Verkoopcijfers december 2011

verkoopcijfers

Het jaar 2011 was voor Fiat Group Automobiles in Europa en bovenal in Italië een jaar om snel te vergeten. Waarschijnlijk zal 2012 niet al te veel verbetering met zich meebrengen, maar kan het misschien toch het jaar van een klein keerpunt worden. Ondanks de door de schuldencrisis beïnvloedde krimp blijft Fiat’s marktaandeel in Italië gehandhaafd en zal dat met de komst van de nieuwe Panda dit jaar ook weer het geval kunnen zijn, met misschien zelfs een minimale groei in het verschiet. FGA wist over 2011 een marktaandeel te bereiken van 29,4%, wat nagenoeg gelijk is aan de cijfers van 2010 (30,51%). In de laatste maand van vorig jaar verkocht FGA op de zo belangrijke thuismarkt 31.737 auto’s. Over het hele jaar waren dit er 515.621.

Fiat heeft het als merk op alle grote Europese markten niet gemakkelijk en verkocht vorige maand ook in Italië -23,03% auto’s minder ten opzichte van december 2010. Er werden 22.758 auto’s verkocht (marktaandeel 20,77%). Omdat veel Italianen blijkbaar op de komst van de nieuwe Panda wachten, werd de kleine Fiat uit Tychy de afgelopen maand weer ingehaald door de Punto, waarvan 8456 stuks werden verkocht. De Punto dus weer de meest populaire auto van Italië en wij begrijpen wel waarom (Lees binnenkort onze review over de Punto MyLife.). Van de Panda werden 8.361 stuks verkocht. De alom geprezen 500 zakt steeds vaker weg en staat zelfs op een magere negende plaats met slechts 2263 stuks. Op jaarbasis staat de ‘Cinquino’ echter nog op een goede vierde plaats. De grote Freemont blijft verrassen met 1131 exemplaren. De Qubo presteert met 694 heel constant, terwijl de verkoop van de Doblò lijkt ingestort met maar 232 stuks. Een jaar geleden waren dit nog minimaal 1000 per maand. Van de al in 2003 geïntroduceerde Idea werden er 381 verkocht en de Sedici vond 310 keer een nieuwe eigenaar.

Lancia had met 5247 auto’s weer een goede maand, maar noteerde in tegenstelling tot de voorgaande maanden een -8,57% ten opzichte van december 2010 (totaal martkaandeel 4,89% wat hoger is dan in 2010). Van de nieuwe Ypsilon werden er dit keer 3881 stuks verkocht waarmee de kleine vijfdeurs Lancia op de vierde plaats komt in de nationale top tien (achter de Fiësta). De Musa doet het met nog altijd 618 stuks niet slecht en de Delta met ongeveer 600 stuks al evenmin. Van de Voyager werden er net geen honderd verkocht en de Thema komt op een aantal van rond de 50 stuks, waardoor de grote nieuwe Lancia nog niet in de top tien te zien is maar wel langzaam op stoom begint te komen. De Thema is een indrukwekkende auto waarover we je heel spoedig meer zullen vertellen. Jeep doet het met 649 auto’s goed, wat nog altijd meer dan dubbele cijfers zijn ten opzichte van vorig jaar.

Alfa Romeo verkocht in december 3049 auto’s in Italië, wat ten opzichte van de feestmaand in 2010 een afname is van -20,41% (marktaandeel van 3,33%). De Giulietta presteert goed met 1864 stuks, wat er zelfs meer zijn dan in december vorig jaar. De Giulietta is nog altijd de nummer twee in het C-segment acht er de Golf. De niche MiTo blijft ook constant met 976 stuks. De 159 is inmiddels uit productie gegaan en verkocht in het D-segment nog een paar honderd stuks de afgelopen maand.

Ferrari en Maserati noteren op jaarbasis een kleine daling in het door bezuinigingen getroffen Italië. Ferrari verkocht vorige maand 13 auto’s op het schiereiland en Maserati 21. Lamborghini verkocht slechts 1 auto en kon over 2011 een kwart minder auto’s kwijt dan in 2010.

De Italiaanse markt is in 2011 met 11% gekrompen ten opzichte van 2010 en voor 2012 voorziet men een nog sterkere afname.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.