Vertrek Altavilla bij FCA aanstaande?
Elliott Management, een Amerikaanse hedgefund die men bij AKZO nog heel goed kent, is als aandeelhouder nu in een invloedsstrijd verwikkeld met het Franse Vivendi als het gaat om de directie van Telecom Italia. Elliott wil een drastische koerswijziging en stuurt aan op zo min mogelijk Franse invloed. Daarom ziet men in FCA topman Alfredo Altavilla, die Fiat’s Europese activiteiten de sinds 2012 nieuw leven heeft ingeblazen, als de ideale kandidaat voor een prominente plek in de directie van Telecom Italia. Op 4 mei moet de volledige lijst gepresenteerd worden waar de FCA COO uit Taranto dus ook op staat. Andere namen hebben vaak ook een verleden bij Fiat in Turijn of hebben banden met de familie Agnelli. Bijvoorbeeld de actuele en voormalige topman van respectievelijk Alitalia (Luigi Gubitosi) en Enel (Fulvio Conti).
De rechter hand van Marchionne werd eerder in verband gebracht met de opvolging van de CEO (wat nu minder waarschijnlijk lijkt), maar ook met een mogelijk vertrek naar Finmeccanica (2017). Overigens is Elliott Management zelf ook in de autobranche-vijver aan het vissen nu het voor een miljard aan aandelen heeft gekocht in Hyundai-Kia en componentenproducent Hyundai Mobis. Ook in dit geval is de houding van de firma van Paul Singer activistisch en wordt er tweedracht gezaaid.
Dat zou een groot verlies zijn voor Fiat. Had zo graag op een petrolhead als CEO gehoopt ipv iemand met passie voor cijfers.
Inderdaad, was er eens iemand met een hart voor auto’s en dan gaat die weg…
@Lusso en @ dac1991
En waarom zou iemand met een hart voor auto’s juist nu vertrekken denken jullie?
Nou, dan zal dat niet de reden zijn lijkt mij. Eerder de mogelijkheid dat Altavilla de kans dat hij opvolger wordt van SM niet zo groot acht. Maar laten we het afwachten.
Het zal toch wel overduidelijk zijn dat hij geen kans maakt de opvolger van Marchionne te worden. Dat snappen we toch wel? Hij kiest eieren voor zijn geld.
Leeftijd zal er ook mee te maken hebben. Ik hoop, en verwacht eigenlijk een beetje, Marchionne kennende, dat hij misschien wel een onverwachte jonge opvolger krijgt die de aanstaande nieuwe tijd goed zal aanvoelen.
Zo’n activistische aandeelhouder zouden bij FCA ook moeten hebben. Een partij die het management dwingt de huidige doodlopende weg met 10 merken en geen focus te beeindigen en het concern op te splitsen, omdat de som der delen aanzienlijk meer gaat opleveren dan FCA, en de 10 afzonderlijke merken allemaal een betere toekomst tegemoet gaan dan onder FCA. Altavilla was verantwoordelijk voor de Europese tak vanaf 2012. In die periode is Lancia moedwillig doodgebloed, zijn er voor Alfa Romeo meer plannen gesmeed dan modellen geintroduceerd, heeft men bij Maserati nog niet de helft waargemaakt wat men van plan was, en is het marktaandeel van Fiat gestaag afgebrokkeld en wordt er inmiddels nauwelijks nog in geinvesteerd. Een fraai trackrecord. Een strik erom en weg die man. Nu de rest nog.