Vernieuwde Lancia Ypsilon lust voor het oog
De Lancia Ypsilon facelift heeft een smoelwerk alsof de auto eromheen is ontworpen. Er wordt weleens gezegd dat een facelift altijd minder mooi is dan het origineel. Dat is vaak ook zo en vooral de Italianen die bijna volmaakte oorspronkelijk ontwerpen maken, slagen er dikwijls niet geheel in om het eerste idee te verbeteren. Deze Ypsilon editie 2016 die we straks in Frankfurt op de IAA te zien, is echter een formidabele aanpassing. Het chroom is naar de achtergrond verdwenen en enkel nog subtiel aanwezig en de grille is zoals gezegd breder en minder hoog. De luchtinlaat eronder is voorzien van een nieuwe chromen lijst, dat voor een agressievere look zorgt. Bovendien zien we het honingraat motief in zwart kunststof terug, dat wat aan sportieve Lancia’s uit jaren ’80 en ’90 doet denken. Nieuw zijn ook de mooie lichtmetalen velgen met ‘Y’ motief als spaken. ‘Avorio Chic’ (foto) en ‘Blu di Blu’ zijn de nieuw verkrijgbare tinten.
Lancia heeft een nieuw gezicht en die mag er dus zijn. Het kan haast niet anders dat we die vaker gaan terug zien in de toekomst, gezien de moeite die er voor is gedaan. Het interieur en de achterzijde zijn ook behoorlijk aangepast, alleen bewaart Lancia de plaatjes nog even voor de komende week. Wel zien we alvast wat shots van het toekomstige tv-spotje waarin een mooie dame een hoofdrol speelt (De in Italië werkzame Poolse actrice Kasia Smutniak). Daaraan zien we al, dat hoewel de primaire doelgroep natuurlijk nog altijd vrouwelijk is, de beeldtaal van ‘modewagentje’ iets is gewijzigd in stijlvolle stadsauto. Deze auto spreekt dus in die zin een wat bredere groep (vrouwen) aan. Motorisch maakt de Ypsilon gebruik van de 1.2 met 69 pk en de 0.9 TwinAir Turbo met 85 pk voorzien van gerobotiseerde automaat. De 1.3 Multijet met 95 pk is er ook nog en heeft slechts 95 g/km CO² uitstoot. De Ecochic versies zijn er als LPG met 1.2 69 pk (110 g/km CO²) en de CNG met ‘bicilindrico’ 0.9 TwinAir Turbo met 80 pk (86 g/km CO²). In het interieur is centrale tunnel opnieuw ontworpen waardoor de auto ruimer is geworden (+3 liter). Deze zorgde voorheen vooral achterin voor de nodige krapte. Uiteraard is ook het Uconnect systeem in de console verwerkt voortaan.
Geen verbetering naar mijn mening. Dat hij wat breder oogt is positief, maar de nieuwe grille mist wat mij betreft de allure van het pre-faceliftmodel. Volgens mij was het mooier geweest als de rand boven de grille, waarop het logo bevestigd is, in chroom zou zijn uitgevoerd. Nu oogt de neus wat kaal.
Geslaagd!
Speculeren omtrent Lancia is makkelijk, zowel negatief als positief. Persoonlijk hoop ik dat het knappe merk blijft bestaan. Het merk is, niettegenstaande andere meningen, wel goed bekend in de rest van de wereld. Onderschat het niet! In Australië weten ze heus dat Lancia wat betekent, het is er heel bekend in de oldtimerwereld. Datzelfde geldt ook in Amerika en Engeland. Maserati is nu terug een succes maar had tot voor kort zeker niet meer merkbekendheid. Vreemd, en tegelijk heel hoopgevend, dat een merk dat enkel nog voor de Italiaanse markt (!) bedoeld is, uitgerekend in Frankfurt een stand heeft en daar bovenop zijn nieuw model toont…
Forza Lancia!
Kleine correctie: bedoeld was ‘vernieuwd model’.
Deze neus past beter in het ontwerp dan de vorige. De spaties tussen de koplampen en de grille zijn nu mooi evenwijdig, wat in het vorige model niet zo was. Zeker geslaagd, al is het aanbod van motoren te zwak.
Het is compleet onduidelijk wat FCA nu met Lancia wil aanvangen. Hopelijk kunnen sterke verkoopcijfers het besluit in de goede richting duwen.
Simpel: Lancia is aan de beurt als Alfa de gewenste resultaten gaat geven.Tot die tijd is het kunstmatig in leven houden van de merknaam.
Nee, Lancia gaat nooit meer tot leven gewekt worden. Hoe jammer dat ook is. FCA heeft genoeg andere merken die aandacht nodig hebben, zoals Chrysler en Dodge.
Als je goed nadenkt krijg je straks een gat tussen FIAT en Alfa Romeo. Als Alfa Romeo staat weer als merk dan komt Lancia terug niemand bij FIAT heeft geroepen dat Lancia zou stoppen niemand.
Ciao
Squadra
Er is absoluut ruimte voor Lancia. De vraag is of er geld is. Lancia kan een succesvol nichemerk worden als het haar eigen beperkingen kent. Dus geen MPV’s, SUV’s of cross-overs maken. Persoonlijk zie ik Lancia het liefst met drie modellen (Ypsilon, Delta en Aurelia) waarbij het topmodel een fraaie coupe is met achterwielaandrijving en V6 benzine- of dieselmotor. Deze motoren kunnen bij Maserati of Alfa Romeo ingekocht worden. De doelgroep zijn tweeverdieners, succesvolle singles en zakelijke rijders die zich willen onderscheiden. De kernwoorden zijn: elegantie, snelheid en exclusiviteit (als in luxe). De FIAT-groep dekt daarmee bijna de hele markt af. Denk aan Lancia als een Ferrari-light.
Zeer geslaagd, al vind ik de bovenste honingraat iets voor een HF. Dus de kenmerkende chrome verticale strepen terug.
De melancholie rondom Lancia op dit forum begint welhaast Saab-achtige trekje te krijgen. Lancia maakte in 2014 nog 1,5% van de FCA productie uit, en dan ook nog eens met een klein goedkoop model (en dus relatief lage marges). Totaal niet belangrijk dus, alle prachtige historie en alle emoties van liefhebbers ten spijt. Bovendien is Marchionne op zoek naar een partner (GM?), voor nog meer schaalvergroting, dus de merkportfolio zal alleen maar kleiner worden. Ter illustratie wereldwijde verkoopcijfers in H1 2015: FCA groep 2.373.000, Fiat 840.000 , Jeep 593.000 , Dodge 329.000 , Ram 291.000 , Chrysler 193.000 , Lancia 36.000 (waarvan slechts 4000 buiten Italië), Alfa Romeo 35.000 , Maserati 16.000. Begrijp me goed, ik vind het ook heel jammer, maar soms is het beter de realiteit onder ogen te zien.
Deze facelift is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van Italiaans design gone wrong. Te veel lijnen, vlakken, interpretatiemogelijkheden etc, teveel van alles, eigenlijk.
Als voorbeeld geeft de Ypsilon goed weer hoe ontzettend knap het design van de 500 is..
Rijd nu een Delta Platino 150 pk met Poltrona leer, prachtig interieur en nooit defecten na 137.000 km. Jammer dat er geen opvolger is maar wacht met smart op Giulia of nieuwe Giuletta, blijf trouw aan Italiaans….