TwinAir: Het ware 500 gevoel is nu écht terug!
Met een naar achteren gerold dakje over smalle weggetjes terwijl je de vogels heel goed kunt horen. Het ochtendzonnetje dat toch al warm aanvoelt… en dat donkere typische bromgeluidje dat ik in mijn geval nog heel goed ken van vroeger, toen mijn oma druk gebarend naast me zat in haar Fiatje op weg naar die overvolle Italiaanse markt op een vroege zaterdagochtend. Die geluiden, geuren en kleuren knallen door m’n geheugen terwijl de wegmarkering en de struiken aan me voorbij schieten.
Het verschil zit ‘m dus enkel in het feit dat ik al een stuk ouder ben inmiddels en de rit nu plaats vond in een meer comfortabele en moderne herinterpretatie van de ‘Cinquino’ door een prachtig Zuid Hollands landschap. Maar wat bracht nu werkelijk die heerlijke shot van jeugdherinneringen door m’n knar? Het antwoord is simpel… De luide roffel van het splinternieuwe TwinAir krachtbronnetje onder de kap. Het is als vanouds en klinkt en voelt werkelijk als een meesterwerkje! De ‘Bicilindrico’ zoals ik ‘m liever noem, is in combinatie met de turbotechniek gretig, zuinig, comfortabel, schoon, mooi en briljant. Maar ondanks dat het een compleet nieuw verhaal vertelt over nu en wat Fiat ons in de toekomst brengen zal, is het dus ook nog eens pure nostalgie.
De TwinAir met 85 pk in dit altijd even mooie jasje, is m’n eerste nabije ontmoeting met de 500c en geeft me het gevoel dat ik daarvoor het juiste moment heb uitgekozen. Tussen de huizen door hoor je goed hoe geweldig dit nog altijd uiterst mooie autootje klinkt. Uniek in de wereld en vooral nu dus zowel technisch als esthetisch een baanbrekend product te noemen. Want wie in de wereld heeft het nog meer zo goed in een blok weten te gieten van twee cilinders met 900 cc, dat wel bromt maar niet trilt? Juist, niemand! De zogenaamd zuinige driepits alternatieven van tegenwoordig kun je vooral spartaanse rammelbakken noemen met het karakter van iets uit de DDR… Da’s ook nostalgie, maar meestal verlang je er niet naar terug. Nee dan deze 500 TwinAir. Ik kan me een oud Italiaanse reclamespotje herinneren over de Cinquecento, waarin iedereen spontaan verliefd werd zodra je erin zat. Daar waar het bij de Cinquecento wat geforceerd overkwam, lijkt de 500 TwinAir die mediterrane verliefdheid haast vanzelf bij je op te roepen. Ondanks dat blijf je er nog stoer in kijken ook, want deze 500c met ultra gedownsized blokje en handbak komt net zo vlot vooruit als een 1.4 16v. Daarom verdwijnt deze laatste nu uit de Nederlandse optielijst.
Echt een topprestatie van de mannen uit Turijn, want het zeer kleine blokje voelt nooit lui (max. koppel van 145 Nm bij 1900 toeren, 0-100 in 11 sec.) en verbruikt intussen 30% minder dan normaal bij deze cijfers het geval is. Zuinigheid is gegarandeerd met de ECO knop op het dashboard ingedrukt. De top van deze auto stopt pas boven de 170 km per uur terwijl je gemiddelde verbruik rond de 4 liter zit op de 100 km. De uitstoot is zeer laag met 95 gram CO² per km. Het Start&Stop systeem deed bovendien ook z’n werk voor een open brug. De versie van onze korte rij-impressie bij de importeur kost zo’n achttien en een half duizend euro en had prachtige rood lederen meubilair. Er komt straks ook een 100 pk versie, maar met deze voldoende pittige 85 pk variant, is dat niet iets waar je echt halsreikend naar uitziet. De aantrekkelijke TwinAir heeft zoveel sterke punten dat je er ook verkooptechnisch heel veel van mag verwachten. Fiat zet hoog in met dit zeer compacte maar afgetrainde milieubewuste blokje, dat dankzij knappe technologische oplossingen eigenlijk zeer comfortabel blijft in rijgedrag onder alle condities.
De TwinAir is Italiaanse nostalgie met de betere standaard van 2010.
[nggallery id=427]
Erg leuke combinatie! Hoe is het geluid in combinatie met het gevoel wanneer te schakelen bevallen. In de diverse media las ik dat je door het geluid vaak te laat een hoger verzet in legt. Is uiteraard een gewenningsproces.
Ik joeg ‘m op smalle weggetjes soms even bergop behoorlijk in de toeren omdat het zo’n toffe sound is. Maar ik had nooit last van te weinig power door te laat schakelen ofzo.
Met exact de Fiat 500C TwinAir op de foto heb ik tijdens mijn zuinigheidsrit (afstand van ruim 70 kilometer) die ik met alle eco-auto’s doen 1:31,95 gehaald. Mijn record tot dan toe stond op naam van de Nissan Pixo met 1:27,4. Zelfs met de VW Polo BlueMotion diesel moet je moeite doen om een dergelijke waarde te halen, echt bizar goed!
@Daan van der Keur: Daan, kun je daar eens iets meer over vertellen? Wat voor traject, hoeveel km had de auto gereden, gebruik je nog speciale trucs voor het zuinig rijden? Is er ergens een lijstje te vinden met je resultaten?
@Harrie: Mijn vaste zuinigheidstraject=Shell benzinepomp N206 Katwijk-Binnen->N206 Vogelenzang->N201 Zandvoort->N200 Overveen->N201 Zandvoort->N206 Vogelenzang->N206 Formule2 benzinepomp De Zilk=62,8 km exact volgens Google Earth. Mijn rijstijl is eigenlijk heel simpel, ik geef heel gedoseerd gas, rij overal de maximum snelheid, dus 50 km/u waar ik 50 mag, 60 km/u waar ik 60 mag etc. Verder rem ik het hele traject af op de motor maar zorg er wel voor de dat bochtensnelheid hoog blijft want daardoor hoef ik na een bocht of rotonde niet veel gas bij te geven om weer op snelheid te komen. Het is vooral een kwestie van heel veel oefenen en uiteindelijk is het me nu 3 keer gelukt om dit traject met 0 keer remmen af te leggen. Ik weet niet meer uit mijn hoofd wat de kilometerstand was van de Fiat 500C TwinAir die ik mee had.
@Harrie: Soms rij ik ook wel eens een iets langer traject tot de volgende benzinepomp in Katwijk aan Zee bij ’t Heen en die is dan rond de 70 kilometer lang.