Turijn meer mankracht aangewend zal worden dit jaar en dat de productiekraan vaker open zal staan. Enkel het gebrek aan componenten vormt nog een remmende factor tot minimaal 2024.
Das mooi
Mooi nieuws. Nu nog een 5 deurs 500E Wagon en 2 persoons- 500E Zagato Spider!
Precies. Een echt mooie 5-deurs (geen 500L of Mini 5-deurs, wel een Clubman-concurrent!), ook een volledig open cabrio. Neem gewoon Mini en de geschiedenis van de 500, inclusief Giannini hot-hatches. Gaaan.
Maar met Tavares weet je het nooit. Alles wat Italiaans is gaat tergend traag bij hem.
PS wanneer komt die grotere accu die de 208 dit jaar heeft in de 500? Dat bedoel ik oa met traag…
De e208/2008 deels niks met de 500e dus dat accu packet (Batterij) is niet het zelfde 50 voor de oude e208 en 42 voor de 500. Word 53kw/h die past niet in de 500. De nieuwe motor van de e208 van 156pk die komt in de Abart komt dus die delen samen wel 1 component.
Maar de 500e gaat dus lekker hopelijk verkopen ze er nog een lading meer. Leuke car voor in Californië. Maar ook zuid-amerika.
Alleen nu als nog een Giulia hybride en plug-in hybride maken.
En als de Maserati als BEV kan kan dat met de Stelvio en Giulia ook.
@AR156
Lekker logisch dat het accupakket vd e-208 wel in de elektrische Abarth kan maar niet past in de 500e. Ga nog ff na wat je hebt opgeschreven.
En de Wagon noemen we dan 500 Giardiniera 😃
Ik ben 1m90 en dit karretje rijdt heerlijk! Zuinig en snel en ik pas overal tussendoor!