Unieke Lancia Astura Pininfarina onder de hamer in Silverstone
Lancia was begin vorige eeuw –voordat het later weer wat naar de achtergrond verdween- een internationaal zeer gewaardeerd luxe merk en producent van zwaardere voertuigen. De erkenning kwam voornamelijk dankzij het technisch vernuft waarmee oprichter Vincenzo Lancia, zijn creaties vorm wist te geven. Van Britse tot Russische adel wist waar het chique Italiaanse merk voor staat; moderniteit, kwaliteit en elegantie. Dat laatste werd vooral dankzij de inbreng van eveneens in Turijn aanwezige carrosseriebouwers gerealiseerd, die nauw samenwerkten met de fabrikant aan de Corso Peschiera.
Zoals bijvoorbeeld (Pinin)Farina, die deze majestueuze en voor die tijd geavanceerde Lancia Astura ‘Drophead CoupĂ©’ tekende in 1933. Dit puntgave exemplaar met chassisnummer 30-2091 en motorbloknummer 1094 (2600 V8), wordt binnenkort geveild tijdens de International Trophy Sale in het Engelse Silverstone. In 1972 werd de auto gerestaureerd.
De naam Astura stond in navolging van de Lambda, voor prestigieuze grote personenauto’s. Daarom werd dit exemplaar op 18 mei 1933 gekocht door de uit Sint-Petersburg afkomstige Baron de Gunzburg. Maar ook in Nederland had men oog voor het grandioze merk uit Turijn. De auto kwam namelijk vervolgens naar Nederland. Eerst werd het bezit van de gebroeders Suiker, later nam een handelaar uit Haarlem die Takken heette, de Astura van de Amsterdamse ondernemers over. Vervolgens werd de Lancia gekocht door de huidige Britse eigenaar. Een zeer overzichtelijke geschiedenis dus voor dit topstuk dat tot de 130.000 euro kan opleveren.
Ja mooie Lancia, toch wel veel geld, benieuwd wat dat nog opbrengt.