Topoverleg FCA over fusie PSA
Er lijken onderhandelingen gaande te zijn tussen FCA en PSA over een gelijkwaardige fusie. De top van FCA komt hier vanavond over bijeen, terwijl men in Parijs eerder vandaag al hetzelfde deed. FCA probeerde aanvankelijk een zelfde soort fusie te bewerkstelligen met Renault en Nissan, maar dat liep stuk, onder andere omdat deze groep zich in een diepe organisatorische crisis bevond. Ondanks de aanstelling van nieuwe leidinggevenden bij zowel Nissan als Renault, blijft de deur dicht richting Fiat Chrysler Automobiles. PSA was afgelopen voorjaar overigens erg kritisch over de toenadering van Elkann richting Renault.
Geruchten over een mogelijke fusie met PSA zijn op zich geen verrassing. Beide partijen werken al decennialang samen en hebben eigenlijks sinds de vorming van FCA in 2009 al regelmatig met elkaar om de tafel gezeten. Marchionne heeft destijds echter nooit PSA als ideale partner gezien. Dat er nu knopen worden doorgehakt is dus een bewijs dat de tijd dringt. Elkann was tijdens het mislukken van de onderhandelingen met Renault vooral erg kritisch op de rol van het Elysée. De Franse regering heeft ook een aandel in PSA (12%) dus dat ‘obstakel’ bestaat nog steeds.
FCA en PSA kunnen elkaar in veel opzichten helpen. FCA heeft in het westen van de wereld (VS en Zuid-Amerika) veel te bieden en PSA heeft door de jaren behoorlijk voet aan wal gekregen in China (partner Donfeng wil haar aandeel in PSA opgeven) en is ook sterk in Afrika. Uiteraard is er op het gebied van bedrijfswagens al heel lang een geslaagde samenwerking gaande (Sevel en Tofaş), ook al is deze de afgelopen jaren om verschillende redenen wat afgeslankt. Een fusie zou een groep creëren met een waarde van 50 miljard dollar en een omvang van 8,7 miljoen auto’s op jaarbasis. Goed voor een vierde plaats op de wereldranglijst, boven GM en achter VAG, Toyota en Renault-Nissan. In Europa, waar vooral PSA sterk is, is er bovendien weinig overlap. PSA is erg sterk in het compacte middensegment voor de massa (ook elektrisch), terwijl FCA in de kleinste segmenten domineert en op premium gebied meer te bieden heeft via Jeep, Alfa Romeo en Maserati. PSA zou verder in potentie zelfs de kostenlasten van Opel met Turijn kunnen gaan delen, door bijvoorbeeld ook een merk als Lancia te laten participeren. Iets wat Marchionne al voorstelde toen hij in 2009 interesse toonde in het Duitse merk.
Dat onderhandelingen met een mogelijke partner topprioriteit is op Lingotto, blijkt wel uit de intense stilte die van de groep uitgaat de laatste tijd. Waarom PSA lange tijd geen goede optie was voor de firma uit Turijn en nu wel, blijft gissen. Sommigen beweren dat PSA-baas Carlos Tavares (foto onder), niet de ideale collega zal zijn voor John Elkann. Volgens de Wall Street Journal dit weekend, zou bij een fusie de Portugees de rol van CEO op zich nemen en Elkann die van president. Hoe dan ook, de fusie-soap is opnieuw een feit en weer is een Franse groep de beoogde partner in kwestie.
We hope the best
Dit komt gewoon niet goed. Het was al lang duidelijk dat de Agnelli’s van de autotak af willen. De machtsverschuiving zal richting PSA gaan, wat nefast zal blijken voor de italiaanse merken, die nu al onder druk staan. Lancia is nu zeker dood. Fiat zal nog wat 500 en panda mogen bouwen. Voor Alfa valt het af te wachten, maar ik denk niet dat PSA de ontwikkelingskosten zal willen dragen voor exclusieve platformen en potente motoren. Idem dito voor Maserati. Peugeot heeft het merk al eerder de nek willen omdraaien toen ze Citroen hebben overgenomen in 1974. Ik zie dit zeer slecht aflopen.
Nou maak je borst maar nat dan want psa is zojuist accoord gegaan .morgen volgt een bericht
Het is een fusie, geen overname. Hoop van harte dat Fiat, Alfa en Lancia gebruik kunnen maken van de platforms van de 208 en 308. En van de motoren want de firefly motoren komen maar niet. Blijkbaar voldoen ze niet aan verwachting, anders wel breder uitgeleverd.
Samen kunnen ze E-lijnen ontwikkelen.
Wel letten op kwaliteit. PSA maakt mooie en heerlijk rijdende auto’s maar te vaak mankementen.