Vandaag in de ring!
Vandaag is het dan zo ver. Marchionne zal zijn plannen voorleggen en minister Scajola ook.
Wordt het een goed huwelijk tussen de macht en de grootste werkgever van Italië, of wordt het een bittere strijd waar nog lang geen einde aan zal komen? Het heetste hangijzer is natuurlijk de fabriek op Sicilië, omdat de regering juist zoveel mogelijk wil investeren in het zuiden. Berlusconi wil beneden Rome een nieuwe politiek voeren en Fiat vormt daarbij een belangrijk onderdeel. Marchionne zal daarentegen juist het standpunt verdedigen dat FGA zich drastisch zal moeten herorganiseren in belang van het bedrijf en haar toekomst. Termini Imerese valt daar buiten.
Maar er zit meer achter de aantijging van de regering en de vakbonden. Wat Marchionne voor de voeten geworpen zal krijgen, is namelijk de diep gewortelde angst dat FGA op den duur eerder uit heel Italië zal verdwijnen dan dat het in het vaderland zal blijven. Deze angst heerst nu helemaal sinds het sprookjeshuwelijk tot dusverre met de Amerikanen. Het gaat dus ‘deep down’ eigenlijk om de lange economische bloedband tussen moeder Fiat en Italië op zich. Het is aan de succesvolle CEO, die de afgelopen jaren een ziek bedrijf nationaal en internationaal weer vitaal wist te krijgen, om dit te weerleggen middels goede argumenten. Iets waar iemand als Marchionne doorgaans geen gebrek aan heeft.
De cijfers die Scajola zal voorleggen hebben vooral te maken met de intensiteit van investeringen door FGA in Italië. Volgens de minister van economische ontwikkeling moet deze drastisch omhoog. De productie aantallen in verhouding tot het aantal verkochte auto’s in Italië is namelijk vele malen lager dan in omringende landen. Slechts 30,5% komt van de eigen industrie. In Duitsland is dat maar liefst 179%, in Spanje 166% en in Frankrijk 105%. FGA produceerde voor de eigen markt vorig jaar 650.000 voertuigen. De vakbonden eisen nu dat dit er minstens 1,6 miljoen moeten zijn.
Een ander belangrijk onderwerp is de subsidie in de vorm van sloopregelingen en kortingen. Marchionne zal hierbij het een en ander opwerpen als het gaat om de inzet van de regering Berlusconi. FGA betaald volgens Marchionne nog steeds het over grote deel uit eigen zak. Scajola zal op zijn beurt duidelijk maken dat de regeling in het belang moet zijn van het land en niet alleen van FGA. Daarom zal de regeling ook in overeenstemming met de EU worden afgebouwd.
Het industriële plan van FGA zelf zal tot in detail op 20 en 21 december naar buiten gebracht worden. Ook de virtuele presentatie van de nieuwe Alfa Romeo uit het C segment, zal rond die tijd plaats vinden.
Blijf op de hoogte via AutoEdizione.nl en zegt het voort.