Volgende week eindigt het Fiat tijdperk in Franse Sevel Nord

Volgende week zal PSA alleen verder gaan met de Franse Sevel (Société Européenne de Véhicules Légers) Nord-fabriek in Lieu-Saint-Amand, door de 50% dat in bezit was van Fiat officieel over te nemen. Vorig jaar werd al bekend dat het contract van deze oude Joint Venture uiterlijk in 2017 zou vervallen, maar de Franse autobouwer moet door de crisis eerder in het personeelsbestand snijden en wil daarom in deze fabriek van 161 hectare waar 700 mensen werken, zo spoedig mogelijk het nodige aanpassen. Door deze vervroegde noodgedwongen scheiding daalde op de beurs het aandeel PSA en steeg dat van Fiat. Sevel Nord bouwt bestelwagens en MPV’s en heeft te maken met een grote overcapaciteit, sinds Fiat alleen nog de Scudo op deze locatie nabij de Belgische grens (arrondissement Valenciennes) in productie hield. Voorheen werden er ook MPV’s gebouwd van FGA zoals de Fiat Ulysse eerste en tweede serie, de Lancia Zeta en tot slot de Lancia Phedra (2010). Dit onderdeel van de JV begon in 1993 haar productie met de bouw van de eerste MPV’s.

Voor Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) Sud in het Italiaanse Atessa (Val di Sangrio gebied in de provincie Chieti, regio Abruzzo), waar samen met PSA de bestelbussen Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper worden geproduceerd, zal er tot 2019 in ieder geval niets veranderen. Deze grotere lichte bedrijfswagens zijn een vaste waarde op de bedrijfswagenmarkt. Bij Sevelsud werken dan ook maar liefst 5200 Italiaanse werknemers. Deze fabriek bouwde vanaf 1981 de eerste Ducato in een tijd dat Fiat de JV zelfs nog deelde met Alfa Romeo, dat daar de AR6 liet bouwen. De halvering van de reeds uit 1978 stammende JV met PSA, heeft vermoedelijk ook te maken met Fiat’s besluit om aan de andere zijde van de oceaan bedrijfswagens te gaan bouwen nu Chrysler door Fiat is overgenomen. Saignant detail (om maar een goed Frans woord te gebruiken) hierbij, is dat de Noord Franse-fabriek ooit in 1992 op de grondvesten van een voormalige (Simca) Chrysler-fabriek werd gebouwd (later Talbot onder PSA)… De Sevel JV met PSA bestond ooit ook uit een productieve samenwerking in Argentinië, totdat Fiat zelfstandig verder ging in dat land.

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Volgende week eindigt het Fiat tijdperk in Franse Sevel Nord

  • 5 juli 2012 om 13:20
    Permalink

    Dit is dus einde type Scudo? Een Doblo Maxi zal er met z’n laadvolume ziet veel onder zitten, maar toch.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.