Vijfdeurs Fiat 500 op B-wide platform van 500L
Zoals verwacht zal de nieuwe B-segment Fiat 500 met vijf portieren gebruik maken van het B-Wide platform van de 500L. Quattroruote publiceerde vandaag bevestigend over dit gegeven. Fiat kan veel kostenbesparend voordeel halen uit het toepassen van deze ondergrond, aangezien het ook al de 500L-reeks en vanaf dit jaar de Jeep Renegade en Fiat 500X produceert op de platform. De toevoeging van dit model wordt op 6 mei aanstaande, tijdens de presentatie van FCA’s industriële plan voor de komende jaren, waarschijnlijk als een van de belangrijkste nieuwtjes genoemd.
Vorig jaar kwam reeds naar buiten dat de ‘500B’, zoals de vijfdeurs 500 zal waarschijnlijk gaat heten, een belangrijke nieuwkomer zal vormen in de uitbreidingsplannen van Fiat voor de komende jaren. De ‘500B’ zal in de loop van volgend jaar in productie worden genomen, waarbij de Poolse locatie in Tychy vaak genoemd wordt als locatie. Gezien het platform is echter Kragujevac in Servië en Melfi in Italië, echter ook nog niet volledig uit te sluiten. Of deze nieuwe hatchback, die ook vooral voor Europa belangrijk is, ook de opvolger van de Punto is, wordt tot op de dag van vandaag niet bevestigd. Mogelijk heeft Fiat wat dat aangaat iets anders in gedachten op basis van het meer economische Panda-concept, waar ook een ruime Crossover op gebaseerd zal worden (‘Panda X’). De 500B is daarentegen meer als niche bedacht en zal bijvoorbeeld met de vijfdeurs Mini de strijd aan kunnen gaan.
Dit ontwerp is prachtig en is veel meer in balans dan de 500L. Snel op de wegbrengen nu de vraag naar auto’s weer toeneemt.
Ziet er een fraaie auto uit met verkoopsmogelijkheden! Alleen jammer dat de benaming ‘500’ voor zo’n heel gamma gebruikt wordt… De legendarische cijfers 600, 850 waren toch ook meer dan welbekend! Overigens: waar blijft de schitterende 500 Zagato???
Dit moet de nieuwe Punto(vleugje Mito) zijn voor 2015, kunnen ze met dit platform gelijk doorschakelen naar de Mito2. Ziet er verrassend goed uit, en gelukkig staan de wielen goed naar buiten.
Wel hoop ik dat het dashboard wat meer echt 500 wordt dan bij de L het geval is. Daar blijft het me tegenvallen.
Wat een lekker flitsend ding!!!
Dat wat Quattroruote ons voorschotelt, ziet er veelbelovend uit. Hoogste tijd voor een serieuze rentree in het B-segment.
Wat ik niet begrijp is de dubbele naam, FIAT en 500 voor alles wat er komen gaat. Mij ontgaat de samenhang tussen de verschillende variaties op het thema 500. Daarbij is de lijkt er een breuk te ontstaan tussen de compacte 500, zeg maar het origineel, en de rest. Met name de verlichtingsunits zijn een stijlbreuk met het origineel. Iemand?
Klopt, dat zie je bij Mini Paceman ook. Vandaar mijn suggestie voor benamingen als 600, 850… Ook Giardiniera voor stationwagon zou prachtig zijn… En dan die 500 Zagato!!!
Ik ben heel benieuwd naar de voorkant. IEMAND??
De achterkant van de 500L is redelijk de voorkant lijkt nergens op.
Ben benieuwd!
Deze misschien: http://www.autoitalia.nl/impressie-fiat-500-met-twee-extra-portieren/
Ziet er nog heel aardig uit!
Ziet er zeker niet slecht uit!
