Uitgelekte gegevens tonen officiële cijfers Alfa 4C
Volgens het blog carscoop zijn de uiteindelijke cijfers van de Alfa Romeo 4C anders dan tot nu toe bekend is geworden. Men meent het zeker te weten dankzij uitgelekte informatie van een Zwitserse dealer. Deze dealer weet nu al meer vanwege de aanstaande salon van Genève, waar de productieversie van de 4C getoond zal worden. We weten uit ervaring dat Alfa Romeo Zwitserland nauw betrokken is bij de realisatie van de stand in Genève.
Het zijn lagere getallen maar niet minder indrukwekkend. Er komen drie varianten, waarvan de eerste 240 pk heeft en een gewicht van minder dan 1000 kg (ongeveer 3,5 kg/pk). Een tweede meer extreme versie, heeft 270 pk en dus een iets hoger gewicht en heet volgend dit gerucht ‘Stradale’ en moet debuteren in 2014. Op die basis komt met hetzelfde vermogen een circuitversie die men nu ‘Racing’ noemt. De achterwielaangedreven tweezitter heeft een goede instap voor een dermate lage auto, dankzij speciale scharnieren voor de portieren. De Targa volgt kort na de gesloten versie.
Iets realistischer waarden. Een moderne sportieve auto onder de 1000kg houden is een hele kunst. Zonder veel electronica, isolatie, airbags en airco beperk je je doelgroep te veel. 240pk is als instapper ook meer dan genoeg. Mag zelfs nog wat minder. Stap maar eens in een elise. Erg spartaans en bijna 150pk. Even kicken maar na een rit in de elise is het ook wel weer een feest om relaxed in mijn dagelijkse auto te stappen. In een later stadium kun je dan nog leuke dingen doen met QV of GTA versies.
240pk is inderdaad voldoende voor zo’n lichte auto. Hopelijk veranderen ze niet teveel aan de stylingdetails.
Belangrijker nog: met 240 pk zal de auto ook prijstechnisch een breder publiek kunnen aanspreken! Ik vond bijna 300 pk voor 55k€ onwaarschijnlijk.
Belangrijker dan het aantal pk’s en de topsnelheid zijn de wegligging en het stuurgedrag. Ik hoop op een messcherpe auto die een nieuwe standaard zet.