Volgende maand wordt er opnieuw Lancia Rally-geschiedenis geschreven

De impact van Lancia in de autosportwereld is zó groot geweest, dat het onsterfelijk lijkt.

Dat zie je bijvoorbeeld aan het feit dat iemand met heel veel geld, passie en toewijding zelfs alle moeite neemt om een moderne versie van de legendarische Stratos weer op de weg te krijgen. Maar dat is niet het enige… Al jaren rijden er nog goed onderhouden Delta’s mee in bepaalde lokale Rally kampioenschappen. De Lancia’s blijven tot in eeuwigheid imponeren. In Italië zijn er zelfs mensen die als ‘overlevenden’ van een glorieus tijdperk, reeds op hogere leeftijd blijven doen wat hen in het bloed zit. Onlosmakelijk verbonden met de oerkracht van de Italiaanse wedstrijdwagen.

Zo is er Giuseppe Volta. Hét voorbeeld van het feit dat de bittere smaak van vergane glorie, tevens ook iets heel moois kan zijn en uniek op de wereld. Wat de makers van Lancia de afgelopen decennia letterlijk hebben doen wegteren op een schroothoop’ van unieke Lancia techniek, heeft hij als voormalige technicus van de fabrieksteam mee naar zijn eigen werkplaats genomen. Simpelweg omdat hij niet kan loslaten waar hij vroeger mee werkte (Abarth en Lancia).  Soms verschijnt deze verder zeer nuchtere man zelf nog aan de start van een lokale race met een zeldzame machtige 037. Zolang mannen als Volta en Munari nog leven, blijft de magie van toen nog enigszins bestaan. Lancia liefhebbers binnen en buiten Italië eren deze man om zijn actieve leven met deze voormalige kampioenen. Wat toen zoveel kracht uitstraalde kan een sprankje van hoop zijn voor de toekomst met dank aan de goede levende traditie van iemand als Volta.

Maar omdat dat laatste vooral op ijdele hoop lijkt, komt ‘Beppe’ Volta zolang hij nog kan nu met zijn eigen reïncarnatie. In zijn werkplaats met werkelijk duizenden unieke originele (ook ongebruikte) onderdelen, werkt Volta namelijk aan de voltooiing van een icoon die hij vroeger reeds kende, maar die vervolgens nooit aan de start is verschenen. De FIA vond ooit de Lancia S4 op basis van de Delta simpelweg te gevaarlijk voor deelname, en verbood Lancia nog langer mee te doen aan datgene waar ze zo goed in zijn. In het laboratorium van Lancia stond toen in 1986 een experimenteel prototype (ECV) tevergeefs te wachten op een vervolg in wedstrijdverband. Het ultra lichte vooral uit Kevlar en carbon fiber bestaande prototype woog nog geen 100 kilo en was zeer robuust. Het vormde de top op Rally gebied en toonde hoe Lancia hierin de leiding nam. De experimentele drang was zó groot, dat men zelfs een verbeterde ECV2 ontwierp. De jaren daarna werd er alsnog genoeg bewezen met de Delta Integrale, maar de ECV verdween uiteindelijk onder het stof en zelfs op de schroothoop. Giuseppe Volta bouwt nu al geruime tijd aan een ECV die de strijd aan kan. Rood met Martini Striping. De kleuren waarmee men eigenlijk aan de start zou verschijnen in 1987. Volta is in bezit van de techniek van de ECV waar hij vroeger mee werkte, maar waar nooit wedstrijden mee zijn gereden. Zelfs de unieke onderdelen voor de krachtbron bevinden zich in Volta’s werkplaats. Ook heeft hij de carrosserie van een verloren exemplaar weten te redden.

De volgende maand zal hij als het goed is op 7,8 en 9 oktober in San Marino de show stelen op het Rally Legend Event met een unieke puntgave ECV. We bedanken onze trouwe lezer ‘Squadra’ voor de attentie.

Bekijk hier een video van een bezoek aan zijn eigen kleine schatkamer:

httpvh://www.youtube.com/watch?v=CTkTDqUiDUM&feature=player_embedded

Deel dit artikel:

11 gedachten over “Volgende maand wordt er opnieuw Lancia Rally-geschiedenis geschreven

  • 24 september 2010 om 17:42
    Permalink

    He mijn berichtje gaaf jongens,

    Ik had samen met Tommaso de planning om dit jaar naar de Rally Legend te gaan helaas door werk omstandigheden kunnen we niet. En dan hoor je ook nog dit bericht dubbel balen dus.

    Tom vertelde mij dat de motor van de ECV een 1.8 zou zijn met biturbo techniek en in rally trim 900PK had moeten hebben WOW.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 18:06
    Permalink

    Bedankt voor de tip Squadra. Lancia is te groot om waar te zijn…hopelijk zien wie hier ooit iets van terug.

    Volta zij dat hij uit het blok een dikke 1000 pk had kunnen persen.

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 18:10
    Permalink

    yep, op de engelse integraleforum ‘evocorner’ is hij reeds breedbesproken.. diverse leden gaan er naar toe om Rallylegend en de ECV te zien en horen, al dan niet met eigen (italiaans rally) vervoer… Schijnt dat hij de ECV al eerder ‘rollende’ had maar niet met de orginele triflux motorblok…

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 20:11
    Permalink

    Ik krijg altijd een bloedend hart als ik dit soort filmpjes zie. Aan de ene kant de geweldige geschiedenis van Lancia in de Rally sport en aan de andere kant de confrontatie met het huidige Lancia.

