Tot 2022 alleen twee compacte SUV’s voor Alfa Romeo

Alfa Romeo fans zullen tot 2022 eerst nog met relatief weinig tevreden moeten zijn. Het merk krijgt voorlopig nog geen serieuze injectie op het gebied van exclusieve nieuwkomers, zoals een GTV op basis van de Giulia of de door Marchionne vlak voor zijn dood genoemde 8C. Maar ook komt er geen E-segment SUV of Giulia Sportwagon. Ja zelfs, de Giulietta krijgt geen directe opvolger, waarmee een bepaalde voor Alfa Romeo belangrijke doelgroep in onze ogen feitelijk niet meer bediend zal worden. Mike Manley verklaarde dat vandaag tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Het sportieve premium-merk van FCA, zal dus nog enkele jaren op serieuze input moeten wachten, omdat de focus elders ligt.

Alle aandacht gaat voorlopig uit naar de elektrificatie van het compacte segment in de vorm van modieuze Cross-overs/ SUV’s. De Tonale in het C-segment komt als hybride PHEV en er zal in 2022 een B-segment Alfa Romeo Cross-Over op de markt verschijnen die zowel hybride als volledig elektrisch zal zijn. Deze laatste komt tot stand in Turijn. De komst van een kleine Alfa Cross-over, is een aanvulling op gelijkvormige varianten van Fiat en Jeep. Lancia is daarin ook nu weer geen onderdeel. Het platform is mogelijk PSA’s Cmp (E-CMP indien elektrisch) die voor de Peugeot 208, Corsa en DS3 Sportback worden gebruikt. Fiat zal eveneens van dit platform gebruik gaan maken (Centoventi, 500X opvolger).

Deel dit artikel:

35 gedachten over “Tot 2022 alleen twee compacte SUV’s voor Alfa Romeo

  • 31 oktober 2019 om 21:08
    Permalink

    Gelukkig is ook nog Mercedes of Volvo als vervanger van Lancia

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 21:26
    Permalink

    “Relatief weinig tevreden” is nogal een understatement. Weer worden alleen maar echte Alfa-producten uit de plannen gesneden en krijgen we in 2022 (reeel is dat dus 2030) een elektrieke Peugeot met een alfa badge er op geplakt. Wat een extreeeeem slecht nieuws is dit. Zo geen hart voor Alfa Romeo bij dit management. Ik vind het zo jammer om alleen nog maar te lezen wat er niet gebeurd. Alfa was uiteindelijk beter afgeweest bij VAG. Dat ik dit ooit zou zeggen had ik nooit gedacht. Wat een aanfluiting is dit management… kansarm

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 21:27
    Permalink

    Nog even het laatste restantje klanten wegjagen.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 21:28
    Permalink

    Hoezo geen gtv op basis van de Giulia? Het platform en de motoren staan klaar. Sukkels

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 21:52
    Permalink

    Zolang er een Amerikaan in de persoon van sukkel Kuniskis aan het roer is, zal het niets worden. Je moet het merk begrijpen om er iets mee te kunnen doen. Kuniskis gaat vrolijk door met de SUV’s en crossovers waar de Amerikanen verzot op zijn. Toch moet het bedrijf na de fusie weer overwegend Europees worden, hoop dat een Europeaan het roer bij Alfa overneemt lijkt me het enige beetje hoop dat er is.

    FCA is nooit serieus geweest met investeringen in Alfa Romeo. Het was blufpoker van Marchionne.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 22:07
    Permalink

    Er is dus weer geen nieuws en ik had ook niets anders verwacht, langzaam gaat de kaars uit en rijdt iedereen tevreden in een ander merk met een betere aftersales,
    en probeer dan nog maar eens de klanten terug te krijgen, ik wilde eigenlijk helemaal niet reageren maar kan het toch niet laten.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2019 om 22:43
    Permalink

    …. maar laten wij eerlijk zijn: De weg terug naar Giuseppe Busso is voor ons liefhebbers een droom, maar daarmee verwordt Alfa Romeo tot het Donkervoort van Italië. Andere tijden. En laat die Tonale maar komen. Misschien wel een goed begin van een nieuw tijdperk!

