Verkoopcijfers juni 2012

Het overgrote deel van Fiat’s verkoop vindt plaats in Italië en deze markt is er slechter aan toe dan ooit. De verkoopcijfers in het thuisland van de afgelopen maand juni, overschaduwen dan ook bijvoorbeeld Fiat’s uitbreidingen in Detroit vandaag. De Italiaanse markt gaat gebukt onder een zeer stevige terugval over de eerste zes maanden van meer dan 200.000 auto’s ten opzichte van januari-juni 2011. Dat zijn desastreuze cijfers voor een land als Italië, dat binnen Europa de hoogste autodichtheid heeft van alle lidstaten. Juni kende een achteruitgang van -24,42% en een totale verkoop van 128.388 eenheden. Auto’s op benzine worden in Italië steeds meer gemeden (-29,5% naar een marktaandeel van 34,7%) en steeds vaker enkel verkocht met LPG of Groengas installatie (11% van de totale markt inmiddels). Diesel loopt iets minder hard terug met een marktaandeel van 53,9%. In de hoogste segmenten worden nauwelijks nog auto’s verkocht, wegens de zwaarwegende ‘Superbollo’ belastingmaatregel vanuit Rome. De verkoop van het D-segment neemt daardoor iets toe.

Voor FGA waren de cijfers net als voor ieder ander merk -op Kia en Hyundai na- flink in de min. De groep uit Turijn verkocht in juni 39.421 auto’s, wat gelijk is aan -23,48% ten opzichte van de zesde maand in 2011. Vanaf januari verkocht Lingotto 240.736 auto’s wat gelijk staat aan een afname van -20,12% ten opzichte van het eerste half jaar van vorig jaar. Het totale marktaandeel is op alle fronten echter nagenoeg gelijk gebleven en nam wat juni betreft zelfs iets toe ten opzichte van 2011.

Fiat ziet als merk een afname van -24,7% en verkocht in juni 27.803 auto’s in Italië (marktaandeel van 21,6%). De Panda is opnieuw de best verkochte auto van het land met 10.930 verkochte exemplaren. De Punto volgt met 7974 stuks en de 500 is nu zelfs de nummer drie van het Italië met 4432 eenheden. Ondanks de algehele krimp, kiezen Italianen in juni dus wel degelijk in groeiende mate voor het nationale product. De Freemont staat als een huis met 1431 stuks (waarvan 559 4×4 modellen). De Bravo blijft helaas wat achter met iets meer dan 1000 stuks evenals de Fiat Qubo. De Sedici volgt met een aantal van rond de 500 stuks, dan de Doblò met iets meer dan 300 stuks en tot slot zien we zelfs nog de Idea met 253 stuks, die inmiddels niet meer in productie is.

Lancia krimpt het minst binnen de groep met -12,04% en 7215 verkochte auto’s (marktaandeel van 5,6%). De Ypsilon is opnieuw de nummer vier van Italië met 4253 stuks. Heel verrassend is de opmars van de fantastische Delta met 1417 eenheden, wat nagenoeg hetzelfde aantal is als vorig jaar. De Musa volgt met 1133 stuks. De toch vrij dure Voyager valt in de smaak en is inmiddels aan het uitgroeien tot een van de populairste MPV’s van het land met 241 verkochte exemplaren. Ook de nieuwe Flavia doet het niet onaardig met 133 stuks. De Thema blijft opnieuw achter en kon slechts 38 klanten interesseren. Het ongunstige belastingklimaat heeft hier ongetwijfeld invloed op, aangezien ook BMW, Mercedes en Audi in dit segment flink inleveren. Jeep verkocht 505 auto’s in juni (-35%).

Alfa Romeo noteert een afname van -29,82% ten opzichte van juni 2011 en verkocht 3864 auto’s (marktaandeel van 3%). Het Milanese merk dat niet alleen net als alle anderen last heeft van de huidige marktcondities, moet het nu ook al een tijdje zonder de 159 (de laatste exemplaren worden nu verkocht), Brera, GT en Spider doen. De Giulietta blijft naar verhouding sterk presteren en is opnieuw de populairste C segment auto van Italië met 2777 stuks. De MiTo stelt met de komst van de TwinAir eveneens niet teleur met 963 eenheden.

Maserati en Ferrari verkochten respectievelijk 15 en 19 auto’s, terwijl dit er normaal gesproken rond de 40 tot 50 stuks zijn. Het is dus erg duidelijk wat de gevolgen van de crisis in Italië voor deze exotische merken zijn.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Verkoopcijfers juni 2012

  • 3 juli 2012 om 17:52
    Permalink

    Verkoopcijfers juni NL ook gezien en er is in 10 jaar nog nooit zoveel in een maand verkocht. Fiat scoort t.o.v. de concurrentie ronduit slecht, verbazingwekkend gezien de aanwezigheid van fiscaal vriendelijke modellen in het gamma en de pas gelanceerde Panda 3.

    Beantwoorden
  • 3 juli 2012 om 18:09
    Permalink

    Nee, want deze maand heeft vooral met de leasemarkt te maken en FGA is daarin enkel met 500 en wat met de MiTo populair. FGA is traditioneel zwak op de Nederlandse zakelijke markt omdat deze in handen is van VAG. Hogere segmenten profiteren deze maand in ons land, al is dat enkel een heel kleine opleving.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.