Verhitte discussies over eventuele GrandPrix in Rome
Italië is een land waar de autosport duidelijk heilig is en is een land dat nog niet zo lang een eenheid probeert te vormen.
Stadstaten die mekaar fel beconcurreerden en dat vierden middels fanatieke Palio’s, klinkt als iets uit een ver verleden. Niets is minder waar, want vandaag de dag zien we ongeveer hetzelfde weer de kop op steken tijdens de discussie rond de eventuele komst van de GrandPrix naar Rome. Terwijl wij in Nederland dromen van een eventuele terugkeer van het hoogste op autosportgebied, twist Monza met Rome om het alleenrecht. En als je het dan over geschiedenis hebt, kun je zeggen dat Rome zich eigenlijk kan beroepen het feit, dat het de bakermat is van de grootste F1 uit de klassieke wereld. De wagenrennen in het Hippodroom trokken namelijk heel lang geleden dezelfde aantallen bezoekers en de bestuurders waren ook toen de helden. Gladiatoren gevechten in het Colosseum waren meer voor de ‘domme’ massa, maar de wagenrennen waren voor de fanatieke fans van snelheid en spannende wedstrijden. Ongeveer het verschil tussen voetbal en de F1 nu.
Bernie Ecclestone heeft als goeroe van de F1 sport, al zijn goedkeuring voor de komst van een GP naar Rome laten blijken. Deze GP F1 zou dan in augustus of november 2012 voor het eerste gehouden kunnen worden. Voormalig coureur en ‘Godfather’ van de Superbike Maurizio Flammini, zet sinds een tijdje alles op alles om dit tot zo goed mogelijk te organiseren. Volgens hem zal het in eerste instantie gaan om een periode van drie jaar, met kans op verlenging als alles goed gaat. Momenteel is men feitelijk eigenlijk alleen nog bezig met goedkeurende handtekeningen van betrokken organisaties, overheden en bedrijven. Voor sommigen is deze slotfase nog altijd ideaal om aan de poten te zagen van de Romeinse GrandPrix.
En dat gebeurt uiteraard zelfs tot op politiek niveau en met de nodige moddersmijterij. Het grootste argument dat Rome tegen zich gebruikt krijgt, is de locatie. Want waar in deze grote eeuwige stad moet dit complexe toernooi gehouden worden? Volgens Flammini kan het een heel spannende baan worden in het stadsdeel Esposizione Universale di Roma (E.U.R). Op deze surrealistische en ‘futuristische’ locatie dat ten tijde van het fascisme is opgericht als neo-Romeinse gordel van regeringsgebouwen en locaties voor brood en spelen, biedt nog voldoende ruimte (Fascistisch Italië hield immers min of meer op met bestaan) en is prachtig gelegen. Er zouden drie rechtere stukken zijn met goede inhaalmogelijkheden. Zeker geen saaie stads Grandprix dus, waar nauwelijks gepasseerd kan worden. Het circuit gaat over mooi asfalt twee maal onder de grote Cristoforo Colombo laan door. Onder andere het grote rechte stuk. De pitboxen komen aan de Via delle Tre Fontane Men rijdt met de klok mee richting de Via Laurentina waar uiteindelijk weer een bocht wordt gemaakt richting het hart van de E.U.R.(rondom het punt waar de Palazzo dei Congressi staat als het ware).
Anderen zien het als een ordinaire commerciële stunt dat geen recht doet aan de F1. Bijvoorbeeld de burgemeester van Monza, Marco Mariani (geen familie!). In zijn kritiek komt de geschiedenis waarmee dit bericht begon weer lekker om de hoek kijken. Hij noemt Rome de eeuwige parasiet i.p.v. stad. Rome ontneemt al 2000 jaar de mogelijkheden voor andere Italiaanse steden om te groeien. De licht separatistische praat van de burgemeester, is een bekende aantijging dat Rome als regentenstad niets tot weinig over heeft voor andere steden, als het gaat om economie en prestige. Monza is altijd aan zijn lot overgelaten als het gaat om de F1, aldus Mariani. De burgemeester van Rome, Gianni Alemanno, reageert gelaten door te zeggen dat dit absoluut geen wedijvering is met Monza, maar eerder een nationale toevoeging die heel passend is. Rome komt zo mooi op de kaart voor de Olympische spelen van 2020. De stad kan dit elan wel gebruiken om meer vormen van toerisme naar de eeuwige stad te lokken.
En nu we het toch al over het (separatistisch) schoppen tegen Rome hadden… ook de Monzese lijsttrekker van de Lega Nord, Paolo Grimoldi had nog een bak stront over voor het Romeinse bestuur;” Belastinggeld over de brug smijten, dat is het! We zullen er alles aan doen om dit aan te vechten.” Maar Luca Procaccini van de Partito delle Libertà uit Monza, bekeek het een stuk positiever; “Monza en Imola waren altijd samen een symbool voor Italië. Aangezien Imola niet meer meespeelt, kan Rome Italië samen met Monza weer op een hoger podium helpen.” Maar er zijn natuurlijk ook de nodige milieubewegingen die het zien als een aanslag op het milieu. Flammini zegt dat dát al helemaal een nutteloos argument is, aangezien er geen sprake is van een overdreven extra belasting van het milieu en er geen natuurgebieden of dichtbevolkte wijken in de buurt zijn; “Dan trekken bezwaarde mensen zich tijdens de race toch gewoon even terug in huis of kantoor!?”
Hoe het ook zij. Het ziet er naar uit dat ondanks de klassieke polemiseringen, Italië binnenkort een GP rijker zal zijn.
[nggallery id=149]
Nee dit mag m.i. niet gebeuren,
of hij moet samen met Monza op de kalender komen, want Monza is een veel te mooi circuit. Hier gebeurt tenminste nog eens wat, en is ook een van de snelste banen van het seizoen. Er zijn de laatste tijd al veel te veel zouteloze brede nieuwe circuits zonder historie op de kalender gekomen.
Lijkt de eeuwige strijd tussen Amsterdam en Rotterdam wel hier in Nederland.
Wat de een heeft moet de ander ook hebben.
Zie het ook niet zitten weer zo’n stads GP.
Valencia was even leuk omdat het nieuw was maar dit jaar veel minder net zoals Singapore.
Enige stadsbanen die houdbaarheid hadden waren de Australische.
Zoals Henkie als schrijft zijn al die Tilke banen maar zouteloze circuits zonder enige uitstraling of belangrijker spannende races met inhaalactie’s.
Heb liever Monza als Italiaanse GP. Stadcircuits zijn vaak wat saai. Vooral Macau en Monte Carlo.
Maar in Amerika lukken stadraces vrij aardig omdat de wegen daar wat breder zijn dan hier.
Ook Adelaide was altijd wel leuk om naar te kijken. En nu nog met de V8 Supercars die er nog jaarlijks komen.
Die lange doordraaier naar start-finish op het Rome-circuit heeft wat weg van de doordraaier op Indianapolis. (alleen heeft die een flinke banking 😉 )
Misschien is het Roma circuit een mooie afwisseling voor de “Europese GP” zoals in het verleden in Duitsland en Spanje.
Wordt de term “Europese GP” nog gebruikt overigens? Heb Formule 1 al enkele jaren niet meer gevolgd namelijk. Ben meer een fan van tin-top racing. 🙂
ja Monza mag niet verdwijnen!
Maar eentje erbij en in een stad als Rome…graag!