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 07:06
    Permalink

    Geen nood Peugeot en Citroen gaat het zelfde kant op
    Investeren wordt alleen in Jeep gedaan

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 07:08
    Permalink

    Ik begrijp die keuze voor een B-uv totaaaal niet! Alfa Romeo heeft een andere doelgroep. Mensen die een elektrische B-uv kiezen als leaseautootje kiezen een saai hok waarvan ze het gevoel hebben iets nieuws en verstandigs te hebben gekozen. Die rijden in een VW met stekker.

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 09:07
    Permalink

    En zo worden dus de laatste klanten weggejaagd. Het is nu definitief over. De producten waar voorrang aan wordt gegeven zijn in mijn ogen maar auto’s met een Alfa badge, maar geen auto’s die het merk eer aan doen.

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 09:36
    Permalink

    Hopelijk komt er met Tavares een eind aan de luchtfietserij en onzinprognoses van SM en zijn medeplichtigen. Die gasten hebben echt alles verprutst!

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 10:35
    Permalink

    Met ieder bericht word je hoop op een vitale toekomst van Alfa Romeo nog verder de grond in gedrukt.
    Hoe kan Manley spreken over een koerswijziging naar aanleiding van de tegenvallende verkoopresultaten van het afgelopen jaar?! Denkt hij nou werkelijk dat de consument knettergek is? Als je NUL investeert in een merk, maar tegelijkertijd wel verwacht dat de verkoop lekker blijft doorlopen, dan snap je het werkelijk niet. FCA heeft een probleem met veel te veel Amerikanen in de top. Hopelijk doet de deal met PSA wat meer Europese invloed inbrengen, want op deze koers verder gaat alleen Jeep het overleven. Ondanks de overname van Fiat op Chrysler zijn het niet de Italiaanse merken, maar juist het voormalige Chrysler concerns die het meest hebben geprofiteerd van de fusie. Ongelooflijk mismanagement.

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 10:52
    Permalink

    Tja, weinig verrassend, maar des te teleurstellender, voor mij houdt het hier dus gewoon op met Alfa, misschien dat de GT nog opvolging krijgt door een 159SW of giulietta, maar daarna is het klaar, een SUV/Crossover met de marchio er op is onacceptabel, maar straks het enige wat je kan kopen, behalve een veel te dure en onpraktische sedan (waar is de “1.6 TS met wieldoppen” instapper? de 156 was een betaalbare auto voor jan modaal, de Giulia concureert met BMW etc..)

    Een aantal jaar terug gingen er geruchten over een overname van Alfa door VAG, ik zou er nu zonder nadenken voor tekenen, dan maar een 149 met een TSI blok tussen de Leon en de A3 in, alles beter dan deze onzin

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 11:08
    Permalink

    Het huis van Felice (si !) heeft twee garagepoorten. De eerste geeft uit op de openbare weg, waar hij zich aan het stuur van een muisgrijze ultrabasic Dacia dagelijks een weg baant door eindeloze files, een wirwar aan verkeersdrempels en een woud van flitscamera’s, om dan bij zijn thuiskomst een pak verkeersboetes en belastingformulieren in de bus te vinden. De tweede poort geeft uit op een razendsnel en bochtig circuit in zijn achtertuin, waar hij met zijn knalrode Italiaanse volbloed rondscheurt tot hij bijna bedwelmd wordt door de adrenaline. Nog steeds de beste investering die ik ooit heb gedaan, denkt hij bij zichzelf…

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 11:21
    Permalink

    En daar gaat de laatste klant. Wederom een roemrijk merk om zeep geholpen door lui die beter in de politiek zouden gaan. Daar doet men ook maar, zonder naar de klant/volk te luisteren. Hetgene de Alfa, Lancia klant wil is er niet. En neen dank u, voor mij geen SUV, Jeep,… ciao😢

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 18:19
    Permalink

    Gelukkig is men Stelvio nog maar 2 jaar oud , kan nog effe verder tot de nieuwe generatie op het toneel verschijnt!

