Twee nieuwe modellen uit Pomigliano en Melfi?
Steeds meer bonden en fabrieksmedewerkers in Italië vragen zich af wat de volgende stap is van FCA qua investeringen. Enkel in Cassino, waar de Alfa Romeo modellen Giulietta, Giulia en Stelvio van de band rollen lijkt alles voorlopig koek en ei. In Mirafiori wacht men nog het langst en in Pomigliano d’Arco weet iedereen dat ondanks de populariteit van de Panda, je niet van één model kunt leven. Zelfs in het de afgelopen jaren erg florerende Melfi, ziet men de productiestop van de Punto medio volgend jaar, met angst en beven tegemoet.
Toch zijn er signalen dat de volgende stap wel degelijk aanstaande is, maar dat FCA simpelweg het juiste moment afwacht. Dat laatste heeft vooral met het financiële plaatje te maken. Zo is Pomigliano d’Arco afhankelijk van het verder uitrollen van de plannen rond Alfa Romeo. De volgende generatie Fiat Panda komt zoals vaker is verteld, weer uit het Poolse Tychy, waarna in de fabriek nabij Napels een nieuwe productie zal zijn geïnstalleerd. Het is dan inmiddels eind 2019. Melfi kan intussen niet van de 500X en de Renegade alleen leven, ook al verschijnt van beide modellen komend jaar een grondige update (foto onder).
De site Passione Auto Italiane meldt nu dat vanuit de gelederen van FCA het geluid doorklinkt, dat zowel Melfi als Pomigliano binnenkort op twee nieuwe modellen kunnen rekenen. Melfi krijgt sowieso een nieuw model erbij. Overigens zal de Punto door een compleet nieuw B-segment model vervangen worden. Deze zal enkel het nieuwe platform van de Braziliaanse Argo gebruiken en uitgerust worden met nieuwe Firefly motoren en hybride techniek (plus een schonere ureum dieselmotor).
Welke modellen we uit Italië kunnen verwachten is nog maar ten dele zeker. Wel weten we dat de nieuwe C-segment SUV van Alfa Romeo vanaf eind 2019 of begin 2020 uit Pomigliano d’Arco komt. Het genoemde tweede model is wellicht een Fiat-variant op hetzelfde platform, al kunnen we een nieuwe Giulietta ook nog niet helemaal uitsluiten. Dit model zal in ieder geval in een tweede instantie tot stand komen. Voor Melfi blijft het slechts gissen. Een nieuwe Punto is niet geheel aannemelijk, aangezien FCA dit model zo goedkoop mogelijk zal wensen te produceren (Servië?). Mogelijk gaat het op termijn om twee nieuwe modellen met dezelfde basis. De nieuwe reeds aangekondigde (grotere) 500 en op termijn een nieuwe Lancia Ypsilon met dezelfde basis, is een theorie die je hier op los kunt laten. Dat laatste zou overigens min of meer een bevestiging zijn van het feit dat FCA ook Lancia op de langere termijn zal willen herpositioneren als merk. Al was het om te beginnen eerst alleen nog in Italië.
Ik dacht dat er eerst een grote suv zou komen?
Goede plannen. Nu waarmaken! Wel opmerkelijk dat de Panda nu wel succesvol kan worden gebouwd in Italië maar dat de Tipo of Punto-opvolger in een land met lagere lonen moet worden gebouwd. Ik zie het niet. Is de 500L in gelijke uitvoering nu echt veel goedkoper dan de 500X?
Maar goed, een mooie nieuwe Lancia built in Italy is altijd goed nieuws. En een goede opvolger van de Punto ook. Al vind ik ook de huidige Punto een heerlijke auto. Maar opvolger met iets meer binnenruimte, nieuwe benzinemotoren en nieuwe elektronische snufjes zou het zeker goed gaan doen.
Waar wordt overigens de opvolger van de 500 gebouwd? Weer Polen?
Cc hans
De bedoeling is dat er in italie alleen nog primium auto,s worden gebouwd.
Voor de kenners, ureum dieselmotor is gewoon een AdBlue dieselmotor.
Nou ja, het zit in de uitlaat: De motor hoeft er geen speciale functionaliteit voor te hebben, dus het zegt weinig over de gebruikte motor. Ik verwacht gewoon de bekende 1.3 Multijet, die nog altijd tot de beste dieselmotoren in de industrie behoort.
