Verdeeldheid binnen FCA over naamgeving Alfa

giulia naam

Designbaas Lorenzo Ramaciotti doet ook zijn duid in het zakje van het mysterie rond de toekomstige naam van de D-segment Alfa, die door de meeste liefhebbers al die tijd al gewoon Giulia wordt genoemd. Volgens een Italiaanse krant heeft hij daar zelfs zijn persoonlijke voorkeur in laten blijken. Volgens Ramaciotti zijn er twee kampen binnen FCA; Je hebt de mensen binnen de organisatie die zonder twijfel voor de historische naam Giulia gaan, zoals men een paar jaar geleden ook met trots Giulietta weer van stal haalde en onlangs nog de al even bekende termen Sprint en Junior.

Ramaciotti schaart zichzelf tot die groep mensen, terwijl aan de andere zijde zich de leiders bevinden die het commercieel veel slimmer en interessanter vinden om voor een numerieke naamgeving te gaan. Het zou de Alfa in een betere positie plaatsen om te kunnen concurreren met de Duitsers die allemaal getallen gebruiken. De designchef citeerde waarschijnlijk zichzelf want in hetzelfde gesprek zei hij dat hij getallen liever aan de Teutoonse autobouwers overlaat.

ramaciotti

Lorenzo Ramaciotti houdt het spannend, want hij liet ook min of meer blijken dat men er nog niet uit is, ondanks de presentatie in juni al een feit is en de productie dit voorjaar langzamerhand in gang zal worden gezet. Marchionne zei in Detroit ongeveer hetzelfde en Wester liet vanaf dezelfde plek weten dat een historische naam best mogelijk is.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Verdeeldheid binnen FCA over naamgeving Alfa

  • 20 januari 2015 om 17:36
    Permalink

    Wat moeten we daar nou van zeggen? Het is commercieel interessanter om nietszeggende nummers te gebruiken…. met als verklaring dat de Duitsers dat ook doen? Wat een idioten.

    Ik zou juist zeggen dat de nietszeggende en dus emotieloze typenummers van de Duitsers een zwak puntje zijn, waar een goede gekozen naam zeker bij kan dragen om bij kopers juist die de passionele snaar te raken waar Alfa op mikt.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2015 om 10:46
    Permalink

    Weet je, al die nutteloze marketeers die allerlei invloeden uitoefenen op namen, modellen, motorkeuzes en pakketten moeten ze daar ontslaan. Ik dacht dat ze juist dat compacte team hadden opgezet om van de grote molog af te zijn.

    Historisch gezien is in Europa Giulia een hele goede keuze. Laat letters en nummers maar aan de oosterburen over.

    Ik ben erg benieuwd waarmee ze nu op de proppen gaan komen….

    Beantwoorden
  • 21 januari 2015 om 12:39
    Permalink

    Vanuit historisch oogpunt is het allebei te verantwoorden. Alfa Romeo heeft ook altijd getallen gebruikt en doet dat nog (4C).

    En overigens gebruikt Volkswagen dan weer namen. Niet dat Alfa direct gaat concurreren met Volkswagen, maar toch.

    Ik zou voor namen kiezen juist om je als merk te onderscheiden van de concurrentie. Mogen het alleen een keer nieuwe namen zijn? Telkens weer terugvallen op Giulia en Giulietta is ook wat armoedig.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2015 om 18:40
    Permalink

    Een naam moet het worden, naturalmente! En het Italiaans heeft vele prachtige namen. Geen nuchtere cijfers, maar een welluidende naam die over de tong rolt. Persoonlijk vind ik de naam die nu in de ontwikkelingsfase wordt gebruikt erg fraai, Giorgio. Maar ja, waar link je die naam dan aan. Het was de 2e naam van mijn grote held, Tazio Nuvolari. Tazio als naam is uitgesloten. Niet uit te spreken in andere taalgebieden, Giorgio wel. Maar dat hem niet worden, te ver gezocht. Giulia dan toch maar?

    Beantwoorden
  • 21 januari 2015 om 23:24
    Permalink

    Zou het niet zo zijn,

    Dat de naam en of type aanduiding allang bekend, of dat ze er al liggen, echter dat ze bij FCA nog even de mening van het publiek mee willen nemen?
    Een stukje marktonderzoek, om zo de ‘grande finale’ van de nieuwe AR tot inde puntjes te finetunen.

    In elk geval lukt het om de geruchtenstromen europa-breed weer lekker leven in te blazen en dus aandacht te genereren. Zoals het ware Italianen het betaamt; met veel ophef en een vleugje ’te’ drama

    Beantwoorden
  • 22 januari 2015 om 11:57
    Permalink

    Blijft vooralsnog gissen en gokken. Het is bij AR in het verleden altijd een mixje van nummers en namen geweest. Lancia was(is) daar consequent in, merk wat grossierde in vele schitterende namen. Een naam maakt bij ons natuurlijk veel meer los, klinkt als muziek in de oren. Al zal de Italiaan het als normaal ervaren. Ik ga voor Alfetta.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2015 om 13:33
    Permalink

    Ze kunnen ook voortborduren op Brera en een andere wijk uit Milaan nemen. Keuze genoeg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.