Volkswagen eist vertrek van Sergio Marchionne als voorzitter ACEA
Volkswagen AG eist dat Sergio Marchionne per direct stopt als voorzitter van het ACEA, de Europese raad voor autoindustrie. Dat meldt Bloomberg vanmorgen, nadat gister de spanning al behoorlijk was opgelopen dankzij een interview met New York Times, waarin de CEO van Fiat aangaf dat VW’s prijzenoorlog op Europese bodem een bloedbad aanricht binnen de continentale industrie. VW is als grootste mondiale producent, namelijk de enige groep die met gigantische kortingen smijt tot wel 25%. Een luxe die anderen zich niet kunnen permitteren. Overigens is de voorzitter in donkere trui niet de enige die dit zegt. VW dreigt tevens op te stappen uit het ACEA als Marchionne toch blijft.
Deze spanningen zijn een zoveelste hoofdstuk in een maandenlang getrouwtrek tussen Brussel en Wolfsburg, waarbij Marchionne het woord voert namens de Europese autoproducenten die het momenteel moeilijk hebben (PSA, Ford Europa, Fiat en Renault). Marchionne stuurt al heel lang aan op enkele maatregelen, die de producenten gelijke kansen moet bieden en dat tevens de chronische overcapaciteit aanpakt. Marchionne spreekt over een zeer ernstige situatie als gevolg van jarenlange nalatigheid en overmoed.
Afgezien dat dit weer eens het bewijs is dat de Italiaanse CEO in donkere trui niet door één deur kan met VAG, zien we ook weer de typische onaantastbare houding van de Duitsers; Woordvoerder Stephan Grühsem zei namens VAG, dat Marchionne’s uitspraak het zoveelste bewijs is, dat hij niet geschikt is voor zijn taak als voorzitter. Afgevaardigden van Fiat onthielden zich intussen van elk commentaar. In dit conflict zien we dat ook op industrieel vlak, de Europese eenheid nog ver te zoeken is.
Fiat schrapt onder Marchionne alle plannen voor nieuwe modellen,terwijl Volkswagen ieder gat vult in elke klasse.
Was gisteren bij de Fiat dealer waar alleen een nieuwe Panda staat !Je zult maar Alfa Romeo dealer zijn. Veel voormalig Alfa en Lancia rijders zijn inmiddels ook overgestapt naar de Duitsers omdat voorlopig niks nieuws meer komt bij de Italianen.
Fiat had ook veel eerder in China moeten zitten.
Zou zelf ook graag een kleine 5 deurs Alfa willen rijden,maar die bestaat niet en komt er voorlopig ook niet.
Het lijkt wel of Marchionne jaloers is op Volkswagen .
Geweldige actie van Marchionne. Eindelijk iemand die de arrogante Duitsers van repliek dient.
Ik snap niet waarom wij Europeanen nooit eens een vuist weten te maken. Altijd maar die argwaan en dat poepen in je eigen achtertuin. Prachtig land, maar o zo grillig, haat/liefde all over.. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen NL, Duitsland, België, Frankrijk of Italië… Ik wil wel eens zien hoe sterk die oosterburen van ons zich nog voelen als landen als Italië en Spanje echt in de problemen komen en de Chinezen daar de industrie op gaan kopen..
SM is de curator van ALfa en Lancia en moet zijn mond houden. Als je zo omgaat met je kroonjuwelen verdien je niet beter. Er is geen samenhangend modellengamma, alleen maar plannen en ramingen die nooit uitkomen. Alfa en Lancia dienen verkocht te worden aan VAG/BMW/Mazda, whatever.
Jeuh de crisis hakt er wel in bij jou! Die mooie merken die jij noemde bestonden al lang niet meer als deze man er niet was en dat is de enige realiteit..crisis of geen crisis. 🙄
Ik vind dit toch één van de mindere acties van Marchionne. Het komt een beetje zielig over. VW heeft het zakelijk gewoon beter voor elkaar en kan zich dus ook meer veroorloven.
Niet jankend naar een ander wijzen maar vertrouwen in eigen kracht! Doordat de markt nu slecht is, worden alle nieuwe modellen op de lange baan geschoven. Volgens mij snappen ze niet dat mensen dan zeker elders gaan shoppen (je moet op een gegeven moment toch echt je auto vervangen) en om ze terug op het nest te krijgen wordt dan heel lastig…sowieso zal FIAT dan moeten wachten tot de autos van deze overstappers aan vervanging toe zijn, voordat deze klanten dan MISSCHIEN in de Italiaanse showrooms gaan shoppen.
Ik vind het niet handig, maar wie ben ik?
@bertone: domme en onnadenkelijke antwoorden kun je beter voor jezelf houden.
@Marcos,ik ben het helemaal met je eens !
Hoe zou Alfa Romeo er nu uit hebben gezien als VAG een paar jaar geleden eigenaar was geworden ?
Volgens mij zou de showroom heel wat voller zijn als nu.
En kom nu niet aan met die Italiaanse spirit en nog zo een onzin.Die spirit is nu op sterven na dood !
Wanneer je samen in een belangenvereninging zit dan is het niet meer als normaal dat je voor mekaar strijd.als de een de ander het nog moeilijker maakt moet daar iets over gezegt worden. Chapeau Marchionne dat hij dit doet. Dit heeft niets met gezonde marktwerking vandoen.
