Verkoopcijfers FIAT bewijzen Duitse voorliefde voor Italiaanse kleine auto
Duits kampioen.
Nee niet de VW Up! of BMW i3, maar FIAT’s 500 en 500e zijn Duitslands lieveling in het meest compacte segment. Een eerste plaats voor een niet-Duits model in Duitsland. Dat is op de markt bij onze oosterburen een redelijk hoge uitzondering. In oktober alleen al zijn 5401 Fiat’s verkocht. Een toename van 17% ten opzichte van de maand ervoor. Over het hele jaar gezien groeit FIAT met een kleine 10% op de Duitse markt ten opzichte van 2022. FIAT zegt trots te zijn op het geboekte resultaat. Olivier François ziet het als een belangrijk signaal van FIAT’s kracht in het het A/B segment en als producent van kleine elektrische auto’s. De komst van de onlangs geïntroduceerde (elektrische) FIAT 600 zal naar verwachting enkel bijdragen aan een verdere groei van FIAT op de Duitse markt.
Zolang er maar geen 1.2 PureTech in komt te liggen van Peugeot….
https://www.autointernationaal.nl/2023/11/onbetrouwbaarheid-1-2-puretech-motor-van-stellantis-eigenaren-pikken-het-niet-meer/
Of bij de nieuwe PureTech met ketting de problemen opgelost zijn, is afwachten.
Heimwee naar de onverwoestbare 1.2 FIRE van Fiat ;-(
Zeikerd
Nee, Koen heeft een best een punt. Wat zeker is, is dat de PureTech een aantal jaar heel slecht is geweest. In een Franse betroubaarheidstest zijn Peugeot, Citroën en DS gezakt naar de 26, 27 en 29e (en laatste) plaats. Alleen Ford stond er nog tussen. Ter vergelijking: Fiat stond op 11. Die slechte score kwam vooral door de problemen met de PureTech motoren.
Zijn die motoren altijd slecht? Nou, nee, een vriend van mij rijdt naar volle tevredenheid in een Citroën Evasion met 170.000 km probleemloos en opvallend zuinig gereden. Ik heb dit voorjaar drie dagen in een nieuwe Peugeot 308 gereden en ook die was zuinig en soepel. Maar zeker is dat de PureTech motoren nu een slecht imago hebben. En aangezien Stellantis ook de hele generatie FireFly motoren heeft, ontwikkeld door FCA als Globally Small Engine, is het jammer dat alle kaarten worden gezet op de PureTech. Dat zal het goedkoopst zijn, ook omdat de platforms van PSA in de kleinere klasse recenter waren dan die van FCA, maar is om twee redenen een risico. Allereerst weten we pas over een paar jaar zeker of de PureTech motoren nu echt even betrouwbaar zijn als de Fiat motoren en in tussentijd speelt dat door het slechte imago van de PureTech een deel van de potentiële klanten zal afhaken. Dat laatste is geen wilde gok, ik weet zeker dat Stellantis verschillende opties heeft doorgerekend in kosten en baten en bewust heeft gekozen. En als Koen dat jammer vindt, is hij niet de enige. Ik had ook graag gezien dat bv de nieuwe Alfa Romeo’s en Fiats waren voorzien van de FireFly motoren. Die doen het heel erg goed en bovendien ook als 4 cilinder 1.3 en 1.5 beschikbaar. Vind ik toch mooier lopen dan een 3 cilinder. Maar goed, ook VW ging na dramatische series TSI gewoon door met TSIs bouwen en die zijn nu wel beter, afgezien van soms olieverbruik.
Die zijn er nog voldoende. Heb zelf een Panda met een 1.2 FIRE motor.
Als trouw FIAT-rijder snap je dat wel. In Nederland rijden ook nogal wat 500-hondertjes rond.
Duitsers hebben door de jaren heen gelukkig altijd al iets met FIAT gehad.
@Han : dank je wel voor de duidelijke uitleg.
Vooralsnog heeft deze 500 de 1.0 driecilinder mild hybride FireFly motor en die doet het prima. De oudere met Fire motor vind je nog heel veel en bij regulier onderhoud gaan die nog lang mee, helemaal indien garage gestald. Wel trager maar heel erg degelijk.
Er tussenin ook de generatie met TwinAir motoren. Die motoren zijn commercieel geen succes geworden. Jammer. Het idee leek prima maar uiteindelijk was de motor niet compacter en zelfs wat zwaarder dan de Fire motor. Ook kunnen mensen soms niet wennen aan het andere type geluid en aan wanneer schakelen, dat moet veel sneller dan je op gehoor zou doen. En de auto is gevoeliger voor precies de juiste olie en bougies. Dat geldt voor iedere moderne motor maar de oude Fire was ook wat dat betreft behoorlijk robuust.