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 19:19
    Permalink

    Je kan de twee aangekondigde modellen met wat fantasie zien als opvolgers van de Mito en Giulietta. Maar dan in SUV-trim. Daar is wat voor te zeggen gezien de populariteit van dit type wagen maar is ook een risico omdat het ver staat van de Alfa liefhebbers.
    Vooral verdrietig dat er geen nieuwe instap motor komt voor de Giulia en bovenal geen SW. Hoe veel extra investering is dat nu? Argument was dat de SW alleen in Europa populair is. Maar buiten Europa wordt ie al helemaal niet verkocht. Dus wat weerhoudt FCA???

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 21:05
    Permalink

    Ik wil geen Tonale en B-Suv, maar een waardige opvolger voor de MiTo en Giuletta!!! Ook al is het een gedeeld platform, kan mij niet schelen.

    Beantwoorden
  • 1 november 2019 om 22:52
    Permalink

    Wat klanten willen wordt niet naar geluisterd.
    Ik heb een bloedhekel aan automatische v-bakken, maar steeds minder auto’s is nog te koop met een handbak.
    Een auto met automaat is een apen dressuur.

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 13:53
    Permalink

    Het vijfjarenplan van juni 2018 was gewoon weer een zoethoudertje.Na de periode gepimpte Fiats en minderwaardige Opel Holden techniek was de Giulia een opmaat voor het hernieuwde Alfa. We zijn nu 5 jaar verder en dan lees ik dat de Giulia midcycle freshening krijgt in 2021. Betekent dat de opvolger 2026 komt?! Wat een schertsvertoning…..! Leve de echte,andere serieuze merken!

    Beantwoorden
  • 2 november 2019 om 16:51
    Permalink

    Kijk eens naar peugeot hoe die zijn modellen vernieuwen.

    Beantwoorden
  • 3 november 2019 om 19:22
    Permalink

    Ja Wim, over een paar bestaat Alfa niet meer, en dan wordt er gezegd dat er geen markt meer voor dit mooie merk was, maar dat is niet zo FCA heeft gewoon kapot laten gaan door niet tijdig met nieuwe middelen te komen.😥

    Beantwoorden
  • 3 november 2019 om 19:50
    Permalink

    Weet ik niet, Alfa overlapt met geen enkel ander PSA-merk, dus op zich heeft Alfa wel papieren. Desalniettemin moet het helemaal doen of niet, het modderbeleid van de afgelopen 10 jaar kan niet doorgaan. Er moet dus geïnvesteerd worden en het is de vraag of de directe dat wil. Dat is denk ik de vraag die voor Alfa ter tafel ligt.

    Verder zou ik zeggen dat van de groep merken Fiat, Peugeot, Opel en Citroën er eentje moet verdwijnen: Al deze merken hebben overlap, ze allemaal laten voortbestaan is niet logisch. Fiat heeft de slechtste papieren als merk en moet dus voor zijn bestaan vrezen. Misschien dat de 500 kan blijven bestaan omdat je daar moeilijk iets anders op kunt plakken, maar dan heb je het gehad. Het schrappen van één van deze merken schept ruimte in de toonzalen om de overblijvende merken beter te kunnen verkopen.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 11:39
    Permalink

    Ik hoop dat Ferrari Alfa Romeo gaat overnemen, daar weten ze wel hoe het moet, hebben een zeer goede naam en de merken zijn dicht met elkaar verbonden.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 12:14
    Permalink

    Ik denk niet dat het voor FCA acceptabel zou zijn dat Fiat als merk verdwijnt en dat alle 3 de merken van PSA wel zouden voortbestaan. Dit ‘offer’ is te groot voor de totstandkoming van deze fusie.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 15:00
    Permalink

    hier word ik ook triest van. Geen sportcoupe, geen spider, geen sportwagon. Alleen maar hoge poten wagens en een facelift voor de juul??

