Verkoopcijfers december 2010

Iedereen komt weleens een situatie tegen in z’n leven waarin het totale resultaat misschien tegenvalt door externe factoren, maar dat het niets zegt over de eigenlijke prestatie. Die kan namelijk best goed zijn en dan maakt teleurstelling toch nog plaats voor redelijke tevredenheid. Dat is dankzij de goede prestaties van Alfa Romeo de rode draad als we kijken naar de verkoopcijfers van de laatste maand van 2010. Vorig jaar zat het mede dankzij de impulsen vanuit de staatskas erg mee met de eindejaarscijfers en vormde Alfa Romeo consequent een magere voetnoot in de resultaten. Nu is het precies andersom. De Fiat Group noteerde op de belangrijke thuisbasis nog eens een -26,41% ten opzichte van eind 2009. Over het gehele jaar viel de sterke daling met -16,71% iets minder hoog uit dan de prognose’s aanvankelijk aangaven, maar dat is dan ook het enige positieve. De verkoopaantallen bedroegen 38.712 nieuwe Italiaanse auto’s tegenover de 52.608 van vorig jaar. In heel Italië werden er tijdens de twaalfde maand in totaal 130.319 auto’s verkocht. Dat is 21,7% minder dan in december 2010.

Zoals gezegd is Alfa Romeo de grootste stijger dankzij de goed presterende Giulietta en de vrij constante MiTo. Het Milanese merk verkocht op de slecht presterende Italiaanse markt 3817 nieuwe auto’s. In december 2009 stond de teller op 3239. Een plus van 17,85%. Als we op jaarbasis de balans bekijken is Alfa Romeo met 51.882 verkopen nog altijd stabiel en kan het een flinke impuls in de nabije toekomst goed gebruiken, op zoek naar een groter marktaandeel dat nu slechts 2,65% is. Voor Lancia is het een beetje de omgekeerde wereld. Het merk behaalde de slechtste resultaten van de laatste decennia en dus is de frisse wind die vanaf dit jaar door het 105 jaar oude mooie merk gaat waaien meer dan welkom. Lancia noteerde met 5628 verkopen een flinke daling van -28,16% ten opzichte van vorig jaar. Lancia verkocht dit jaar in Italië slechts 86.929 auto’s tegenover de 102.571 van 2009. Lancia heeft een marktaandeel van zo’n 4,5%. Fiat incasseerde als grootste merk de grootste daling met -29,56%. Het verkocht in december 29.223 nieuwe auto’s op de thuismarkt tegenover de 41.489 van vorig jaar december. Fiat verkocht in 2010 450.384 auto’s tegenover de 549.760 van vorig jaar. De totale daling van het marktaandeel op jaarbasis is -18,08%. Een matig resultaat dat echter nog wel enigszins meevalt mede dankzij de staatssteun die nog  beschikbaar was tot begin vorig jaar. Fiat’s marktaandeel staat over 2010 op 22,98% in vergelijking met de 25,46% van 2009. Ferrari en Maserati tonen een contrast doordat Ferrari het bijzonder goed doet met +43,75% en Maserati iets minder met -30%. Ferrari verkocht in 2010 682 auto’s op de Italiaanse markt in vergelijking met de 616 van 2009. Maserati verkocht 499 ten tegenover de 592 van vorig jaar.

In Italië zijn de Punto (154.061), Panda (137.772) en 500 (68.463) varianten het hele jaar het meest populair geweest samen met de Ford Fiësta. De Lancia Ypsilon zakt behoorlijk met een totaal van 46.532 stuks. Één op de twee nieuwe auto’s in Italië is momenteel een diesel. Dit ging ten koste van de modellen op LPG en aardgas, die het vorig jaar nog zo goed deden dankzij de subsidie. Er worden in Italië door de crisis steeds meer occasions verkocht.

In Nederland en de rest van Europa groeide Alfa Romeo ook dankzij de kwaliteiten van de Giulietta. Fiat noteerde zo’n beetje alleen in ons land een plus (60,73%) met 27.132. Alfa Romeo groeide in Nederland gedurende de twaalfde maand met maar liefst 68,6% ten opzichte van 2009. In een land als Spanje daalde het merk Fiat behoorlijk maar in Frankrijk en Duitsland is de daling tegenwoordig minder heftig. Op al deze markten groeide het merk Alfa Romeo.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.