Vormt kroonjuweel Ferrari een buitenkans voor de Fiat Group?
Dat Ferrari ook écht goud waard is, blijkt steeds meer uit het gerucht dat FGA een deel zou willen verkopen van het merk uit Maranello.
Voorlopig is dat nog zeker niet het geval laat Lingotto weten, maar laten we eens kijken naar wat nou werkelijk de bedoeling zou zijn. Volgens het ‘gerucht’ in de Corriere della Sera eind vorige week, lijkt Ferrari de gouden troefkaart te zijn in handen van het zelfstandige Fiat Group Automobiles. Het konijn uit de hoge hoed op weg naar een totale overname van Chrysler (51%), zou bereikt kunnen worden door 34% van Ferrari uit handen te geven. Hierna zou Fiat Group nog altijd 51% van het huis uit Maranello in bezit houden.
In 2002 toen Fiat op het randje van de afgrond stond, verkocht de autobouwer uit Turijn al noodgedwongen 34% van het aandelenpakket aan de Mediobanca. Daarna verkocht de bank 5% aan Mubadala Abu Dhabi. Mubadala bezit dit aandeel nog altijd en zit achter iedere investering in de kleine oliestaat. Mubadala Development Company is mede initiatiefnemer voor het bouwen van het eerste Ferrari World themapark, dat binnenkort de deuren zal openen voor het publiek. Fiat kocht in 2006 29% van het aandeel in Ferrari uiteindelijk terug, waardoor het momenteel voor 85% eigenaar is. Nazaat Piero Ferrari, bezit nog altijd 10% van het wereldberoemde sportwagenmerk.
Wanneer Fiat Group deze slag, goed voor 2,3 miljard euro, zal slaan is de vraag. Dat het ooit zal gebeuren is alleen maar zeer goed voor te stellen, aangezien het voordeel alleen maar heel groot kan zijn. Naar wie dit aandeel gaat weet niemand, maar het aftreden van rasondernemer en voormalig Fiat president Luca Cordero Di Montezemolo geeft het nodige te denken… Zijn treinen hebben reeds een Ferrarikleur. Of willen de Arabieren hun aandeel vergroten? Of is mede-eigenaar van de Scuderia Ferrari Banco Santander een geschikte kandidaat? Intussen zien veel Italianen de eventuele gedeeltelijke verkoop om emotionele redenen niet zitten. Italianen die voor hetzelfde geld trouwens de wettelijke eigenaar van Ferrari geen stuiver gunnen; ‘Rare jongens die…’
FGA heeft op het Witte Huis in Washington de eed afgelegd om voor 2013 het aandeel in Chrysler van 20% te vergroten naar 35%. Zoals het er nu naar uitziet zal dat niet lang daarna nog veel meer zijn.