Maar eerlijk gezegd niet echt geschikt voor een 500, als je het mij vraagt. Als Fiat niet uitkijkt gaan ze de zelfde kant op als Mini; daar volgde ook de ene gedrocht na de andere en uiteindelijk hebben ze voor dit jaar alle productieplannen behalve voor de oorspronkelijke mini stop gezet omdat er geen vraag naar was. Ik zou daar lering uit trekken als ik Fiat was!
In zekere zin ben ik het eens met @Johannes; noem de andere 500-gedrochten zoals de 500L, 500X, en nu 500B, bijvoorbeeld 600, 850, of welk oud model dan ook.
Waarom maken ze van de oorspronkelijke 500 geen 5-deurs-versie? Tuurlijk het is een lifestyle-autootje, dus verwacht nou geen praktische toestanden, dan hoogstens een iets betere instap met een 5-deurs. Toyota, Peugeot en Citroen, bewezen dat ook al met hun Aygo, 107 en de C1, dat dat prima kan en een goede markt voor is.
Ik begin me af te vragen of hun marketing-afdeling wel uberhaupt rondneust wat voor vraag er is…
De vergelijking met Mini houdt geen stand. Mini was bezig met hele rare modellen niches te creëren. Fiat niet.
Daarnaast is er best wat te zeggen om verschillende modellen een verschillend nummer mee te geven. Maar het is ook niet hele raar om meerdere 500-modellen te hebben. Vroeger was het ook zo dat je van een module verschillende varianten had (sedan, coupé, station, spider). Zo moet je dat nu ook zien. Alleen zijn de varianten anders. Nu geen station meer maar wel SUV en MPV.
Ook wel zo duidelijk. Je hebt straks een Panda-lijn en een 500-lijn. Respectievelijk budget vs. exclusiviteit.
Het plaatje ziet er overigens best wel aardig uit. Het derde zijruitje doet een beetje aan de Tipo denken.
Hopelijk is de voorkant net zo aantrekkelijk als de achterkant.
Het probleem is dat “500” staat voor een stijlicoon uit de vorige eeuw. Ik denk niet dat je dat succes zomaar op willekeurige modellen kunt projecteren en als je het probeert en al die modellen gelijke kenmerken geeft, de koper op een bepaald moment moe wordt en het uitmelken beu is.
Je krijgt nu een beetje het idee dat ze denken dat “500” erop plakken een auto beter doet verkopen. Zo simpel zit het natuurlijk niet in elkaar.
Maar je had 50 jaar geleden ook de 500 N, de 500 D, de 500 F, de 500 L, de 500 R en dan nog de 500 Commerciale, de 500 America, de 500 Trasformabile, de 500 Giardiniera en dan vergeet ik er nog een paar.
Vanuit dat gezichtspunt is het heel logisch wat Fiat nu doet. Bovendien: wat verandert eraan als ze de 500L de 600 noemen. Ik bedoel: wat maakt dat uit?
@Fruttero
Dat is een heel fraai rijtje. We hebben er nog een paar te gaan dus 😉 .
@Fruttero
Juist vanuit dat gezichtspunt is het níet logisch wat FIAT doet. De 500’s van toen waren variatie’s op een thema, min of meer in het zelfde kleine segment. Wat FIAT nu doet is de type naam door verschillende segmenten heen gebruiken. Daar is nu juist een merknaam voor, FIAT in dit geval. 500 is aan het verworden tot merk. Dat kan op zich, maar daar horen dan wel weer een setje merkwaarden bij. Juist daar gaat het, tot nu toe, fout. Klein premium, groot en praktisch en nu dus middelgroot en afgaande op de achterlichten, meer mainstream.
Het moet nog groeien zullen wij maar zeggen.
@ Niccolo
Onzin. De 500L is nu toch ook een variatie op de 500? Idem voor de 500C en straks de 500X. Dat ze andere segmenten van de markt bedienen is logisch. Je kunt niet met dezelfde auto andere segmenten bedienen. Het is logisch dat je daarvoor een andere auto maakt.