Ik hoop dat we snel meer horen over deze nieuwe B-segmenter.
Hoekree
De 500 is toch behoorlijk premium? Duidelijk duurder dan de Panda die op dit moment in Italië wordt gebouwd terwijl de 500 in Polen wordt gebouwd. En als de 500L niet premium is, waarom dan toch op de markt onder de naam 500?
Ik begreep eerder dat Fiat wil stoppen met diesels in kleine auto’s omdat ze met emissiereductie te duur worden. Wel eens dmantione dat de huidige 1.3 een van de fijnste en beste motoren in dit segment is.
Premium daaronder vallen volgens fca ferrari maserati en alfa romeo en voor fiat is straks helaas in italie geen plaats meer om te bouwen.
Ik blijf het idee hebben dat de nieuwe B-segmenter gewoon de 5-deur Fiat 500 gaat worden, het grotere broertje van de 3-deur versie, met als basis de Argo.
Verder is het afwachten was ze met de volgende generatie Panda gaan doen.
De 500, Ford Ka en Panda staan nu alle 3 op de zelfde bodem plaat, de Ford Ka RU8 word al niet meer gemaakt en is vervangen door de nieuwe 5-deur Ford Ka+.
De vraag is dan ook of de nieuwe 3-deur 500 en nieuwe Panda nog steeds op de zelfde bodemplaat gebouwd gaan worden, waarbij door het wegvallen van de Ford Ka de kosten zullen stijgen.
De Lancia Ypsilon staat ergens anders op en had een 8 cm langere wielbasis dan de Panda en 500.
Of de 3-deur 500 en Panda groter gaan worden is nog maar de vraag lijkt mijn, want dan komen ze te dicht bij het B-segment.
Denkbaar is dat de 3-deur 500 en Panda doorontwikkelde worden to EVO modellen, waarbij de bestaande carrosserie een grote upgrade krijgen, maar in grote lijnen het zelfde blijven.
Tevens vraag ik mijn af of een 3-deur 500 nog wel toekomst heeft, je ziet ook bij de A-segment concurrentie de 3-deur versies verdwijnen, en het hele grote succes van de Panda is mede te danken aan de 5 deuren.
Ook als FIAT zou overwegen de 3-deur 500 te strepen en daarvoor in de plaats een nieuwe generatie 3-deur Panda te introduceren denk ik niet dat dit dan toekomst heeft.
“Ik weet niet waar ze mee bezig zijn, daar in Turijn”. Zo sprak laatst mijn fiatdealer waar mijn Panda in onderhoud is. Ik sprak hem aan op mijn vraag wanneer de opvolger van de Punto wordt verwacht, want ik wil wel weer eens een overstap maken naar het B-segment. De huidige Punto is nog steeds een prachtauto maar begint toch wel na vele aanpassingen achterop te raken in vergelijking tot z’n concurrenten, zeker als het gaat over botsveiligheid, uitrustingsniveau, enz.
Op deze site werd op 11 oktober j.l. aangekondigd dat in november meer bekend zou worden. Daarbij een leuk, snel en veelbelovend schetsje. Dan op 12 januari j.l. pas het bericht dat de opvolger van de Punto op basis van de Argo in het najaar van 2018 wordt verwacht, mogelijk onder de naam Uno. Dat gaat dus nog even duren en voorlopig kunnen we ons dus weer bezig houden met ander nieuws: het updaten van andere modellen (een stripje hier en een kleurtje daar) en vooral het meer algemene nieuws over FCA. Ondertussen nemen concurrerende merken met hun B-segment een enorme voorsprong en dreigt Fiat zijn klanten kwijt te raken. Ooit gedacht dat het A- en B-segment de kurk was waar het concern op dreef. Blijkbaar niet dus. De opvolger van de Punto moet dan straks wel heel bijzonder zijn om zich tussen zijn concurrenten te handhaven. Ik ben al zeer lang en overtuigd Fiat-rijder. Met de Panda 1, de Uno, Punto 1 en 2, tweemaal Marea Weekend en nu de Panda 2 heb ik genoten van een bijzonder automerk in al zijn facetten. Mijn ongeduld wordt wel op de proef gesteld. Wat is er tussen de prachtige Panda, modepoppetje 500 en de ietwat lompe 500L nog als optie? Niets!