Verkoopcijfers mei 2011
Het gaat goed met Fiat in de wereld, dat hebben we al vaker kunnen concluderen. Fiat is marktleider in Brazilië en Turkije, de verkopen in India gaan weer de goede kant op, het verkocht de afgelopen twee maanden al de eerste paar duizend auto’s in de Noord Amerika en nu is er ook nog eens het herstel op de Italiaanse thuismarkt. FGA noteerde weer een stijging van +4,5% na een jaar van aanzienlijke afname. De merken Fiat en Lancia hebben op de meeste markten nog last van de crisis, maar in Italië blijft Fiat nu weer voor het eerst in evenwicht (met een afname van nog geen procent) en groeien Lancia en Alfa Romeo. Hierdoor groeit het marktaandeel van de groep (30,15%) wat betreft de verkopen voor de maand mei. Over het hele jaar gezien is dit nu 29,19% en zien we dus voor het eerst weer een stijgende lijn.
Terwijl Franse en Spaanse markt nog bijvoorbeeld een flinke daling noteren, ziet men in Italië en Duitsland nu dus het begin van een herstel. De Italiaanse markt groeide in mei met +3,6% in vergelijking met dezelfde maand in 2010. Er werden 170.603 auto’s verkocht in Italië. Ondanks deze enthousiasmerende cijfers, waarschuwt het bureau voor de statistiek (UNRAE) voor te veel vreugde. Het aantal orders in de maand mei is namelijk behoorlijk laag met 157.000 auto’s. Het laagste aantal sinds 1998. De markt blijft dus behoorlijk grieperig. Volgens het bureau zorgt een klimaat van bezuinigingen voor een structurele afname vanaf begin 2011. De Italiaan wordt dus terughoudender in zijn koopgedrag als het om auto’s gaat. Er worden om dezelfde redenen steeds meer Diesels en tweedehands auto’s verkocht op het schiereiland. De Giulietta is op dieselgebied bijvoorbeeld gelijk aan de Golf. Er werden van beide merken in dit segment vanaf januari precies evenveel verkocht (14.257). De Giulietta deelt daarmee op jaarbasis de tweede plaats achter de populaire Fiat Punto.
De Fiat Group doet het in Italië dus niet slecht met +4,5%. Het merk Fiat verkocht vorige maand 36.701 auto’s op de thuismarkt, wat -0,9% ten opzichte van mei 2010. De langlopende Panda blijkt super vitaal in zijn nadagen en staat bovenaan op de nationale markt met 12.039 stuks, gevolgd door de Punto met 11.686 en de 500 met 7444. Dankzij de TwinAir lijkt deze laatste in populariteit weer toe te nemen, waardoor de 500 op jaarbasis iets dichter bij de Ford Fiësta -die al heel lang een stevige derde plaats inneemt- en verder van de Golf komt te staan. De Sedici is in Italië de op een na populairste 4×4 met 899 verkopen. De Bravo is inmiddels zelfs uit de top 10 verdwenen en staat op jaarbasis nu op een zevende plaats met 11.003 stuks. De Croma is duidelijk met pensioen, want hoewel dit model het op het gebied van ruimere gezinswagens, tot vlak voor het einde van de productie nog aardig deed, komt de feitelijke voorloper van de Freemont nu op geen enkele lijst meer voor.
Lancia is van oudsher sterk in Italië en dat kan zelfs in deze moeilijkere periode gezegd worden. Het luxe merk uit Turijn noteerde na mei een groei van +8,87% en verkocht 8507 auto’s. Goed voor een aandeel van 5% over de afgelopen maand en 4,69% over het hele jaar (vanaf januari), wat meer is dan in 2010. Met de komst van de nieuwe Ypsilon kunnen we verwachten dat Lancia weer een aanzienlijke groei zal doormaken. Intussen bewijzen langlopende modellen als de 3-deurs Ypsilon en de Musa dat ze nog altijd een goede prijs/kwaliteitsverhouding bieden. De Ypsilon staat in nationale top-10 nog altijd op de achtste plaats met 4292 stuks en de Musa was in mei de populairste mini-mpv met een aantal van 2431. Uiteraard heeft ook de Delta veel te bieden. Dit ruime veelzijdige model staat met 1766 stuks op de achtste plaats van het C-segment, wat zelfs meer is dan de Bravo. Van de Delta werden vanaf januari 8129 stuks verkocht.
Alfa Romeo is nog altijd de kampioen van de groep dankzij de Giulietta. Dit model staat al op 18.765 stuks vanaf januari, goed voor een negende plaats op de nationale ranglijst. Het merk groeide als geheel met +43,89% in vergelijking met mei vorig jaar. Op jaarbasis is dat goed voor een marktaandeel van 3,75%. De afgelopen maand werden 3365 Giulietta’s verkocht. De MiTo is met 2150 stuks nog altijd geen kaskraker. Het B-segment model is ondanks een compleet aanbod, hekkensluiter in het segment met een tiende plaats. Vanaf januari werden 10.197 MiTo’s verkocht, wat er zo’n 5000 minder zijn dan na dezelfde periode vorig jaar. De 159 komt op geen enkele lijst meer voor.
Ferrari en Maserati verkochten iets minder auto’s dan normaal. Vooral Ferrari leverde in. De GranTurismo (26) blijkt redelijk stabiel en de Quattroporte zakt wat terug, evenals de 458 Italia (26) en de California (28). Van deze laatste twee modellen werden er vorig jaar in dezelfde maand nog zo’n tiental meer verkocht.
In Italië zijn bijvoorbeeld Toyota (-30,4%), Skoda (-12,6%) en Mazda (-46,4%) de grootste dalers en doen Hyundai (+44%), Volkswagen (+18,8%) en Audi (+22,2%) het een stuk beter.