Vernieuwde Fiat 500X klaar voor marktdebuut
De in onze ogen aantrekkelijke Fiat 500X krijgt zoals we inmiddels weten een opfrisbeurt en beleeft binnen enkele weken al z’n debuut. Daarom sijpelen nu al wat gegevens door gecombineerd met wat beeldmateriaal. Belangrijke visuele kenmerken van deze update zijn uiteraard de hertekende bumper voor, de Full LED koplampen en nieuwe LED achterlicht units. De Fiat 500X editie 2019 komt naast enkele reeds bekende krachtbronnen ook met de volgende nieuwe motoren op de markt;
– 1.0 3 cilinder turbo 120 pk en 190 Nm koppel (handgeschakeld).
– 1.3 4 cilinder turbo 150 pk en 270 Nm koppel (DCT automaat).
Deze stille en zuinige motoren voldoen aan de norm voor de komende jaren en zijn uiteraard uitgerust met roetfilter. Een extra schone Adblue diesel volgt ook, ondanks dat FCA hier beetje bij beetje afscheid van zal nemen. In een latere fase zal de 500X ook verkrijgbaar worden als hybride, met elektromotor die gekoppeld is aan een benzinemotor. Mogelijk ergens in 2019. Dit geldt ook voor de versie op CNG. Er is nog geen informatie over een LPG uitrusting.
Nieuw zijn ook de kleuren Blu Italia, Avorio en Verde Techno. Die eerste twee kennen we reeds van de 500 serie en die laatste van de 500L. De nieuwe 500X is uitgerust met het praktische Traffic Sign Recognition. Het systeem geeft belangrijke verkeersborden (snelheidslimiet, inhaalverbod en tevens het einde van deze limitering) op de display die op afstand middels een sensor worden herkent. Dit systeem dat dus ook tijdelijk geplaatste borden herkent is gekoppeld aan het Speed Assist systeem dat voor een weergave op de boordcomputer zorgt.
De uitrustingen Pop, Pop Star, Cross, Cross Plus en Lounge behoren tot het verleden. Ook de 500X gebruikt nu het meer overzichtelijke Urban, Business, CityCross en Cross. De Mirror zal niet langer als zodanig in de folder staan, als is de functionaliteit (Apple Car Play en Android Auto) waar dit model voor stond uiteraard volop aanwezig. De S-Design uitrusting op de vernieuwde Fiat 500X arriveert later. In Italië start het ververste model bij 19.250 euro. Meer persfoto’s van de 500X editie 2019 verwachten we eind deze maand. Fiat lanceert binnenkort tevens een aantrekkelijke publiciteitscampagne rond deze update met als thema ‘Back to the future’. Acteur Christopher Allen Lloyd zal zelfs speciaal voor Fiat in een spotje terugkeren als Emmett “Doc” Brown (foto onder) precies zoals in de legendarische sciencefiction-filmtrilogie. Je raadt het al… hij zal met de 500X teruggaan naar de tijd dat er nog veel ouder 500-tjes door de straten van Turijn reden.
Fiat 500 XL =Jeep
Ziet er prima uit. Ben erg benieuwd naar de prijzen hier in Nederland.
Goed nieuws!
Hoogwaardige auto ! Merkwaardig dat deze zo weinig in Nederland voorkomt…..
Ik heb even uitgezocht hoe het nu zit met het WLTP-gebeuren, want wat je deze dagen in de media hoort is vooral een verhaal van klok en klepel. Op 1 september moet iedere auto WLTP-cijfers hebben, dat is inmiddels redelijk bekend. Maar, tot 2020 adviseert de Europese Unie lidstaten om voor wettelijke kwesties de NEDC te gebruiken.
Waarom zouden auto’s dan duurder op 1 september. Wel, naast dat op 1 september NEDC-cijfers bekend moeten zijn, wordt ook een nieuwe versie van de NEDC ingevoerd. In de nieuwe versie zijn de meest dubieuze praktijken die autofabrikanten uithalen, zoals bijvoorbeeld bergafwaarts rijden terwijl de luchtweerstand gemeten wordt, of de spiegels eraf schroeven, niet langer toegestaan. Vanaf 1 september mag je geen oude NEDC-cijfers meer gebruiken. Dat is het echte “probleem”.
Hoewel dus na 1 september “gewoon” de NEDC in Nederland geldt voor de BPM, is er wel iets aan de hand. Fabrikanten mogen op twee manieren nieuwe NEDC-cijfers aanleveren: Er is een terugrekenmethode bedacht vanaf de WLTP, of je kunt de NEDC volgens de nieuwe regels uit gaan voeren. Veel fabrikanten kiezen ervoor om de WLTP-cijfers terug te rekenen. Dat betekent dat het verbruik van de auto hoger uitkomt dan als ze zouden gaan meten volgens de nieuwe NEDC-regels, maar dat vinden ze op dit moment niet zo niet erg. Dat is de reden dat auto’s op 1 september duurder worden.
Na 1 januari 2019, geldt nog steeds een heel jaar de NEDC (die met teruggerekende WLTP-cijfers door de fabrikanten ingevuld wordt), maar gaat de staat de CO2-grenzen opnieuw berekenen. De staat wil namelijk €1,5 miljard per jaar aan BPM ontvangen en als de gemiddelde CO2-uitstoot omhoog gaat, dan gaan de CO2-grenzen omlaag. Dat betekent dat na in 1 januari de autoprijzen weer wat zullen dalen.
