Vier de rijke historie van Alfa Romeo op ‘Piazza Quadrifoglio Verde’ tijdens Viva Italia!
Het magische Quadrifoglio Verde symbool -oftewel het groene klaverblaadje- is onlosmakelijke verbonden met Alfa Romeo en debuteerde in 1923 al tijdens de Targa Florio met Ugo Sivocci achter het stuur van de Alfa Romeo RL ‘Targa Florio’ (foto boven). Omdat Ugo Sivocci ook wel de ongelukkige bijnaam ‘eeuwige tweede’ meekreeg gezien zijn noteringen op de ranglijst, schilderde hij om meer geluk af te dwingen een groen klavertje vier in een wit vlak op de motorkap. Hij was toen vermoedelijk nog niet bewust van het feit dat hij met dit symbool een grote bijdrage leverde aan de rijke geschiedenis van Alfa Romeo.
Vanaf dit punt zou het Quadrifoglio Verde symbool hét race-embleem en tevens talisman van het merk uit Portello worden. Dat gevoel werd alleen maar sterker toen Ugo Sivocci niet alleen races won met dit embleem, maar ook in datzelfde jaar dodelijk verongelukte tijdens de Europese Grand Prix van Monza. De Alfa P1 waarmee de geboren Salernitaan de bocht uitvloog had namelijk geen QV-teken op de carrosserie staan… Sindsdien is het groene klaverblad officieel niet meer van de raceauto’s van Alfa Romeo weg te denken. Ingenieur Orazio Satta Puglia noemde het teken een van die vele bewijzen dat Alfa Romeo een merk is dat in je bloed gaat zitten en er nooit weer uitgaat.
Vanaf 1925 staat het Quadrifoglio Verde teken in een witte driehoek. Het debuteerde in die vorm op de legendarische P2 (G.P.R). De auto won de eerste wereldtitel dankzij de inzet van coureur Gastone Brilli Peri. De Alfa’s waren toen met 225 km per uur zelfs de snelsten van ter wereld. Na namen als Campari en Ascari, die het symbool ook enkel beroemder maakten, volgden natuurlijk de historische overwinningen in de eerste F1 wedstrijden met Nino Farina en Juan Manuel Fangio (1950 en 1951). Het QV logo prijkte toen op de imposante Tipo 159 ‘Alfetta’. Dat maakte zoveel indruk dat Alfa Romeo vanaf de jaren ’60 ook besloot om het logo op de meest sportieve versies van productiemodellen te plaatsen. Bijvoorbeeld op de Giulia TI Super uit 1963 (foto onder). Deze werd in de volksmond reeds ‘Giulia Quadrifoglio’ genoemd, wat eigenlijk het begin vormde van een associatie op de weg met Alfa’s geschiedenis op het circuit. Ook de Giulia Sprint GTA uit 1965 voerde het bekende betoverende logo.
Vandaag de dag leeft deze symboliek nog altijd voort en zoals gezegd wil AutoEdizione op 27 mei tijdens het Viva Italia evenement daar specifiek bij stilstaan. Samen met de organisatie van Viva Italia nodigen we Quadrifoglio Verde bezitters uit om dit feestje mee te vieren op Piazza Quadrifoglio Verde. Oude en nieuw QV’s worden daar op unieke wijze (zie plattegrond onder) samengevoegd. Je aanmelding vormt tevens je gratis toegangsbewijs op het evenement. Schrijf je hier in nu het nog kan! Meld enkel je naam en type Alfa Romeo QV.
Aanmelden kan ook aanstaande zaterdag 5 mei tijdens het Spettacolo Sportivo evenement in Assen. AutoEdizione staat dan met een prachtige Alfa Romeo 8C Competizione in de stand van Wensink Galleria.
Uniek wordt het eind mei zeker, want tot nu toe hebben al een heel aantal Giulietta QV bezitters zich aangemeld, plus enkele eigenaren van een klassieke Alfa met klaverblaadje. Er hebben zich nog geen MiTo QV bezitters aangemeld, dus als je er één hebt, aarzel niet!