Vincenzo Lancia’s Lambda Spider terug in de Mille Miglia
Dat de jaarlijkse Mille Miglia weer meer een eerbetoon is aan het verleden en de Italiaanse deelname hieraan, blijkt ook uit de terugkeer van historische modellen die al eens meededen. Soms ook hele bijzondere zoals deze Lancia Lambda Spider (foto boven), een van de drie racewagens die Vincenzo Lancia zelf ontwikkelde voor de Brescia-Rome-Brescia etappe van 1928.
Eentje keert dit jaar terug aan de start van de mooiste race ter wereld. De Lambda Spider was een directe poging van Lancia om een greep naar de titel in de Mille te doen. De oprichter van het historisch zeer rijke Italiaanse automerk deed zelf al de nodige ervaring op achter het stuur in de jaren voor de Eerste Wereldoorlog.
De race van 1928 bleek een hele ruige en moeilijk uit te rijden editie. Twee van de Lancia’s Lambda finishten en wel op de derde en zevende plaats. De derde Lambda Spider moest na 300 km helaas noodgedwongen opgeven, terwijl het soeverein op de tweede positie lag en nota bene inliep op de winnaar (!) van die editie, de Alfa Romeo van Campari. Nu, 86 jaar na dato, verschijnt de auto weer aan de start die Lancia op 29 maart 1928 uit de fabriek liet rollen aan de Via Monginevro te Turijn. De Lambda Spider met chassisnummer 18611 op de basis die te boek stond als ‘Tipo 221’. Voorzien van een in die tijd moderne viercilinder en extra lichte carrosserie.
Van 15 tot 18 mei is deze legende weer te zien en kunnen Lancia-liefhebbers opnieuw van de zo eervolle oorsprong van het merk genieten tijdens de Mille Miglia. Achter het stuur zitten bovendien niet de eerste de besten, namelijk Giordano Mozzi en Stefania Biacca. Het duo dat net als Tazio Nuvolari uit Mantova afkomstig is, won van de laatste vier edities eenmaal en werden eenmaal tweede en tweemaal vierde. Onder andere met een Lancia Astura MM (foto onder) en Alfa Romeo 6C 1500. Volgens Giordano Mozzi voelt het telkens als een enorme eer, wanneer je de handen aan het stuur zet van de Lambda Spider. Een creatie van Vincenzo Lancia zelf, dat heel goed weergeeft tot welke prestaties het mooie merk uit Turijn in staat was.