Volgende generatie Maserati Quattroporte met twee modelvarianten?
Maserati Quattroporte VII.
Ons is ter ore gekomen dat Maserati voor haar toekomstige vlaggenschip een nieuw concept in gedachten heeft, waarbij er twee modelvarianten tot stand zullen worden gebracht. Nu denk je natuurlijk…dat is met de Quattrporte en de Ghibli eigenlijk toch ook al zo? Klopt… Maar waarschijnlijk zal er meer overlap zijn en zal het onderscheid zich op een andere manier uiten. Denk bijvoorbeeld aan Porsche dat twee versies van de Panamera produceert door ook een ruimtelijk iets meer opgerekte versie toe te voegen in de vorm van de Sport Turismo.
Geen directe opvolger Ghibli.
Al voor de vorming van Stellantis liet de leiding van FCA weten dat de Ghibli in de huidige vorm geen directe opvolger zal krijgen. Dit sluit hierop aan. Mogelijk zoekt men de middenweg tussen een E-segment sedan en een hele grote sedan erboven. Het STLA-Large platform zal dus anders zijn qua maatvoering. Denk aan een breder Quattroporte gamma met voor een ieder de ideale optie. Van aantrekkelijke zakelijke versie tot de crème de la crème op het gebied van luxe rijden in maatje L en wellicht een LWB in XL voor specifieke markten/klanten. Uiteraard komt er naast de standaard hybride insteek ook een volledige elektrische line-up volgens de ‘Folgore’ filosofie. Bovendien horen we ook dat Maserati dit keer ook op het gebied van technische snufjes en softwarematige extra’s niet achter zal blijven op de gevestigde orde binnen dit segment. We verwachten het nieuwe topmodel met vier deuren tussen eind 2023 en medio 2024.
Uh Maserati heeft nu al een E-Segment sedan en F-Segment sedan zou dan gaan om 2 F segment modellen en dat is slim omdat Alfa en Lancia dan samen een E Segment sedan zouden kunnen maken samen met Dodge Chrysler DS bijvoorbeeld
Ciao
Squadra
Het gaat in dit bericht om twee modelVARIANTEN dus in 1 en hetzelfde segment. E-segment is trouwens niet meer wat het geweest is (jaren ’90). Boven D heb je enkel nog grotere auto’s voor wie alle luxe wil en niche. Maserati dus en heel misschien een keer een Alfa. E voor een bredere doelgroep (bv door Lancia) is niet lucratief. Misschien is dat dan gewoon een D met een paar centimeter langere wielbasis.
Zo meteen gaan we terug naar de jaren 70 waar Citroen de volledig mislukte Quattroporte II op de markt bracht. Een waardeloos platform gebaseerd op een domme strategiewijziging. En wat is dit voor geklets over segmenten en varianten in een wereld van concurrenten die tig-keer variëren op een thema binnen een segment? Zie BMW, Mercedes of Porsche. NB De naam Ghibli is nu al 3 keer gebruikt door Maserati voor 3 keer verschillende type auto’s. Wanneer blijft Maserati eens wat vasthouden? Bang voor succes, dat een naam blijft hangen?