    Gelukkig heb ik nog 3 tot 4 jaar met me Giulia te gaan alvorens een nieuwe leasebak te moeten kiezen en doet prive onze GT al bijna 15 jaar precies wat ie moet doen.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 17:14
    Permalink

    @Steef Niets is in steen gegoten en ik denk ook niet dat FCA zich zomaar zal laten overgeven. Toch is Fiat van al deze merken de zwakkere (en dat komt door slecht beleid van FCA). FCA heeft Fiat uit eigen beweging al gemarginaliseerd, dus het is niet zomaar gezegd dat FCA bezwaar zal hebben.

    Er zijn een hoop situaties denkbaar, alleen de 500 is een genoemd mogelijk scenario, maar er zijn meer dingen die je kunt doen, bijvoorbeeld je zou de Opel-/Vauxhall-constructie kunnen uitbreiden naar Fiat: Voeg de merken samen en het heet Opel in Noord-Europa en Fiat in Zuid-Europa. En ja, zelfs het voortbestaan van het Fiat-merk is niet uitgesloten, maar dan verwacht ik dat een ander merk verdwijnt, wellicht juist Opel.

    We zijn gedoemd tot afwachten, het enige dat ik vrij zeker weet is dat er teveel overlap is dat al deze merken laten voortbestaan in de huidige vorm onverstandig is.

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 17:35
    Permalink

    Belachelijke beslissing van FCA. ALWEER!! Ze denken te overleven door enkel een paar lucratieve modellen aan te bieden en al de rest te laten schieten. Wie die modellen dan moet (ver)kopen staan ze totaal niet bij stil. Alsof automobilisten plots voor Alfa zouden kiezen nadat ze jaren Duits/Oosters gereden hebben.

    Merkentrouw creëer je zeer simplistisch uitgelegd door een model als de Mito aan te bieden die een 22-jarige kan aanschaffen om dan als 30-jarige over te stappen naar een Giulietta waarna hij op 35 overschakelt naar de lease Giulia (en maak die break eindelijk eens!!). Als 45-jarige koopt hij dan een full-option Stevio om als 55-jarige het topmodel aan te schaffen (bv. die 166).
    En de winstmarge zal inderdaad miniem zijn op die Mito en klein op die Giulietta maar later compenseer je dat ruimschoots door de (veel) hogere volumes van de luxemodellen die je verkoopt aan zelf gekweekte Alfisti. Bovendien houden die weinig rendabele modellen wel je dealers/werkplaatsen open en de fabrieken draaiende. Het principe hierboven lijkt mij toch echt een basisregel van het autobouwen. Bij Jeep beseffen ze het wel, waarom bij Alfa dan niet?

    Beantwoorden
  • 4 november 2019 om 18:59
    Permalink

    Alfa zoeven,
    Mooi geschreven ik denk dat ze bij FCA dit nog moeten ontdekken.

    Beantwoorden
  • 6 november 2019 om 07:22
    Permalink

    Roep ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaren dat Alfa een aflopende zaak is, met allerlei onzin plannetjes en strategieen. Toch mooi om gelijk te krijgen. 🙂
    En inderdaad, FCA had Alfa destijds moeten verkopen aan VAG, dan had het nu nog overleefd, en dat is altijd beter dan een langzame dood sterven.
    Ondertussen draait Seat als zijnde “Alfa alternatief” als een tierelier, en verkopen fors meer auto’s.
    Dat de Alfist daar niet gelijk naar zou overstappen zal best, uiteindelijk gaat het er ook om dat je nieuwe klanten aantrekt. 50% van de mensen zijn nou eenmaal grijze muizen die liever iets anoniems rijden, dus dan moet je zorgen dat je de overige 50% binnenhaalt, en dat doet Seat prima.
    Ik ga zelf binnenkort ook overstappen naar een ander merk, wellicht dat ik tussendoor nog een keer de Giulia oppik, maar daarna wordt het gewoon iets anders voor dagelijks verkeer.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.