Voorbereiding productie Alfa Romeo Tonale in Pomigliano hervat
Voorbereidingen in Pomigliano hervat.
Exact een jaar geleden schreven we dat de voorbereidingen voor de productie van de SUV Alfa Romeo Tonale in het Giambattista Vico fabriekscomplex te Pomigliano d’Arco waren gestart. Dat was toen geen gerucht, maar een bevestiging vanuit het management van de fabriek nabij Napels. Ook vakbonden spraken het bericht niet tegen. Nu opnieuw bekend is gemaakt dat de voorbereiding in volle gang is deze zomer, mogen we concluderen dat ergens gedurende het afgelopen jaar, de werkzaamheden zij gestopt, om ze nu weer in gang te brengen.
Waar eerst de 147 van de band rolde.
Nu gaat de opbouw van de assemblagelijn van de Tonale dan echt vorm krijgen. De fabriek waar nu alleen nog de Panda geproduceerd wordt zal er zelfs tot eind deze maand voor op slot gaan. Op de afdeling waar vroeger de Alfa 147 werd geassembleerd, wordt al enige maanden gewerkt aan de opzet van de productie van de C-segment Alfa ‘CUV’. Dat verklaarde een vakbondsafgevaardigde de afgelopen week. Daarnaast is men ook volop bezig op de diverse productieafdelingen (lassen, logistiek, kwaliteitscontrole) waar onder andere de assemblagerobots worden geïnstalleerd. FCA verwacht de productie medio 2021 op gang te hebben. De productie van de Alfa Romeo Tonale in Pomigliano d’Arco is niet alleen goed nieuws voor de fabriek, maar ook voor het logistieke centrum in Nola en de gehele toeleveringsindustrie in de regio Campania. De werkgelegenheid zal op een nieuwe impuls kunnen rekenen.
Er gloort hoop aan de horizon.
Wat ik begrepen heb 2021 C-UV Tonale en 2022 de B-UV. A wordt nu gezegd met de Tonale, hoop dat ze idd ook B zeggen met de BUV in 2022.
Duurt veel te lang allemaal. Intussen wordt de concurrent Peugeot 2008 al goed verkocht. Ik ben op dit moment in Athene waar er al heel veel 2008 rond rijden.Nog geen Giulia of Stelvio gezien hier.🤔
Wellicht in 2027 een Gta(m) stickertje erop en de alfaextremisten zijn weer blij.
Snel op de markt brengen dat ding. En op 208/2008 basis een b-uv uitbrengen als EV en mogelijk met FCA motoren die moeten er ook wel inpassen. Wel even wat aanpassen aan de wegligging. Eigenlijk wel gek de 208/2008 iser niet in hybride het is ev of brandstof motor maar geen combinatie.
Weer een concreet sprankje hoop. Voor de ongeduldigen: Nu de fusie met PSA een feit is, zijn er ook de betaalbare/rendabele technische mogelijkheden (platforms, EV) beschikbaar. Het is natuurlijk niet maar zo plug-and-play, tenzij je echt voor badge-engineering bent. Het zijn uitdagende tijden voor de automakers. Hoe snel accepteert de (particuliere) consument de EV volledig? Subsidies helpen, maar zijn altijd tijdelijk. Hoe lang willen ze nog een brandstofmotor/hybride… Wanneer wordt het particuliere bezit van de auto echt minder (neemt de auto als statussymbool verder af)? Er staat een generatie voor de deur die niets heeft met het zelf bezitten van een auto, of enige merkwaarden waar een aantal merken voor staan. De introductie-reclamespot van de Giulia was veel zeggend; geniet van autorijden nu het nog kan. Wanneer is de definitieve opmars van waterstof auto en is de EV op batterijtjes met stekkertje toch tijdelijk gebleken? Is überhaupt de grondstof voldoende beschikbaar….
@Bart
Heb ik wat gemist? Ik dacht dat Stellantis nog wat Europese plooien moest gladstrijken vanwege de bedrijfswagens.
Over plug-and-play en Generation next: struikelde recent over een plug-and-play render van de Alfa Romeo B-UV. Dan is het maar goed dat toekomstige generaties steeds minder met oude merkwaarden hebben. Ik ben nog niet helemaal bekomen van de schrik……
@niccolo Een Alfa Romeo B-UV is sowieso een slecht plan. Duidelijk is dat Tavares zo veel mogelijk modellen op de platforms wil hebben en dat merkwaarden geen belang hebben.
C-UV kan nog concurreren met de X1, maar B is echt totaal onzin en vooral Fiat, Peugeot, Citroen en Opel terrein.
Het is zo stil rond de tonale; wanneer is er nog iets nieuws te melden, ,ik hoor niks meer van hoekree?