Turkse fabriek FCA nummer 1 van het land dankzij Tipo

Al decennia lang is de fabriek van Tofaş in het Turkse Bursa een stabiele partner van Fiat en 2016 gaat de boeken in als een van de meest vruchtbare jaren ooit. Maar liefst 383.000 duizend auto’s rolden van de band en de capaciteit van de fabriek wordt momenteel zowat maximaal benut. Twee jaar geleden was dat nog maar de helft van het totaal en was men zelfs afhankelijk van mede-investeerders (GM). Inmiddels lijkt dat een ver verleden, vooral sinds het nieuwe C-segment model op FCA’s compacte platform (B-wide) is geïntroduceerd. Ladingen vol Tipo’s gaan maandelijks naar de andere kant van de Bosporus, voornamelijk naar Italië, maar grote aantallen blijven ook in eigen land, met Egea als typeaanduiding. En dat is nog niet alles, want er zijn ook nog Dodge Neon varianten die een lange tocht richting Mexico afleggen.

Daarnaast is er ook nog de succesvolle Doblò, die tevens als Ram Promaster overzee wordt afgeleverd. Ook de Fiorino rolt nog bij Tofaş van de productielijn. Allemaal goed voor circa 40.000 auto’s per maand, met als resultaat dat de Tofaş Türk Otomobil Fabrikası a.ş. de best renderende autofabriek van Turkije is, aldus directeur Erol Cengiz. Één op de vier in Turkije verkochte auto’s is momenteel een Fiat en die verhouding geldt eveneens voor de export. In totaal waren in 2016 280.000 auto’s voor de export bestemd. Dit is zelfs op mondiaal niveau een heel hoog aantal. In 2016 zijn rond de 100.000 Tipo’s besteld voor aflevering op de Europese markt. Men verwacht een toename van rond de 11% voor 2017. In Bursa werkt men richting een rendement van 450.000 eenheden op jaarbasis, waarvan 70% voor de export zullen zijn.

De productie van de Fiat Tipo/Egea is vanaf 2014 met 72% toegenomen en neemt nog altijd toe. De export is de afgelopen drie jaar met 96% gegroeid. De omzet is met een vergelijkbaar percentage toegenomen. Van 7,4 miljard naar 14,2 miljard. In 2017 hoopt deze productielocatie van FCA al de 400.000 grens te passeren.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Turkse fabriek FCA nummer 1 van het land dankzij Tipo

  • 7 februari 2017 om 14:51
    Permalink

    Had dit gisteren al vernomen ,;maar wat een geweldig nieuws toch dit.
    Nu nederland nog veroveren met de tipo.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2017 om 15:40
    Permalink

    @hans,

    Dat zal niet snel gebeuren daarvoor moeten er andere motoren in die minder co2 uitstoten volgens de folder tot die tijd is hij door de extra BPM lang niet zo interessant als in de landen om ons heen. Dit is ook 1 van de reden dat we hier de Giulia niet veel zullen zien zolang de instappers. Het prijs kaartje van het vorige top model voorbij gaan 🙁

    Beantwoorden
  • 7 februari 2017 om 17:52
    Permalink

    @AR159: Eens voor wat betreft de Tipo, maar bij de Giulia heeft dat niets te maken met de BPM en de CO2 uitstoot. Die is voor de Giulia juist heel gunstig t.o.v. vergelijkbare concurrenten. Alleen heeft FCA bij de Giulia gekozen om geen instapmotoren te leveren, zoals Audi en BMW bv wel doen. Misschien omwille van imagebuilding, ik weet het niet. Een beetje zielige vertoning vind ik het wel hoor, zo’n BMW 318 met een 1,5 liter 3-cilinder onder de motorkap. Maar ja, zo verkoopje wel 5 tot 10x zoveel als Alfa, dat is een feit.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2017 om 20:43
    Permalink

    @mareblu

    Verkeerd begonnen met mijn zin want de co2 uitstoot is niet de reden dat we hem in NL niet zo veel gaan zien als de 156 en de 159 zie ik ook niet snel geëvenaard worden als ik kijk hoeveel Giulia’s op de weg zie. Gelukkig doet hij het in de andere landen om ons beter :). Er rijd hier er maar 1 in de buurt rond maar wel een QV 🙂

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 10:31
    Permalink

    Tsja, de Giulia mist helaas ook gewoon de wauw-factor. Zag er laatst een staan in het blauw, met 19 inch wielen maar ik werd er niet hebberig van. Vooral die achterkant is echt een teleurstelling.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 11:49
    Permalink

    @OneFiveNine,

    Ik kan je niet echt ongelijk geven, ze heeft net niet de ‘wauw-factor’, heb haar tot nu toe één keer voorbij zien komen. Vond haar niet echt er uit springen, een beetje onopvallend zelfs(afgezien van de neus) en verrassend klein(in mijn optiek wel een positief punt!). Het kan zijn dat het moet groeien in mijn beleving, dat deed 156 bij mij ook.
    Enfin in sommige kleuren doet de Giulia, het beter dan ander, bijvoorbeeld wit, staat ‘haar goed, grijs breekt haar daarentegen weer helemaal af(alle fifty shades ;-)).
    Van de zijkant genomen zie ik nagenoeg geen verschil met een BMW 3-serie en dat vind ik een minpunt(maar de 1e BMW 3 was een geslaagde copie van de Giulia GT sprint. Dus dat jatten van stijl-elementen houd je toch, het had hier wel wat minder gemogen, wat mij betreft).
    Anderzijds en daar zijn de designers wel degelijk in geslaagd; de Giulia heeft als doelstelling flink wat cash te genereren, WERELDWIJD. En als je dan met een uitgesproken Italiaans design op de proppen komt, dan kader je je potentiele koop-publiek wel klein in… Niet de bedoeling van iets dat een verkooptopper moet zijn.
    Dus resumé; nee echt Italiaans design en flair ontbreekt het haar in mijn ogen. Maar gezien het feit dat ze binnen 2 jaar is ontworpen van ‘bottom-scratch’ tot een compleet nieuw model en met het concept cash-cow in het achterhoofd en weer een nu al legendarisch rijgedrag(AR-unique sellingpoint!!!), is het dan wel weer een geslaagd ontwerp, sterker nog; een prestatie van jewelste en spot-on!
    Nu hopen dat de marketing van FCA de rest van het kopers-publiek, goed heeft ingeschat!

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 12:00
    Permalink

    Eerst ook geen waauw gevoel. Maar nu ik hem bijna dagelijks zie wordt ie steeds mooier

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 12:13
    Permalink

    Ik snap het ontwerp wel, het moet een breed publiek aanspreken. Maar ik wil geen Alfa omdat ‘ie ‘iedereen’ aanspreekt. Het verfijnde van eerdere modellen ontbreekt gewoon en dat is jammer. Aan de andere kant, de Mito en Giulietta moesten ook groeien, dus wie weet komt het nog goed 🙂

    Beantwoorden
  • 8 februari 2017 om 18:08
    Permalink

    Smaken verschillen natuurlijk, in de media wordt veelal de loftrompet gestoken over het fraaie uiterlijk van de Giulia.
    Persoonlijk vind ik de auto een verademing en een opvallende en elegante verschijning.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.