Verkoopcijfers februari 2012

verkoopcijfers

De gehele Europese markt maakt momenteel een dramatische neergang mee op de automarkt; In Duitsland vielen de verkopen heel sterk terug met -29,8% in vergelijking met de tweede maand van vorig jaar, in verband met het wegvallen van de staatssteun die daar nog altijd werd toegepast. In Frankrijk was dit -20,2% en in Italië -18,9% in vergelijking met februari vorig jaar. De verwachting is dat dit de trend wordt voor 2012 en een voorzichtig herstel wordt niet eerder dan in 2014 verwacht. In Italië werden slechts 130.611 auto’s verkocht. In de eerste twee maanden zijn er 268.240 auto’s verkocht, wat er 58.000 minder zijn dan in 2011.

FGA scoort ook niet al te best in Italië, met alleen Jeep als groeiend merk. De verkoop liep met -20,23% terug in vergelijking met februari vorig jaar, wat neerkomt op 37.016 auto’s. Vorig jaar waren dit er nog 46.403. Het huidige totale marktaandeel staat op 28,91%. In Amerika noteert Fiat juist een record met de Amerikaanse afdeling met dik +40%. Cijfers die op het niveau zitten van 2008.

Fiat verliest -21,8% in vergelijking met 2011 en verkocht als merk 25.123 auto’s, goed voor een marktaandeel van 19,95%. De nieuwe Panda is op de markt en de oude gaat lekker goedkoop door als Classic, waardoor er mooi nieuws te melden valt bovenop de sombere cijfers; Er werden namelijk dik 10.000 Panda’s verkocht, waardoor deze Fiat verreweg de populairste auto van Italië is en naar verwachting ook nog wel zal blijven. De Punto volgt met 7050. Van de 500 werden er slechts 2646 stuks verkocht, wat een dramatische daling is in vergelijking met vorig jaar. De Bravo het percentueel steeds beter in het C-segment met 1433 stuks. De Freemont gaat nog steeds goed met 1137 stuks, gevolgd door de Qubo met 956 stuks. Van de Idea, Sedici werden er rond de 600 verkocht en de Doblò iets meer dan 350 keer een nieuwe eigenaar.

Lancia noteert een kleine krimp met -4,1% en houdt van de Italiaanse merken het hoofd nog enigszins boven water. Lancia verkocht 7073 auto’s en heeft een marktaandeel van 5,25%. De Ypsilon weet te overtuigen en is de nummer drie van Italië met 4548 stuks. De Musa leeft zelfs op met 1244 stuks en staat na maanden weer doodleuk bovenaan in het segment van de kleine MPV’s. De Delta deed het alles behalve slecht met meer dan 800 stuks. Van de Voyager werden er weer meer dan 100 verkocht, terwijl van de Thema dit er weer tussen de 50 tot 60 stuks moeten zijn geweest. Jeep groeide met 37,32% en verkocht in Italië 747 auto’s.

Alfa Romeo wordt het zwaarst getroffen dankzij een kwetsbaar en sterk uitgedund gamma en noteert een -35,5% (marktaandeel van 3,14%). Er werden 4041 auto’s verkocht. De Giulietta vormt de enige solide basis met 2748 stuks en staat in de landelijke top 10. De afstand tot de Golf blijft gelijk en dus is de Giulietta nog altijd de op één na populairste auto in het C-segment (beide modellen leveren bijna 1000 stuks in op 2011). De MiTo deed het ondanks de krimp niet onaardig met 1188 stuks. De daling heeft niet alleen met de krimpende markt te maken maar uiteraard ook met het einde van de prachtige 159, waarvan we er in ons land gelukkig nog aardig wat zien rondrijden. Daarvan werden er in Italië nog iets meer dan honderd verkocht, wat ongeveer het laatste op voorraad moet zijn.

Ferrari (27), Maserati (15) voelen de crisis goed en noteren de helft van wat men gewend is. Lamborghini (15) groeit voor een keer tegen de stroom in omdat deze maanden de Gallardo vaker een nieuwe eigenaar heeft gevonden dan gewoonlijk. Het merk uit Sant’Agata Bolognese ziet wereldwijd ook een groei dankzij de levering van Aventador modellen. Hierdoor zijn er 300 auto’s meer verkocht in 2011 dan in het jaar ervoor.

In Italië scoren vrijwel alle merken matige cijfers in vergelijking met 2011 en zijn het enkel Koreanen die plussen. Audi noteert een neergang van meer dan -35%. Alle premiummerken hebben het momenteel zwaar op het schiereiland.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Verkoopcijfers februari 2012

  • 2 maart 2012 om 10:38
    Permalink

    ik denk dat de fabrikanten ook wel geld kunnen lenen bij
    de ECB…tegen 1 procent.
    maar het probleem zit bij de politici in brussel.
    huizenmarkt op slot gooien,cao`s bevriezen,ontslagen,
    premie`s die omhoog gaan,geen hond die zijn goede geld aan een auto uitgeeft nou,met zulke truttebellen aan het roer
    kun je beter even wachten. 💡

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.