Turijn straks geboortegrond van grote Maserati’s en Alfa Romeo’s

Levante

Alfa Romeo’s hogere segmenten zullen de komende jaren worden gedeeld met Maserati en zullen op twee verschillende locaties in Turijn van de band rollen. Dit gegeven zorgt dat het hoog tijd is voor een nieuw optelsommetje op deze maandagmorgen in maart 2013. We hebben al vaker gezegd dat om enigszins vat te krijgen op het grotendeels onbekende toekomstplan van Alfa Romeo, je het beste de ontwikkelingen rond Maserati in de gaten kunt houden, aangezien daar al meer over is bekendgemaakt. Quattroporte, Ghibli, Levante zijn al in de maak, maar straks volgt ook GranSport en wie weet ook namen als Kamal, 6C en Giulia.

De werknemers in de Italiaanse auto-industrie tasten in deze barre tijden nog voor een groot deel in het duister, maar de intentie om voornamelijk grotere auto’s voor de export te produceren, is al een tijdje duidelijk en werd zelfs even tastbaar met de in productie name van de nieuwe Quattroporte, in de ‘Avvocato Giovanni Agnelli Plant’ te Grugliasco (foto’s onder). Op deze zelfde locatie rolt binnenkort ook de E-segment Ghibli al van de band.

grugliasco

Mirafiori zal vervolgens als eerste naar de productie van een tweetal SUV’s kunnen uitzien. De Maserati Levante (zie afbeelding boven) trapt af in 2014 en een Alfa Romeo op hoge poten volgt niet lang daarna. Deze twee modellen zullen de bestaande segmenten mogelijk wat in beweging brengen en qua maatvoering tussen het D- en het E-segment in komen te staan. Dat geldt eveneens voor een nieuw achterwiel- en vierwielaangedreven topmodel van Alfa Romeo waar volgend jaar misschien al aan begonnen wordt. De basis is grotendeels die van de Ghibli maar wordt in de wandelgangen al aangeduid als een totaal nieuwe modulaire aluminium ondergrond (verschillende lengtematen dus), waar niet alleen Maserati en Alfa Romeo van mee zullen profiteren, maar ook merklabels als Dodge/SRT en uiteindelijk Chrysler/Lancia.

Het nieuws dat we vandaag aan deze opsomming toe kunnen voegen, is het feit dat Maserati in 2016 een nieuwe coupé zal introduceren met de naam GranSport. Dit is niet zoals eerder werd aangenomen een tweezitter met middenmotor op dezelfde basis als de 4C, maar een D/E segment model met een in de lengte geplaatst blok voorin en vier zitplaatsen. Vooral nieuwe 6 cilindermotoren vinden hun weg naar dit model en andere toekomstige producten uit Mirafiori. Maserati wordt dus opnieuw het merk van diverse GT’s en het is niet ondenkbaar dat Alfa Romeo hier van mee zal kunnen profiteren, met bijvoorbeeld de initialen ‘6C’. Met andere woorden een coupé naast de nieuwe vierdeurs. Voor het jaar dat op deze nieuwe introductie volgt (2017), verwacht men ook een open versie van de GranSport. Kortom goed nieuws voor de grote Fiat-fabriek in Turijn.

grugliasco2

De opvolger van de GranTurismo zal intussen in het hoogste segment z’n basis delen met de nieuwe Quattroporte. Volgens het Britse CAR Magazine zien we in 2015 bovendien een Maserati met middenmotor debuteren op basis van de LaFerrari. Deze zal in Maranello als opvolger van de imponerende MC12 worden gerealiseerd.

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Turijn straks geboortegrond van grote Maserati’s en Alfa Romeo’s

  • 25 maart 2013 om 14:35
    Permalink

    Niet als de modellen aanzienlijk verschillen; Qua lengte (Alfa meer D dan E en Maserati andersom)en qua prijsstelling. VAG doet dat ook dat op verschillende manieren rekken en trekken aan een bepaald platform. 😉

    Beantwoorden
  • 25 maart 2013 om 15:25
    Permalink

    @Lancia4Ever

    Ja VAG komt hier altijd mee weg. FGA wordt hier altijd op afgerekend.

    Beantwoorden
  • 25 maart 2013 om 20:50
    Permalink

    Jammer dat Arese te laat was eigenlijk want de Bertone fabriek had natuurlijk ook Arese kunnen zijn voor het maken van deze auto’s.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 25 maart 2013 om 23:17
    Permalink

    @squadra: Ja 10/15 jaar eerder mss wel, al is Grugliasco logistiek veel interessanter omdat het midden in een grote toeleveringsindustrie ligt waar ook al het plaatmateriaal geperst wordt en weet ik wat nog meer. Het is het hart van de grote Italiaanse auto-industrie. Vroeger was het van hier tot in Mirafiori (en Rivalta in het zuiden plus Chivasso in het noorden) een drukte van belang.

    Beantwoorden
  • 26 maart 2013 om 01:12
    Permalink

    Barre tijden in de italiaanse auto industrie, net als de winter 2012/2013, die ook te lang duurt. Volgens CAR Magazine staat de alfa variant van de ghibli in 2015 op de rol. 😥

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.