Verkoopcijfers FCA op Italiaanse bodem oktober 2017

Hier volgen de cijfers voor de maand oktober van FCA op de belangrijkste markt voor de groep, namelijk thuismarkt Italië. Als groep noteerde Fiat Chrysler Automobiles een kleine krimp van -0,85% op een markt die zelf nog met 7% groeide. In totaal verkocht FCA 41.446 auto’s gedurende de tiende maand. Grote daler was plotseling de Fiat Tipo, waarvan het voor ons nog even gissen is naar de oorzaak. Mogelijk zijn grote prijstechnische voordelen afgelopen maand uitgebleven en volgen die later opnieuw. Lancia staat opnieuw flink in de min, ook al was de Ypsilon vorige maand gewoon de op een na populairste auto van het land. Alleen Alfa Romeo en Jeep groeiden ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. FCA’s marktaandeel op jaarbasis komt rond de 29% uit.

Fiat: -4,39%  (28.375 eenheden)

  • PANDA 13.285 stuks
  • 500X 3.385 stuks
  • 500 3.169 stuks
  • 500L 3.023 stuks
  • PUNTO 2.682 stuks
  • TIPO 2.417 stuks

Lancia: -17,6% (4.494 eenheden)

  • YPSILON 4.494 stuks

Alfa Romeo: +10,27% (3.297 eenheden)

  • GIULIETTA 1.511 stuks
  • STELVIO 732 stuks

Jeep: +47,22% (5.010 eenheden)

  • RENEGADE 3.063 stuks
  • COMPASS 1.746 stuks

Maserati: -0,4% (252 eenheden)

  • LEVANTE 127 stuks
  • GHIBLI 96 stuks
  • QUATTROPORTE 22 stuks

Ferrari: -18,18% (18 eenheden)

NB: Uiteraard staan niet alle modellen die in de handel zijn vermeld in de bovenstaande shortlist.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Verkoopcijfers FCA op Italiaanse bodem oktober 2017

  • 8 november 2017 om 23:06
    Permalink

    Automotive News Europe legt de plotselinge verkoopdaling van FCA in Italie als volgt uit: “FCA sales fell 0.8 percent and its market share dropped sharply after the automaker decided not to defend share through self registrations.
    Fiat’s unit sales declined by 4.4 percent and Lancia registrations slumped 18 percent, a decline partially offset by Jeep sales increasing 47 percent and Alfa Romeo’s volume rising 10 percent.
    The strategy change caused Fiat Chrysler’s market share to fall to 26.25 percent in October compared with 28.35 percent in the same month last year and to 28.90 percent in the first 10 months compared with 29.07 in the same period of last year.
    Registrations by the Fiat brand and its dealers in the last three days of October – a typical proxy for self-registrations – were 17,803, according to Dataforce, and contributed 52 percent of the brand’s monthly total sales, compared with 21,388 in September, with a 57 percent weight in the month.”
    Een gezonde zaak als men stopt met de korte termijn strategie van het op kenteken zetten van onverkochte voorraden. Alleen zal dat een paar maanden wel een forse negatieve impact kunnen hebben op de cijfers. Maar op lange termijn heel gezond: de kentekenregistraties vormen dan weer een echte afspiegeling van wat er daadwerkelijk wordt verkocht.

    Beantwoorden
  • 9 november 2017 om 11:38
    Permalink

    @henk
    Met dank aan hoekree heb ik clubalfa.it gevonden. Daar staan alle cijfers voor Italië. De Giulia is precies 500 keer verkocht, -25% tov oktober 2016.
    Wat verder opvalt is het volgende:
    Cijfers zijn voor 2017 t/m oktober.
    Giulia: 7882
    BMW 3: 7260, waarvan 1500 sedans
    A4: 9880, waarvan 700 sedans
    De Giulia verkoopt dus veel beter dan de sedanversies van de concurrentie, maar helaas is er geen SW om nog veel grotere aantallen te verkopen. Het grootste deel van de verkopen van de A4 en BMW 3 zijn geen sedans, maar SWs. Het klopt dus niet dat die kopers voor een SUV kiezen. Of anders gezegd: er is blijkbaar wel degelijk een flinke markt voor een SW naast een sedan en een SUV. De Stelvio alleen maakt dit verlies aan klanten niet goed.
    Het blijft een enorme inschattingsfout van FCA om geen SW te maken. De daarvoor benodigde investeringen zouden beperkt zijn. Maar ik vrees dat de SW er niet gaat komen.
    .

    Beantwoorden
  • 9 november 2017 om 13:24
    Permalink

    Orso Jaguar kiest nu ook voor een SW voor de XF naast de F-pace, Ik denk dat Alfa Romeo het nog wel een keer tegen het licht zal houden bij de vorige generatie waren de 159 en 156 allebei in Sportwagon erg goed verkocht.

    Slim is het om de Giulia Sportwagon te leveren voor modeljaar 2019 dus na de zomervakantie van 2018 dan is er een duidelijke scheiding tussen Stelvio en Giulia SW dat deze auto er moet gaan komen is duidelijk. Ik zou een kleine facelift toepassen voor 2019 even wat technieken bijpunten en dan de SW lanceren misschien ook met een nieuwe motor versie erbij!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 10 november 2017 om 14:48
    Permalink

    De cijfers laten nog eens zien waar Fiat goed in is: kleine modellen.
    Als FCA grotere modellen (met meer marge) wil gaan verkopen, dan zal er fors in het dealernetwerk en in de product line-up geinvesteerd moeten worden.
    Maar ja, geen geld….. geen investeringen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.