Verkoop Alfa Romeo Giulietta gaat in heel Europa als een trein
In heel Europa komen we nog steeds tegenvallende cijfers tegen als het om de verkoop van auto’s gaat (-4,1%). Iets meer dan 4,5 miljoen auto’s werden vanaf januari verkocht, dat gelijk staat aan een daling van bijna 3% ten opzichte van januari tot mei vorig jaar. Maar er is een kleine kentering te constateren. De eerste grote markt die weer groeit is de Duitse, -met dank aan een sterke economie- dat een +4,1% registreert. De Italiaanse markt volgt met een kleine -2,2%, omdat daar al vroeg is gestopt met de staatssteun. In Groot Brittannië noteert men een -7,3%, in Frankrijk een -11,1% en het steeds meer kwakkelende Spanje zelfs een -23,3%.
Bij dit alles is Fiat uiteraard nog een van de zwakkere autobouwers, onder meer vanwege het soort modellen waar het in sterke mate op leunt. Fiat noteert in West-Europa als merk een -14,5% en Lancia een -11,6%. Alfa Romeo daarentegen brengt dankzij de excellente Giulietta -die je nu echt steeds meer ziet op de wegen in en buiten Nederland- weer een stijging van +63,2% dat nog boven de toename ligt die we de afgelopen maand in Italië noteerden. Dat wil dus zeggen dat Alfa Romeo percentueel juist buiten Italië een flinke groei doormaakt. Vanaf januari zijn er 51007 nieuwe Alfa’s verkocht, goed voor een toename van +52,8%.
Hoewel Fiat Group het als geheel wat lastig heeft, zijn het zoals voorspeld juist de Franse merken die grootste afname in verkopen kennen. VAG groeit lichtjes, Hyundai groeit sterk maar PSA en Renault tonen een afname van tussen de -15% en -20%. Mazda en Honda zijn echter de grootste dalers met respectievelijk -25% en -34%. Toyota, Ford en GM dalen licht. Bouwers van luxe auto’s hebben het minder zwaar in deze tijden, al ziet Jaguar bijvoorbeeld de verkopen momenteel zelfs flink verdampen met -45%. Vermoedelijk omdat de klassieke Jaguar-rijder zich niet herkent in de huidige modellen.
Proficiat Alfa met de verkopen, maar tegen dat de nieuwe modellen er zijn, zijn de potentieele kopers Alfa weer vergeten en is de verkoop weer afgekalfd, en zo blijven we maar aanmodderen.
Terecht het is ook een heel erg mooie auto.
Het is inderdaad wel erg belangrijk om meer aan naamsbekendheid te gaan doen want als je een tijdlang niets nieuws meer te melden hebt dan vergeten de autokopers erg snel dat je als merk nog bestaat.
Dus voorlopig tot eindelijk de nieuwe modellen komen over 2 jaar moet de importeur maar net als 15 jaar geleden maar veel aktie modelletjes gaan uitbrengen.
Dit past eigenlijk niet bij een merk als Alfa maar je moet toch wat om de aandacht van de klanten bij je merk te houden.
bv. een Mito super met gratis wat extra luxe of een Giulietta special edition met 15 pk extra en gratis sunroof o.i.d.
Gewoon lekker stunten met aanbiedingen en limited editions.
het werkt bij Porsche dus waarom niet bij Alfa 🙂