Verkoopgeruchten FCA voorbereiding op fusie met GM?
Het loskoppelen van Maserati en Alfa Romeo samen met staalonderdeel Teksid. Het loskoppelen of zelfs de verkoop van Jeep en/of geheel FCA aan een grote Chinese producent. Of Magneti Marelli wat al veel vaker ter sprake is gekomen, zo ook vandaag weer. Kortom, deze week is er nóg meer lawaai dan zeven dagen geleden, wat van FCA vandaag zelfs de sterkst groeiende beursgenoteerde firma gedurende deze handelsdag maakte. Maandag ontkende FCA nog alles over enige serieus te nemen interesse uit China, maar we weten ook dat CEO Marchionne zelf graag stelt dat theoretisch alles mogelijk is. Tijdens een van zijn laatste verklaringen stelde hij tevens dat voor het begin van 2018 op dit gebied nog niets besloten zal worden.
En zijn bovendien niet enkel geruchten wat de klok slaat, want FCA is volgens Wall Street Journal met VAG in overleg om samen te werken op het gebied van lichte bedrijfswagens zoals de pick-up Amarok (Fiat heeft nu de Fullback in samenwerking met Mitsubishi) en de bestelauto Caddy (Fiat heeft momenteel de Fiorino uit Bursa samen met PSA). Het overleg zou in een vroege fase zitten. Opnieuw een reden om het aandeel FCA voorlopig blijvend te zien stijgen (+3,3%, 12,52 euro).
Er zijn kenners die zeggen dat al dit gerommel kan duiden op een aanstaande fusie met GM. Beide groepen zouden elkaar namelijk een enorme dienst kunnen bewijzen volgens Marchionne, die eerder al bij de concullega in Detroit achter het net viste. Tevens is het door GM afstoten van Opel aan PSA een teken aan de wand. Ook de afwezigheid van GM op de Afrikaanse markt, waar FCA momenteel juist veel in investeert. In het Verre Oosten kan GM Lingotto weer een dienst bewijzen. Alleen in Noord- en Latijns-Amerika zijn de beide groepen elkaars directe concurrenten, maar daar valt vast wel een mouw aan te passen. Binnenkort moet blijken of er iets aan zit te komen wat dit betreft. Marchionne heeft altijd gezegd dat een dergelijk partnerschap een absolute must is voor de productie van auto’s in de meer massagerichte segmenten.
Een samenwerking met VW vind ik wel opmerkelijk. Mocht dit inderdaad zover komen, dan hoop ik wel dat Fiat zijn eigen aandrijflijnen blijft gebruiken. VW scoort op dat punt qua betrouwbaarheid zeer slecht.
Nee, en wat denk ja van de starre achteras met bladveren onder de Caddy. Ook uit ’t jaar kruik.
Terwijl mijn Doblo zo heerlijk rijdt, voor een busje.
Het wordt straks wel een ingewikkelde kluwe, samenwerking met PSA, Mitsubishi,Mazda, eventueel met VW en misschien met GM.
Persoonlijk vind ik een samenwerking oke, maar geen verkoop van onderdelenMijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Mazda, met de ontwikkeling en produktie van de 124 Spider gaat geweldig. Japanners zijn respectvol over produkten van een ander.
Hier staat de spagaat waarin FCA zit nog eens goed uitgelegd: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-08-23/fiat-is-said-to-mull-spinoffs-of-maserati-parts-to-boost-value