Update Lancia-Chrysler marktintroducties

Volgens de laatste berichten zijn dit de eerste stappen op weg naar de totale kruisbestuiving tussen Lancia en Chrysler.

Lancia is exclusief voor de Europese markt bestemd op Groot BrittanniĆ« en Ierland na, terwijl Chrysler het in de de VS en later ook daarbuiten opnieuw zal gaan proberen. Het lijkt er (gelukkig) op dat enkel de opvolger van de Phedra een ‘ge-rebadge-de’ Chrysler zal worden wat betreft het nieuwe Lancia. Dit betreft de onlangs in persfoto’s getoonde grondige upgrade van de huidige Grand Voyager. Dit model zal in Lancia-tenue samen met de nieuwe Ypsilon begin volgend jaar, het nogal kleine modellengamma van Lancia komen versterken. De oude driedeurs Ypsilon blijft in de eerste maanden daarna nog leverbaar, voordat in Termini Imerese verderop in het jaar de stekker er definitief uitgaat. Eind volgend jaar zal de nieuwe 300C op de Amerikaans markt verschijnen. Deze zal een milde facelift aflossen die eind dit jaar op de Amerikaanse markt komt. Deze is ontworpen door de designers van Lancia en zal ongeveer in dezelfde periode ook met Turijns logo (en grille) naar Europa vertrekken. De Lancia versie zal dus met minimale verschillen op de Europese markt debuteren als feitelijke opvolger van de Thesis. Dit model kan worden gezien als het eerste echte model dat in totale samenwerking tot stand is gekomen.

Dat dit nieuwe grote E segment model naar verwachting aan zal aansluiten op de huidige Lancia-stijl, bewijst de introductie van de Delta als C segment Chrysler volgende zomer in de VS. Daar komt even later de nieuwe Ypsilon bij, die wij begin volgend jaar dus al bij de dealer zullen aantreffen. Deze verschijnt in de herfst van 2011 in Amerika als kleine Chrysler.

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Update Lancia-Chrysler marktintroducties

  • 24 september 2010 om 12:25
    Permalink

    Dit plan lijkt me een stuk verstandiger dan de eerdere geruchten. De Phedra zelf was ook zeer herkenbaar als gerebadgde Fiat/PSA kloon. Maw nooit een auto met sterke eigen identiteit geweest. Een Grand Voyager met Lancia grille kan in die logica goed passen. Voor de andere modellen zag ik dat al een stuk minder zitten en als je op deze berichten kunt afgaan, zal het nooit zover komen. Die blijven gelukkig als Lancia herkenbaar… (de grote uitdaging wordt natuurlijk de E segment Lancia. Met zeer kritisch (en conservatief) publiek in dat segment moet dit wel in 1 keer goed worden neergezet als italiaanse stijl limo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.