Vernieuwde Fiat Punto nu ook met TwinAir
Fiat geeft de Punto nog een keer een opfrisbeurt en doet dat met de MY2012 editie, die nu ook met tweecilinder TwinAir-motor verkrijgbaar is. Het model dat ooit in 2005 het keerpunt van het bijna failliete Fiat inluidde als Grande Punto, vervolgens terug kwam als Punto Evo, sluit de rij nu met een versie dat evenals de opvolger straks in 2012 simpelweg weer Punto heet, zoals de voorgangers uit de jaren ’90.
Het grootste nieuws is natuurlijk de komst van de TwinAir motor. Een tijdje gelden schreven we al sdat de Punto en MiTo de eerst volgende kandidaten zouden zijn na de 500/500C en nieuwe Lancia Ypsilon. TwinAir is bij Fiat inmiddels verheven tot een apart label en dat zie ja aan alles. De Punto TwinAir heeft weliswaar geen DNA-systeem zoals op de kleine Alfa te vinden is, maar staat wel garant voor dezelfde prestaties; 85 pk bij 5500 toeren/min., 145 Nm koppel bij 2000 toeren/min.
Ander groot nieuws is zoals je kunt zien het weer verdwijnen van de chromen ‘snor’, die we in navolging van de 500 zagen debuteren op de Punto Evo. Fiat heeft zich blijkbaar veel aangetrokken van de kritiek dat ontstond op dit aspect van het vorige design. Is Fiat in een designcrisis beland? De nieuwe Panda bewijst dat dit zeer zeker niet zo is. Fiat heeft simpelweg het lef om het nodige verschil aan te brengen in tegenstelling tot veel andere merken. We verwachten dat het volgende model weer een meer geïntegreerde ‘snor’ zal tonen zoals we die nu al zien op de nieuwste Panda.Verder kenmerkt deze geslaagde laatste editie zich door de geheel meegespoten bumpers, nieuwe velgen, details in hoogglans pianolak zoals op de MyLife-editie, enkele nieuwe lakkleuren en vernieuwde bekleding met bijvoorbeeld TwinAir-logo’s. Wat ons betreft een is de Punto weer helemaal fris en een absolute aanrader voor wie een Polo overweegt. We verwachten dat Fiat tot de laatste dag veel zal verkopen van dit model. Ook de gepeperde versie van Abarth, zal nog gewijzigd worden volgens deze filosofie.
[nggallery id=665]
Einde “gewone” Grande Punto? Al lijkt ie er nu weer wat meer op.
Zal me benieuwen of Ford ook nog een beroep op de TwinAir gaat doen voor de Ka, ze hebben alleen de 1.2Fire.
Heb ergens gelezen dat dat wel gaat gebeuren San, maar dat ze nog even moeten wachten.
Goed nieuws dat die snor eindelijk weg is. De neus is terug zoals het hoort, sober, strak en stijlvol. Heel mooi zo.
Een vernieuwde punto en een nieuwe panda zal de verkoopcijfers weer in de goede richting duwen. Ben er zeker van.
@AutoEdizione
Ford schijnt wel bezig te zijn met generatie 3 cilinders maar zal wel lastiger zijn deze in het Fiat chassis te plaatsen. Genoeg Ford nu 😳
10 keer mooier nu die rare 500 grome snor weg is leuk op de 500 maar niet op de punto nu nog een kitje om de evo er als deze uit te laten zien graag!!! (bijv een in de kleur spuitbaare vervanger ik had al gekeken of ze zwarte abart snor paste maar dat gaat niet ivmm logo)
’t Is weer een toppertje hoor, mooi gerestyled zo !!!