    Ik heb veel Lancia`s gehad waaronder een Integrale Evo en een Thema 8.32 en hoop vurig op een vervolg op deze auto`s. Zoals het ernaar uitziet zal dit nooit meer gebeuren. De geweldige geschiedenis is echter niet uit te wissen en biedt veel troost en plezier.

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 20:25
    Permalink

    Vindt het een mooie collectie, alleen het moet gebruikt worden. Kom op racen met die zooi !!!!!!

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 22:21
    Permalink

    Ik heb een gerucht gehoord dat Abarth momenteel wel weer zou kijken naar het WRC. Om met de nieuwe Abarth Racer, die samen met Dallara wordt ontwikkeld, dan weer mee te gaan doen.

    Dan krijg je een klein beetje oude tijden terug als dit zou gebeuren. Laten we het hopen. Misschien weten jullie al meer over het project krijgt deze auto een midden motor bijvoorbeeld of word het net zoals bij de MX5?

    Dan graag met Martini sponsoring en de Jolly Club.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 24 september 2010 om 22:28
    Permalink

    hier de specs!!!

    LANCIA GROUP S RALLY CAR
    Technical specification
    EngineCentrally mounted, longitudinal with 4 cyl inline. 1795CC. Bore x stroke, 88.5mm x 71.5mm Triflux’ double reverse flow cylinder head with 4 valves/cylinder and twin overhead camshafts. Compression ratio, 7.5:1. 600bhp @ 8000rpm.. 55mKg@5000rpm. Twin KKK (K26 type) turbochargers with individual intercoolers. Weber/Magnetti Marelli injection/ignition with electronically controlled turbocharging level. Dry sump lubrication with pressure and extraction pumps and air/oil radiators.

    TransmissionFour-wheel drive. Epicyclic train torque converter with viscous coupling and ZF differentials rear. Carbon fibre/Kevlar drive shafts. Provision for locking the central torque distribution (30/70, front/ rear). Twin-plate clutch with metal-ceramic friction gaskets. Five speed gearbox longitudinally mounted at rear.

    Bodywork Load-bearing structure made of carbon fibre honeycomb with steel tube screen front structure. Bodywork mostly made of carbon and Kevlar resins, impregnated with epoxy resins.

    Suspension Independent struts, coil springs and anti rolls front and rear. Co-axial Bilstein dampers at front, double acting Bilstein dampers at rear.

    BrakesFront: Ventilated discs with twin-calipers and two 300mm diameter Brembo cylinders. Rear: Ventillated discs with single calipers and four 300mm diameter Brembo cylinders. Brakes operated through twin hydraulic pumps in parallel with manual balance adjustment.

    SteeringTRW rack and pinion with power assistance.

    WheelsComposite material, Speedline 9ins x l6ins rims at front with light alloy 11 ins x 16ins at rear. Pirelli tyres 230/660-16 (front) and 290/660-16 (rear)

    DimensionsWheelbase 2440mm
    Track F/R 1500/1520mm
    Length 4003mm
    Width 1880mm
    Height 1500mm
    Weight 930kg (Group B)
    Fuel capacity 25 litres

    Beantwoorden
  • 25 september 2010 om 10:01
    Permalink

    Bedankt Squadra.
    Over het project met Dallara is zeer weinig bekend. Ik heb wel een voorgevoel dat dit platform gedeeld zal worden met meerdere merken binnen de groep. Abarth, Alfa Romeo en…Lancia.

    Of droom ik nu weer te veel van die bloedmooie Fulvia uit 2003…

    Beantwoorden
  • 25 september 2010 om 12:01
    Permalink

    Ja dan graag Rally met die Fulvia,

    En dan maken we Sandro Munari team manager. De Lancia in het rood met zwarte motorkap.

    Zou wel heel gaaf zijn maar de Italianen geven weinig om hun eigen geschiedenis. Als je kijkt naar Arese en het Museum maar ook wat er bij Abarth is gebeurd jammer.

    Ik had naast het nieuwe Abarth toch ook Abarth Classic willen hebben waar je met elk monster kan komen voor onderhoud. Maar de hele onderdelen lijn is verdeelt momenteel, Beppe Volta heeft heel veel maar er schijnt in Duitsland ook iemand de hele Delta Intergrale onderdelen lijn te hebben overgenomen van Abarth.

    Volgens mij had Astra Tuning die eerst die hadden tijden de Monte Carlo rally in het IRC nog een Abarth Punto S2000 ingezet voor Toni Gardenmeister.

    Dus in Italie moet je overal en nergens zijn.

    Vind dat idee met die Lancia Fulvia echt fantastisch als we Limone nou eens bellen en hem nog 1 opdracht geven wereldkampioen worden nog 1 keer met Lancia!!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 25 september 2010 om 12:57
    Permalink

    @squadra
    Ja precies, een fulvia 1.6 hf multiair Fanalone…!

    Beantwoorden
  • 25 september 2010 om 16:56
    Permalink

    Ter aanvulling op het bericht.
    Volta heeft met behulp van Lombardi , de motoren engineer, en Limone de chassis man, de ECV1 afgebouwd.
    De originele Abarth mannen van het eerste uur.

    Er bestaat een speciale site http://www.ecv1.com die aan dit model gewijd is en waar binnenkort ook de laatste stand van zaken gepresenteerd zal worden.

    We kijken reikhalsend naar de Rally Legend uit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.