Voordeel van de manier waarop ze het nu doen is dat het voor iedereen hartstikke duidelijk is. Je hebt Fiat en binnen Fiat heb je twee lijnen. Een 500-lijn en een Panda-lijn. En binnen die twee lijnen heb je weer verschillende varianten. Als je elke variant een eigen naam gaat geven wordt het toch alleen maar onduidelijker en minder onoverzichtelijk?
De Fiat 500L had moeten heten Fiat Panda L. Maar ja er hangt een beter fibe rondom de 500 en daardoor kunnen ze meer geld vragen.
Daarnaast wil SM Fiat hoger positioneren. Fiat heeft een “slechte(re)” naam. De 500 lijn heeft een hogere kwaliteit en een goede naam. Zo proberen ze de naam van Fiat langzaam te verbeteren.
Hiervan is zelfs een artikel geweest op deze site!
Toen de 500L uitkwam dacht ik ook dat het meer een grote Panda was dan een grote 500. Nu denk ik dat een grote Panda er anders uit had gezien. Meer een echt busje in plaats van een grote auto. Ik vind het kortom nu wel goed dat ze de 500L de 500L hebben genoemd en niet de Panda L of de Pandone.
Daarnaast wil Fiat inderdaad naar het premium-segment met haar auto’s, omdat in dat segment de marges beter zijn. (Wat het woord ‘premium’ dan ook moge betekenen.)
Willen en kunnen zijn twee verschillende dingen. Het premiumsegment is beperkt van omvang, als je een merk hebt wat goede reputaties heeft in de massamarkt, dan moet je daar geen premiummerk van willen maken. Alfa Romeo, Lancia (!) is een andere zaak.
@Fruttero: Inderdaad. Voor Fiat wordt het en-en, dus ook de kleine premium markt. Met de Panda-familie(tzt) zal men zich gaan richten op de prijsbewuste klanten (gebruiksgemak en prijs-kwaliteitverhouding), terwijl 500 modellen kopers bereid zijn om extra te betalen voor een premium product, en dat in het A en B segment(C?). De 500 familie zal klanten moeten aanspreken op zoek naar functies die samenhangen met premium auto’s zoals opvallend design, het ambitieuze, en goede connectiviteit. Het heeft ook grotendeels te maken met het veranderde koopgedrag. De klanten gaan voor chique of down-market, of wel de kleinere premium auto’s (Audi, BMW en Merc.) of value-cars(Kia Hyunday, Dacia), in plaats van volume merken zoals Fiat, Ford en Renault. Feit is dat Fiat druk doende is haar strategie in dat opzicht drastisch te veranderen.
Dat ze hun strategie aan het veranderen zijn is duidelijk. Dat daar vraagtekens bij gezet kunnen worden ook.
Het heeft weinig zin om er een vraagteken bij te zetten, immers daar is het in dit stadium te vroeg voor. Fiat heeft een laatste kans en moet het NU waar gaan maken, hoe ze het doen, doen ze het. Het opperhoofd zal dit 6 mei de wereld in slingeren. Ik heb er wel vertrouwen in, maar ik word wel een beetje moe van die polder-clichés zoals het vergelijken met Mini, en het zgn. 500 uitmelk-syndroom waar Fiat onderhevig aan zal zijn, etc.etc.
Er wordt hier teveel naar eigen land gekeken, waarbij Nederlandse sentimenten een rol spelen. Op zich niets mis mee, want dat maakt dit forum zo leuk. Maar FGA wil niet alleen Nederland beleveren, maar de hele wereld. Daar spelen veel minder sentimenten uit het verleden. Dus vandaar dat zij het merk 500 voor hun modellen inzetten.
Het is op zich wel slim, want de hele wereld kent de Fiat 500. Dat model heeft Fiat wereld beroemd gemaakt. En de hele wereld heeft toch iets van: “oh wat was dat toch en leuke auto” en daar hebben ze bij FGA handig gebruik van gemaakt in de nieuwe markten.