Twee assemblagelijnen en 3 modellen voor Mirafiori
Heel concreet zullen er het komende jaar en de fase erna twee assemblagelijnen en 3 nieuwe modellen geïnstalleerd en geproduceerd worden. Dat kwam deze week nog naar buiten naar aanleiding van de aangekondigde investering van bijna 1 miljard euro. Men verwacht dat de ene productielijn voornamelijk Maserati SUV’s samenstelt en dat de andere Alfa Romeo’s gaat bouwen met andere platformspecificaties. Over welk model naast de Levante en de SUV van Alfa Romeo van de band zal rollen is nog niets officieel bekendgemaakt. Het is ook mogelijk dat de ene lijn SUV’s van beide merken zal maken, terwijl de andere een sedan zal assembleren. Een ander scenario is dat de tweede lijn enkel Alfa’s samenstelt (sedan en SUV) op een uniek (D/E-segment) platform.
Uiteraard wordt in Mirafiori ook nog de MiTo geproduceerd (foto). Men zegt dat deze in 2016 geheel vervangen wordt, maar niemand weet of de fabriek in Turijn de opvolger ook daadwerkelijk weer mag assembleren. Aan de Corso Tazzoli zullen het komende jaar nog weinig werknemers de hekken passeren, maar zodra in juni 2015 de eerste Maserati’s worden opgeleverd voor transport, zullen dat dagelijks weer minstens 2000 personen zijn in 2 ploegendiensten. Daarmee zijn maar liefst 3200 werknemers nog steeds niet geholpen. Na de installatie van de tweede lijn kan dit aantal echter oplopen tot 3000 man in 3 ploegendiensten en uiteindelijk zelfs 4000 personen, onderverdeeld in vier productieteams. Met Grugliasco meegerekend heeft Fiat als alles goed gaat, nog voor 2016 weer tegen de 7000 mensen aan het werk binnen de speciale divisie voor premium auto’s te Turijn.
Goeie berichten.
Eigenlijk verwacht ik stiekem dat de MiTo naar Melfi gaat, heb nooit goed begrepen waarom die in Turijn wordt gebouwd.
@henk de MiTo werd in Mirafiori gebouwd omdat Melfi al op max capaciteit zat Idea en Musa (met nagenoeg zelfde platform) werden daarom naast MiTo in Turijn geassembleerd.
@ Lancia4Ever
Stonden de Idea/Musa niet op een “ouder” platform? Punto Classic zeg maar
@San: Klopt, maar ik heb altijd begrepen dat het verschil tussen dat platform en die van de Grande Punto, 500 (a en b liggen qua ontwikkeling altijd in elkaars verlengde) en MiTo niet heel groot is en dat het eerder om een evolutie gaat dan iets geheel nieuws. Het nieuwe B-small tot B-wide (begonnen met de Uno in Brazilië tot 500L en later ook Punto opvolger 500X/Jeepster/MiTo2 en nieuwe kleine MPV’s) wordt gezien als een heel andere modulaire bodem dat in drie en misschien wel vier maten uiteindelijk wordt toegepast. Door vrijwel alle fabrieken binnen het concern produceerbaar (ook Pomigliano bv). We hebben er ooit een bericht aan gewijd op AE. Ergens in 2010 geloof ik.