Weet dit: gaat t slecht met Fiat=gaat t slecht met Italie= gaat slechter met europa=gaat slechter met ons. VAG heeft Ducati al opgekocht. Er bekruipt me een naar gevoel.met voetbal zijn we tegen duitsland omdat ze arrogant zijn en overheersend van karakter. Wanneer ze heel europa opkopen wordt er in de handen geklapt en noemt men dat markt werking.er zou in de handen moeten worden geklapt dat er eindelijk een Italiaan is die zn mond open doet.
Its membership consists of the major international automobile companies, working together in an active association to ensure effective communication and negotiation with legislative, commercial, technical, consumer, environmental and other interests. The members of ACEA are competitors in the automobile market place and support free and fair competition as a trade policy and a legal concept.
Die eeuwige arrogantie van de duitsers… De waarheid kwetst natuurlijk.
Feit is dat VW zijn winsten gebruikt uit China om zijn producten hier onder de kostprijs te kunnen verkopen, wat bij europese wet verboden is. Ze gebruiken hun slagkracht nu om de concurrentie uit te schakelen en een bijna monopolie te verkrijgen. Terecht dat Marchionne protesteert.
Waarschijnlijk wil VW wel een van hun handlangers in de stoel van Marchionne zetten zodat ze volledig vrij spel hebben op de europese markt.
Lancia4Ever heeft 200% gelijk. Zonder Marchionne zou Lancia allang tot de geschiedenis behoren, Alfa in nog grotere problemen zijn en Fiat Auto nu aan de rand van de afgrond staan, of overgenomen en in stukjes gehakt. Het overnemen van Chrysler (binnen een paar jaar is Fiat 100% eigenaar) zal ooit door de echte kenners worden beschreven als de deal van de eeuw. Niet alleen van deze maar ook van de vorige eeuw.
Helemaal eens met Lusso.
Hopelijk gaat het lukken met de 500L en 500X om in de iets duurdere segmenten wat geld te verdienen voor Fiat. Met de 300000 Up’s en afleidingen zal het ook wel weer veel moeilijker worden voor Fiat om in het A segment te concurreren terwijl het voor VW niets uitmaakt of ze in dit segment geld verdienen of niet.
@yamashita: Ter info: Ik ben TEGEN een overname van Alfa door VAG, omdat een ieder weet wat er dan gebeurt. VAG wou SEAT juist om een merk met passie etc te hebben. We weten allemaal wat ze daar van gebakken hebben. Nu willen ze het orgineel, denk nou niet dat dat anders zal gaan. De Mito 5d, giulietta SW, de giulia. Ze hadden er allemaal al moeten staan. Het kleine beetje markt dat er is, geef je nu weg aan de concurenten.
Stel je hebt een 156 of 159 die 2 jaar geleden al vervangen moest worden, maar je hebt dit uitgesteld met het oog op de komende giulia of SW. Volgend jaar moet er dan echt een ander auto komen, dus ga je shoppen bij bijv. BMW. Denk je echt dat iemand dan de eerste 5 jaar nog terug komt bij Alfa? Dat kleine beetje marktaandeel ben je gewoon kwijt.
SM op zijn slechtst. Wat een onzin om te stellen dat VW onder de kostprijs verkoopt of 25% korting geeft. Álle VAG-modellen zijn duurder dan de modellen die SM verkoopt. Een A3 is duurder dan een Delta, een Golf is duurder dan een Bravo, een UP is duurder dan een Panda etc. In Nederland was Fiat al 20 jaar de grote prijsstunter met renteloze leningen nog voor de Duitsers dat deden. En terwijl de medewerkers van VW structureel overwerken en ze kampen met levertijden, BMW haar medewerkers hoge bonussen verstrekt als dank voor het vele overwerk sluit SM zijn fabriek in Melfi 3 maanden omdat het terrein vol staat met verouderde Punto’s omdat de consument liever een modernere Koreaan of Duitser kiest. SM is met de Fransen de grote verliezer in Europa door een verkeerde modellenpolitiek en moet op de blaren zitten. Los van de inhoudelijke onzin is het natuurlijk ook niet kies om als voorzitter van een branchevereniging je collega’s publiekelijk zo af te vallen. Een hele domme aktie van SM, die hem duur komt te staan.
Sommige mensen vertellen veel onzin.
@ alfaspeed
Heb jij dan de wijsheid in pacht? Kun jij iets positiefs schrijven over de gang van zaken bij Alfa en Lancia en de rol van SM.
Alfa en Lancia zouden waarschijnlijk niet meer bestaan zonder SM zie ik wel eens als argument voorbijkomen. Welnu, beide merken spelen geen enkele rol van betekenis meer.Niet op het gebied van techniek, autosport etc.
Lachen joh dat gebekvecht!
Zullen we er maar even van uit gaan dat, hoe briljant en onnavolgbaar de zwarte trui ook is, hij mbt het runnen van automerken ruimschoots meer inzicht, kennis en met name ervaring heeft dan misschien elk lid van deze forum bij elkaar opgeteld(let op misschien!!!).
En zijn besluiten maar als toeschouwers benaderen en niet als die irritante stuurlui die aan de wal staan?
@ Bertone: ik zou zeggen biedt je aan bij Fiat.je steekt aardig van wal.Alfa en Lancia zijn al lang dood. Je bent te emo om dat te zien.het is nu wachten om ze in een keer weer op de kaart te zetten want een tweede keer is er niet bij.Ik zou me ook wat beter inlezen in het verhaal ACEA dan zou je niet zulke berichten schrijven. 🙄