Verkoopcijfers september 2012
September was zoals verwacht een nieuw dieptepunt voor de grote Italiaanse markt. Het gaat om een onwaarschijnlijke afname van -25,7% in de negende maand, waardoor de van oorsprong derde markt van Europa duidelijk het epicentrum vormt in de aardschok die de Europese automarkt momenteel doormaakt. September was de op een na slechtste maand van 2012 met 109.178 verkochte auto’s. Sinds januari is de markt met 20,5% geslonken ten opzichte van 2011 en staat de teller nu op iets meer dan een miljoen auto’s. De auto’s op LPG gaan als warme broodjes (+136,4%) dankzij de torenhoge benzineprijs in Italië. Ook groengas neemt gestaag toe (+30,8%) en ook hybride auto’s worden steeds meer verkocht (+61,8%). Elektrische voertuigen profiteren blijkbaar niet, aangezien er slechts enkele tientallen van zijn verkocht.
Fiat Group Automobiles noteert een afname van -24,26% en verkocht in totaal 33.055 auto’s. Het totale marktaandeel op jaarbasis blijft nagenoeg gelijk met 29,7% ten opzichte van de 29,76% van 2011. Alle massamerken op Jeep (-58,68%) na, zagen een afname die past bij de markttendens.
Fiat ziet een afname ten opzichte van vorig jaar van -22,92% en verkocht 23.993 auto’s (marktaandeel in sept. 21,98%). De Panda is landskampioen met 9133 stuks, gevolgd door de Punto met 6794 eenheden. De 500 is nu zelfs derde op de nationale ranglijst met 3544 stuks. De goede Bravo klimt stevig in het C-segment en haalt de zesde plaats met 1143 stuks. Nieuwkomer 500L valt direct in de smaak en werd 958 keer op kenteken gezet in september. De Freemont blijft presteren en vond 909 maal een nieuwe klant in deze moeilijke verkoopmaand. De Qubo werd 779 maal verkocht en de Sedici volgt met 371 eenheden. De Doblò werd 250 maal aan de man gebracht.
Lancia noteert een afname van -25,61% dankzij de verkoop van 5449 stuks (marktaandeel in sept. 4,99%). De Ypsilon is de nummer vier van het land met 3356 stuks. De Musa gaat blijkbaar met extra voordeel nu en werd op indrukwekkende wijze zelfs 1155 maal verkocht. De Delta werd tegen de 800 keer verkocht en blijft een vaste waarde voor het merk. De Voyager volgt met 65 stuks en van de Thema en Flavia zijn er slechts enkele tientallen verkocht. Jeep verkocht 400 auto’s, wat bijna 60% minder is dan vorig jaar.
Alfa Romeo ziet een afname van -23,56% en verkocht 3190 auto’s (marktaandeel in sept. 2,92%). De Giulietta handhaaft zich goed in het C-segment en werd 2420 keer verkocht. De MiTo volgt met 603 stuks en levert langzaam wat in.
Ferrari (14) en Maserati (9) hebben het natuurlijk niet makkelijk op de thuismarkt en zagen wederom een halvering ten opzichte van september 2011. Hetzelfde geldt uiteraard voor het door VAG gecontroleerde Lamborghini (3).