Verkoopcijfers juli 2012

Om te beseffen hoe moeilijk het voor Fiat momenteel is in Europa, is een blik op de Italiaanse markt uiteraard voldoende. Op deze markt heeft Fiat verreweg het grootste aandeel en ook gedurende de maand juli zien we een dramatische daling van -21,4%. De sector loopt rond de 1,5 miljard euro mis dit jaar en bereikt een dieptepunt die te vergelijken is met eind jaren ’70 van de vorige eeuw. Alle grote automerken noteren in Italië nu negatieve cijfers op en Kia na. Zelfs Hyundai ziet nu ook een afname. De verkoop van auto’s op gas neemt nog steeds in grote mate toe (+160%).

FGA verkocht 33.106 auto’s in de zevende maand (273.996 stuks vanaf januari), wat een afname is van -20,96% ten opzichte van een al even magere verkoopmaand in 2011. Het totale marktaandeel vanaf januari gezien komt op 29,66%, wat ongeveer gelijk is aan vorig jaar.

Fiat ziet als merk een afname van -16,65% in juli en verkocht 23.954 auto’s (marktaandeel van 22,1%). De Panda is zoals verwacht de populairste auto van het land met 8897 stuks. Aan deze nationale nummer één valt reeds de crisis op te maken, aangezien er doorgaans ruim 10.000 eenheden van worden verkocht. De Punto volgt met 6352 stuks wat ook lager is dan voorheen. De 500 is nummer drie met 4153 stuks, gevolgd door de Bravo met 1113 eenheden. Dan komt de Qubo met 1059 stuks. De Freemont doet het ook nog steeds goed met 944 stuks, waarvan meer dan de helft een vierwielaangedreven variant is. Hekkensluiters zijn de Doblò (313) en de Idea (145) die al geruime tijd uit productie is.

Lancia verkocht in het thuisland 5368 auto’s in juli, wat gelijk staat aan een afname van -27,26% (marktaandeel van 5%). De Ypsilon is de nummer vijf van het land met 3445 verkochte exemplaren. De Musa is weer de best verkochte mini-MPV van Italië met 1051 stuks. De Delta komt op een aantal van rond de 700, terwijl de Voyager op 103 stuks komt. Van de nieuwe Flavia en Thema zijn opnieuw slechts een handvol verkocht. Jeep verkocht 488 auto’s, wat de helft minder is dan in juli vorig jaar.

Alfa Romeo heeft nog weinig te willen en verkocht 3258 auto’s, wat gelijk is aan een afname van -32,6% (marktaandeel van 3%). De onemanshow van de Giulietta gaat nog steeds door met 2404 stuks. Helaas moest men de Golf weer voor zich dulden, al is dat wat het Duitse merk betreft wel inclusief alle andere modelvarianten met dezelfde naam. De MiTo komt op 769 stuks wat helaas minder is dan ooit.

Ferrari en Maserati verkochten respectievelijk 23 en 15 auto’s. Maserati leverde 11 GranTurismo’s af en 3 Quattroporte’s. Ferrari zette 18 maal de 485 Italia op kenteken. Het door VAG beheerde Italiaanse merk Lamborghini verkocht 4 auto’s.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.