Verkoopcijfers november 2011

verkoopcijfers

Sergio Marchionne is vandaag samen met andere fabrieksbazen naar Brussel afgereisd om daar een vuist te maken voor de Europese autoindustrie. Door de overbescherming van de autoindustrie door nationale overheden, staan de fabrikanten namelijk erg onder druk om de capaciteit -dat al jaren een overcapaciteit is- overeind te houden. De CEO van Fiat-Chrysler heeft al vaker een waarschuwing richting de EU hierover geuit als nieuwbakken voorzitter van de ACEA. Alleen Fiat en Opel (GM) waren de afgelopen jaren in staat om een fabriek te sluiten, ondanks de sterk dalende verkopen, terwijl in Amerika dit er wel 18 waren. De roep om deze spagaat te doorbreken wordt steeds luider. Voor 2012 zal de druk enkel toenemen. Inmiddels loopt ook de Franse automarkt flink terug. In Italië was er wederom sprake van een afname van 9,25%. Daar werden 132.579 auto’s verkocht in november. Ondanks dat is het vertrouwen in de markt volgens het UNRAE toch toegenomen nu de overheid wordt aangestuurd door Mario Monti.

Fiat Group Automobiles (inclusief Jeep) verkocht 37.831 auto’s, wat een afname is van bijna -10% ten opzichte van de elfde maand in 2010. Vanaf januari gezien zijn er 483.750 auto’s verkocht en het totale marktaandeel staat momenteel op 29,56%.

Fiat noteert als merk een afname van -14,39% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar en verkocht in november 26.853 auto’s (marktaandeel: 20,79%). De Panda was opnieuw de best verkochte auto van Italië met 10.157 stuks gevolgd door de Punto met 7618 een stuk minder is dan vorig jaar. De 500 trekt weer wat aan met 4382 stuks en staat nu op de vierde plaats (boven de Fiësta) achter de Lancia Ypsilon, waardoor de top 4 in het algemeen klassement helemaal in handen is van FGA. De Freemont blijft succesvol met 1371 stuks. De Bravo zakt buiten de top 10 met net iets meer dan 1000 stuks. De Qubo blijft een vaste waarde met 864 keer. De Doblò werd 424 keer verkocht. De Idea was nog goed voor dik 420 stuks en de Sedici ging een paar honderd keer naar een nieuwe eigenaar.

Lancia is sterk met een toename van +13,02% en een aantal van 6762 stuks (marktaandeel: 4,91%). De Ypsilon valt flink in de smaak en werd als nummer drie van Italië maar liefst 4869 keer verkocht in november. De Musa werd 848 keer verkocht, de Delta iets meer dan 700 keer en de Voyager en Thema elk iets meer dan 100 maal. Jeep groeit eveneens en wel met een verdrievoudiging van de verkopen met 614 stuks.

Alfa Romeo ziet een afname van -17,93% door een aantal van 3561 stuks (marktaandeel: 3,37%). Het hele C-segment (inclusief de Golf) heeft last van de crisis, waardoor de Giulietta op de tiende plaats staat in de nationale top 10 met 2430 stuks. De MiTo blijft constant in het meer exclusieve B-segment met 975 stuks, maar verliest op jaarbasis wel een deel van de markt, eveneens vanwege de crisis.

Ferrari en Maserati verkochten respectievelijk 18 en 23 auto’s, wat vooral voor het merk uit Maranello een handvol minder is. Lamborghini verkocht slechts 2 auto’s.

Zoals gezegd zie je in Italië nu dat na de hogere segmenten ook het kleinere middensegment (C) en het grotere compacte segment (B) last heeft van de krimpende markt. FGA blijft percentueel vrij constant ondanks dat het natuurlijk veel last heeft van deze situatie in het zo belangrijke thuisland. Bijna alle autobouwers noteren een krimp in Italië, zoals de premiummerken en de Franse merken. Alleen VAG en Hyundai doen nog goede zaken.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.