Verkoop FCA in Europa +14% over 2016
Aan de Italiaanse cijfers zagen we al dat FCA een prima 2016 achter de rug heeft (+16,5%). Voor de rest van Europa geldt hetzelfde met +14%. De Fiat Panda doet daarbij een stevige duid in het zakje en plaatst zichzelf daarmee zelfs in de mondiale top vijf van meest populaire stadsauto’s. In ons land zie je dat niet echt terug wat de Panda betreft, maar dat zegt genoeg over hoe stevig dichtgespijkerd de kleine (zakelijke) Hollandse markt is. Enkel de 500 springt bij ons in het oog.
Meer dan 954.000 auto’s werden er door Fiat Chrysler Automobiles verkocht. De Europese markt pluste met 5,8% (een kleine 14 miljoen auto’s in 2016). In december noteerde FCA een +13,4% op ons continent (circa 70.500 eenheden). Het marktgemiddelde lag intussen veel lager met +2,3%. Het marktaandeel van FCA groeide naar 6,8% over heel het jaar gezien (6,4% in 2015). FCA eindigde vorig jaar als zesde autobouwer van Europa.
Proficiat
1) Maruti (Suzuki) Alto 256514 stuks 2) Chevrolet Spark 220211 stuks 3) Fiat Panda 187749 stuks 4) Fiat 500 met 181387 stuks 5) Maruti Wagon R met 172175 stuks, de VW up pas op plaats 7 met 163463 stuks, bron alVolante.it , de hollandse automarkt blijft inderdaad een vreemde eend in de bijt!
Fiat boert nog steeds goed in dit (weinig winstgevende) segment, met Panda en 500 op dezelfde technische basis. Anderzijds, bij de VW Up moet je eigenlijk ook de Seat- en Skoda-versies optellen, net als bij de PSA/Toyota drieling en bij de Suzuki’s.
De Panda blijf ik toch een leukere auto vinden dan een 500 en ook een stuk bruikbaarder.
Als er ook nog in 2017 nieuwe GSE-Firefly motoren worden doorgevoerd, kan het alleen maar beter worden.
Er blijft toch nog steeds een hele grote groep mensen die TwinAir motor niet willen hebben in hun Fiat.
Wat is er mis met de twin air dan ?
Het is een feit dat een hoop mensen twee cilinders eng vinden klinken en dan allerlei argumenten beginnen waarom daar iets mis mee is. Een FIAT-verkoper heeft momenteel geen goede oplossing achter de hand voor een dergelijk publiek, want de 1.2 is meer betalen om minder prestaties te krijgen. In een dergelijk geval is de kans groot dat een driecilinder van de concurrentie gekocht wordt.
Naar mijn mening is er helemaal niets mis met de TwinAir turbo.
Ik heb een TA85 en dat rijd standaard al prima en met een remap nog veel beter.
De Turbo loze TwinAir 60 is niet vooruit te branden, en die is nog minder dan de 1.2 FIRE met 69 pk.
Volgens geruchten zou de productie van de TwinAir motoren als stoppen in april, om plaats te maken voor de nieuwe 3 en 4 cilinder GSE-Firefly motoren.
De 3 cilinder wordt een 999cc en de 4 cilinder een 1332cc motor, beide hebben 333cc per cilinder.
De 999cc driecilinder levert een vermogen van 72 pk (bij 6.000 tpm) en een koppel van 102 Nm (bij 3.250 tpm).
De 1332cc viercilinder levert 101 pk (ook bij 6.000 tpm) en een koppel van 134 Nm (bij 3.500 tpm)
De 3 cilinder zal het iets beter doen dan 60 pk TwinAir en de 69 pk FIRE en de 4 cilinder zal het iets slechter doen dan de 85 pk TwinAir turbo op het gebied van koppel en iets beter met vermogen.
3 cilinder GSE-Firefly.
http://corsaitalia.com/wp-content/uploads/2016/10/Fiat_GSE_engine_11.jpg
4 cilinder GSE-Firefly.
http://corsaitalia.com/wp-content/uploads/2016/10/Fiat_GSE_engine_12.jpg
Mijn vrouwtje heeft een mito met twin air en is er niet meer uit te krijgen .
Meer dan 100000 km al probleemloos die meid is helemaal verliefd op die auto .
Volgens mij de beste motor in jaren .
Ik ben ook uitermate tevreden met de 85 TwinAir, ruim 38.000 op de klok and counting.
Auto blijft nog wel een jaartje of 3-4 en zal dan ergens op de 70.000 staan vermoed ik.
De auto wordt gebruikt voor woon/werk en huis, tuin en keuken ritten.