Echter is het zo dat de WLTP de verschillende tussen schone en vieze auto’s vergroot. Een Fiat 500 zal een kleiner verschil hebben tussen NEDC en WLTP dan een 500X en naar verwachting is het verschil bij een Stelvio nog groter. Voor zuinige auto’s is er daarom niet zoveel aan de hand: Die zijn de komende maanden wat duurder en de kans is zeer reëel dat ze vanaf 1 januari goedkoper zijn dan ze nu zijn, omdat de staat naar verhouding meer BPM gaat innen bij de vuile auto’s.
Eén en ander gaat zijn gevolgen hebben op de vraag naar auto’s: Het prijsverschil tussen zuinige en onzuinige auto’s neemt immers toe. Dat is de reden dat je de afgelopen weken zoveel reclame’s voor SUV’s en andere zware auto’s op televisie ziet. Die kunnen nu nog even verkocht worden, straks zijn ze niet meer te slijten.
De Firefly-motoren in de 500X komen hierom geen moment te vroeg: Door de CO2-uitstoot te verminderen wordt ook de relatieve prijsstijging beperkt, of, indien de verbetering groter is dan het nadeel van de nieuwe tests, zou er zelfs een prijsdalinkje kunnen volgen. Daarmee kan Fiat de auto aantrekkelijk houden.
Foutje:
> Wel, naast dat op 1 september NEDC-cijfers bekend moeten zijn, wordt ook een nieuwe versie van de NEDC ingevoerd.
Dit moet zijn:
Wel, naast dat op 1 september WLTP-cijfers bekend moeten zijn, wordt ook een nieuwe versie van de NEDC ingevoerd.
Ik heb hier en daar ook al gelezen dat ook de WLTP waarden niet in de buurt van realiteit komen. Slecht hoor. Als eigenaar van een auto kun je helemaal niets met de gepubliceerde cijfers. Mijn laatst bijgehouden verbruiken met 500 TA, Cactus BlueHdi en nu de tipo 1.6 DCT is er geen één die het beter doet dan 40% BOVEN fabrieksopgave. En ik rijd echt netjes. Met mijn Cherokee 4.0 1997 (andere meetmethodes) red is 6% ONDER fabrieksopgave.
Bijna een herintroductie, een nieuwe kans.
Ziet er echt een stuk beter en harmonischer (italiaanser) uit, vooral de hier getoonde ‘civiele’ (niet-cross) versie, staat beter, harmonischer, op de wielen, perfecte lopende en zuinige nieuwe motoren (vele klassen beter dan de TwinAir en 1.4).
Goed nieuws. Jammer dat de (ongetwijfeld nog wat zuiniger) hybride nog een jaar op zich laat wachten.
Met ledlampen een wat serieuzere auto. Hoop dat het nieuwe uiterlijk goed valt en dat de auto nu ook in NL verkocht gaat worden.
Ik hoop dat de nieuwe motoren eind dit jaar ook in de Tipo leverbaar worden. Die kan een prijsverlaging in NL goed gebruiken. Dan graag ook iets mooiere materialen in het interieur.
Over de oude en nieuwe norm: goed dat er een realistischer norm komt maar vermoedelijk werkt dat alleen tijdelijk. De huidige norm was ingevoerd toen de voorgaande norm niet realistisch genoeg bleek. En in het begin werkte dat goed, mijn auto uit 1999 rijdt bij rustig gebruik makkelijk 30% zuiniger dan het normverbruik, de andere uit 2008 15% zuiniger. Met een Punto Evo uit 2010 bij soortgelijk gebruik echter 10% boven normgebruik en met een Punto TwinAir uit 2012 ongeveer 20% erboven (maar in absolute termen wel het zuinigst).
Dat is niet alleen bij FCA, maar bij alle auto’s. Aantal jaren terug scoorde bv een Audi A1 in een ANWB-test het dubbele verbruik tov norm en ik las een Franse test van een hybride Porsche Panamera die ongeveer 3x zoveel verbruikte als op papier.
De auto’s worden nu zo afgesteld dat ze in bereik van de meettest extra zuinig zijn. Met de nieuwe test is dat wat lastiger maar ongetwijfeld vindt de industrie daar ook trucjes op.
Los daarvan blijft dat de fiscale verschillen tussen zuinig of iets minder zuinig in Nederland buitenproportioneel zijn. De prijs per ton CO2 is ongeveer €17. Dat is bij 20000 km/j een verschil tussen een auto die 100 gram/km uitstoot of 150g/km. Ik schat in dat het verschil in BPM al gauw €7000 is.
Als we echt wat aan het klimaat willen doen, kunnen we dus beter BPM afschaffen en alle autobezitters verplichten ieder jaar 5 ton CO2 te kopen, en bezitters van een SUV 10 ton.
@CCHans
Het belastingregime in NL op basis van CO2 is inderdaad buitengewoon stupide. Volgens mij is NL het enige land ter wereld waar de auto(bezitter) zo enorm gepest wordt, waarschijnlijk omdat wij tradioneel geen eigen auto-industrie van enig belang hebben.
@Dmantione: dank voor je heldere uitleg.
Het koplamp ontwerp doet mij sterk denken aan de koplampen van cartoon auto’s uit Cars….